Starševska vpletenost kot dejavnik enakosti in pravičnosti v šoli

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i3-4.154

Ključne besede:

pravičnost v izobraževanju, enake izobraževalne možnosti, starševska vpletenost, starševsko sodelovanje, starševska skrb

Povzetek

V prispevku se osredotočamo na temeljni teoretični načeli enakosti in pravičnosti, iz katerih izhaja načelo enakih možnosti v izobraževanju. Predstavimo izhodišča in izsledke domačih in tujih raziskav z navedenega področja, na podlagi katerih v razpravi iščemo odgovore na postavljena raziskovalna vprašanja, in sicer (1) kakšen je vpliv starševske vpletenosti na izobraževanje otrok, (2) kako se načeli enakosti in pravičnosti kažeta v izobraževalnem sistemu in (3) kako lahko starševsko vpletenost upoštevamo kot dejavnik uresničevanja načela enakosti in pravičnosti pri otrocih, pri katerih je stopnja starševske vpletenosti v njihovo izobraževanje nižja. Iz izsledkov raziskav nesporno izhaja, da ima starševska vpletenost v izobraževanje otrok številne pozitivne učinke na učni uspeh in tudi socializiranost in motiviranost otrok. Ključ do vključevanja staršev se nahaja v oblikovanju ustreznih medosebnih odnosov, pri čemer učitelji upoštevajo raznolikost potreb staršev, njihove različne izkušnje in raznovrstno znanje. Iz raziskav tudi izhaja, da je pomembna ovira, ki omejuje vključevanje staršev v sodelovanje s šolo, občutek manjvrednosti, tako da ugotavljamo, da so potrebni bolj proaktivni in individualno prilagojeni načini vključevanja staršev, ki izhajajo iz tega, v čemer so starši dobri, oz. temeljijo na tem, kaj starši znajo, in ne na tem, česa ne znajo.

Literatura

Berčnik, S. in Devjak, T. (2017). Partnerstvo s starši kot del vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(2), 67–81.

Berčnik, S. in Devjak, T. (2018). Aktivno vključevanje staršev v vzgojno-izobraževalni proces v šolah v Sloveniji. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(2), 64–77.

Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In International Encyclopedia of Education, 3. Elsevier.

Bronfenbrenner, U. (2005). Ecological systems theory. V U. Bronfenbrenner (ur.), Making human beings human: bioecological perspectives on human development (str. 106–173). Sage Publications.

Cankar, F., Kolar M. in Deutsch T. (2009). Učitelji in starši – partnerji z različnimi pričakovanji. V F. Cankar in T. Deutsch (ur.), Šola kot stičišče partnerjev (str. 120–134). Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Catsambis, S. in Beveridge, A. A. (2001). Does neighborhood matter? Family, neighborhood, and school influences on eighth grade mathematics achievement. Sociological Focsus, 34, 435–457. https://doi.org/10.1080/00380237.2001.10571212

Crozier, G. (2009). Vemo, kdaj nismo zaželeni – vpogled staršev na sodelovanje z učitelji. V F. Cankar in T. Deutsch (ur.), Šola kot stičišče partnerjev (str. 100–116). Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Cugmas, Z., Kepe Globevnik, N., Pogorevc, J. in Štemberger, T. (2010). Vpletenost staršev v otrokovo šolanje. Sodobna pedagogika, 61(2), 318–337.

Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnerships: preparing educators and improving schools. Westview Press.

Epstein, J. L. in Sheldon, S. B. (2002). Present and accounted for: Improving student attendance through family and community involvement. The Journal of Educational Research, 95(5), 308–318. https://doi.org/10.1080/00220670209596604

Epstein, J. L. (2011). School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429494673

Kalin, J., Govekar Okoliš, M., Mažgon, J., Mrvar, P., Resman, M. in Šteh, B. (2008). Vzvodi uspešnega sodelovanja med domom in šolo: sodobne rešitve in perspektive: zaključno poročilo. Univerza v Ljubljani Filozofska fakulteta. www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/.../crp_V5_0242_porocilo.doc.

Kalin, J., Resman, M., Šteh, B., Mrvar, P., Govekar Okoliš, M. in Mažgon, J. (2009). Izzivi in smernice kakovostnega sodelovanja med šolo in starši. Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Klemenčič Rozman, M. M. in Poljšak Škraban, O. (2020). Kontekstualno občutljivi procesi partnerstva med šolo in družino. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(1), 87–98.

Kodelja, Z. (2004). Izobraževanje in Rawlsova načela pravičnosti. Časopis za kritiko znanosti, letnik 32(217–218), 393–401.

Kodelja, Z. (2006). O pravičnosti v izobraževanju. Založba Krtina.

Košak, A. (2010). Enakost in pravičnost v izobraževanju otrok v osnovni šoli. V Izzivi vodenja za raznolikost: zbornik 29. strokovnega posveta Vodenje v vzgoji in izobraževanju. http://solazaravnatelje.si/ISBN/978-961-6637-26-8/001-003.pdf

Kraljić, S. (2014). Nadstarševstvo ali quo vadis sodobno starševstvo: Helikopter-Elternschaft oder quo vadis moderne Elternschaft. V V. Žnidaršič Skubic, A. Vlahek in K. Podobnik (ur.), Zbornik v čast Karla Zupančiča: družinsko in dedno pravo pred izzivi prihodnosti: zbornik znanstvenih razprav v čast 80. rojstnega dne zaslužnega profesorja dr. Karla Zupančiča (str. 129–155). Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani.

Krek, J. in Metljak, M. (ur.). (2011). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Krmac, N. (2021). O avtoetnografiji in njeni vlogi na pedagoškem področju. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(2), 36–48.

Lakota, A. B. in Sardoč, M. (2015). Enake možnosti in družbena (ne) enakost v družbi znanja. Šola za ravnatelje.

Levitan, J. (2016). The difference between educational equality, equity, and justice… and why it matters by Joseph Levitan. http://www.ajeforum.com/the-difference-between-educational-equality-equity-and-justice-and-why-it-matters-by-joseph-levitan/

Majerčikova, J. in Petru Puhrova, B. (2019). Učne aspiracije učencev in zaznan vpliv njihovih staršev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(2), 113–132.

Menheere, A. in Hooge, E. H. (2010). Parental involvement in children’s education: a review study about the effect of parental involvement on children’s school education with a focus on the position of illiterate parents. Journal of Teacher Education Network 6, 144–57.

Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (MZIZŠ). (2018). Pogled na izobraževanje: Education at a glance (EAG). http://www.eurydice.si/wp-content/uploads/2018/09/EAG_2018_poudarki-o-Sloveniji_1.pdf

Novak, B. (2004). Šola in otrokove pravice. Cankarjeva založba.

O'Toole, L., Kiely, J., McGillicuddy, D., O’Brien, E. in O’Keeffe, C. (2019). Supporting parents parental involvement, engagement and partnership in their children's education during the primary school years. https://www.researchgate.net/publication/332179854_Supporting_Parents_Parental_Involvement_Engagement_and_Partnership_in_their_Children's_Education_during_the_Primary_School_Years

Peklaj, C. in Pečjak, S. (2015). Psihosocialni odnosi v šoli. Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Rawls, John (1971). A theory of justice. Harvard University Press.

Sardoč, M. (2013). Enake (izobraževalne) možnosti in družbena neenakost. Sodobna pedagogika, 64(2), 48–62, 32–46.

Ule, M. (2015). Vloga staršev v izobraževalnih potekih otrok v Sloveniji. Sodobna pedagogika, 66(1), 30–45.

Vec, T. (2009). Partnerstvo med šolo in starši – enoznačni cilj in različnost poti. V F. Cankar in T. Deutsch (ur.), Šola kot stičišče partnerjev: sodelovanje šole, družine in lokalnega okolja pri vzgoji in izobraževanju otrok. Zavod RS za šolstvo.

Objavljeno

2025-01-15

Kako citirati

Kovačič , M., & Lepičnik Vodopivec , J. (2025). Starševska vpletenost kot dejavnik enakosti in pravičnosti v šoli. Pedagoška Obzorja, 39(3-4), 151–163. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i3-4.154

Številka

Rubrike

Prispevki