Razbremenjevanje medosebne razdalje učencev v času covida-19 – študija primera
Ključne besede:
covid-19, medosebna razdalja, avtonomija, teorija samodoločanja, osnovna šolaPovzetek
Kot del strategije za preprečevanje zvišanja obolevnosti zaradi covida-19 so morali vsi udeleženci vzgojno-izobraževalnega procesa vzdrževati zadostno medosebno razdaljo. Na slovenski osnovni šoli so bili prvošolci zaradi nevzdrževanja priporočene razdalje kaznovani s pisanjem kazenskih povedi. Pripravili smo motivacijsko zgodbo z intervencijo, s katero smo spodbujali avtonomijo učencev in posredno vplivali na motivacijo za vzdrževanje medosebne razdalje. Raziskava temelji na kvalitativnih metodah raziskovanja. S pomočjo ocenjevalne lestvice, nestrukturiranega intervjuja in anketnih vprašalnikov smo preverili učinek zastavljene intervencije. Zanimalo nas je, ali lahko s spodbujanjem avtonomne motivacije pri mlajših učencih razbremenimo vzdrževanje medosebne razdalje v šoli. Rezultati kažejo učinek predvsem pri učencih, ki sta zaradi ukrepa vzdrževanja medosebne razdalje imela največ težav, učiteljicama pa nasploh ni bilo več potrebno posegati po za posameznikov razvoj škodljivih posegih. Za končne zaključke bi bilo treba področje raziskati še bolj natančno, predvsem bi bilo v proučevanje tega pojava smiselno vključiti večje število respondentov.
Literatura
Bear, G. G. (2010). School Discipline and Self-Discipline. A Practical Guide to Promoting Prosocial Student Behavior. New York: The Guilford Press.
Carvalho Aguiar Melo, M. in de Sousa Soares, D. (2020). Impact of Social Distancing on Mental Health During the COVID-19 Pandemic: an Urgent Discussion. International Journal of Social Psychiatry, 66(6), 625–626. https://doi.org/10.1177/0020764020927047
Cole, A. D., Hoffman, B. K., Jacquez, F. idr. (2001). The Development of Multiple Domains of Child and Adolescent Self-concept: A Cohort Sequential Longitudinal Design. Child Development, 72(6), 1723–1746.
Cugmas, Z. (1999). Očka, jaz sem najboljši. Razvoj otrokove zaznave šolske uspešnosti. Ljubljana: Center za psihodiagnostična sredstva.
Čilić, A. in Kovačević, S. (2021). Preučevanje razlik v dojemanju “dobre” šole z vidika učiteljev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(1), 66–78.
Deci, E. L. in Ryan, R. M. (2002). Handbook of Self-determination Research. Rochester, New York: University of Rochester Press.
Denzin, N. K. in Lincoln, Y. S. (2008). Strategies of Qualitative Inquiry. Thousand Oaks: Sage.
Dobnik Renko, B., Janjušević, P., Kreft Hausmeister, I. idr. (2020). Duševno zdravje otrok in mladostnikov v času epidemije covida-19. Gradivo za vzgojno-izobraževalne ustanove v času postopnega odpiranja vrtcev in šol. Dostopno na: http://klinicna-psihologija.si/wp-content/uploads/2020/05/ZKP_Dusevno_zdravje_otrok.pdf (pridobljeno 10. 5. 2020).
Dwivedi, K. N. (2017). The Therapeutic Use of Stories. London: Routhedge.
Jacobson, N. C., Lekkas, D., Price, G. idr. (2020). Flattening the Mental Health Curve: COVID-19 Stay-at-home Orders Result in Alternations in Mental Health Search Behavior in the United States. Dostopno na: https://psyarxiv.com/24v5b (pridobljeno 10. 5. 2020).
Jančič, P. in Hus, P. (2017). Učitelji in konstruktivistični pristop pri pouku družbe. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(3–4), 92–105.
Kozmus, A. (2016). Strategije učiteljev pri soočenju z neprimernim vedenjem učencev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(1), 100–112.
Krek, J. in Klopčič, L. (2019). Avtoriteta učitelja in vzgojna vloga razrednega učitelja v kontekstu permisivnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(3–4), 122–140.
Kuhar, M. in Jezernik, K. (2017). Deliberativno razpravljanje učiteljev o vzgojnih ukrepih v osnovni šoli. Sodobna pedagogika, 68(1), 32–50.
Lončarič, B. (2006). Socialne igre kot način vzpostavljanja discipline pri pouku. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 21(3–4), 115–157.
NIJZ. (2020). Higienska priporočila za izvajanje pouka v osnovni šoli (za učence prve triade in devetošolce) v času epidemije covid-19. Dostopno na: https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/uploaded/osnovne_ sole_s_prilogami.pdf (pridobljeno 5. 5. 2021).
Palmer, S. J. (2020). Why Social Distancing is Difficult: Social Touch and its Effect on Neurobehavioral Networks. Nursing and Residential Care, 22(6), 1–3.
Pšunder Horvat, M. (2002). Vpogled v preventivno disciplino v osnovni šoli. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 17(1), 22–34.
Pšunder Horvat, M. (2003). Obravnava disciplinskih kršitev v osnovni šoli z vidika kontrole. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 18(1), 78–95.
Pšunder, M. (2004). Disciplina v sodobni šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Qualls, N., Levitt, A., Kanade, N. idr. (2017). Community Mitigation Guidelines to Prevent Pandemic Influenza – United States. MMWR Recommendations and Reports, 66(1), 1–32.
Ryan, R. M. in Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and new Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Ryan, R. M. in Deci, E. L. (2000b). Self-determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, social Development, and Well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.
Ryan, R. M. in Deci, E. L. (2020). Intrinsic and Extrinsic Motivation from a Self-determination Theory Perspective: Definitions, Theory, Practices, and Future Directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860.
Sieck, G. C. (2020). Psychology in Perspective: In a World of Social Distancing. Psychology, 35(3), 158–159.
Štemberger, T. (2019). Raziskovanje o otrocih/z otroki: vprašanje participativnega raziskovanja z otroki. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(1), 3–13.
Wilkinson, D. in Birmingham, P. (2003). Using Research Instruments: A Guide for Researchers. London: Routledge Falmer.
Woolfolk, A. (2002). Pedagoška psihologija. Ljubljana: Educy
Yin, R. K. (2001). Case study research. Design and Methods. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
ZRSŠ. (2020). Priporočila za prehod iz izobraževanja na daljavo v izobraževanje na šoli oziroma oddelku za učence 1. triade v osnovni šoli. Dostopno na: https://sio.si/wp-content/uploads/2020/05/10042_ Priporo %C4%8Dila_prehod_1VIO.pdf (pridobljeno 10. 5. 2020).
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Maja Kerneža, Jurka Lepičnik Vodopivec
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.