Vloga svetovalnih delavcev pri prehodu učencev iz osnovne v srednjo šolo
Ključne besede:
karierna orientacija, svetovalni delavec, učenec, osnovna šola , prehod v srednjo šoloPovzetek
V prispevku predstavljamo rezultate kvantitativne raziskave, katere osnovni namen je bil proučiti vlogo svetovalnega delavca pri prehodu učencev iz osnovne v srednjo šolo. Zanimale so nas predvsem njihove kompetence. V raziskavo je bilo vključenih 125 svetovalnih delavcev, kar je 14,24 odstotka celotne ciljne populacije. Rezultati raziskave nakazujejo na to, da so svetovalni delavci v osnovni šoli dobro opremljeni z znanjem, potrebnim pri vodenju učenca iz osnovne v srednjo šolo. Se pa kažejo določene pomanjkljivosti na področju poznavanja vsebin in priprave gradiva s področja karierne orientacije ter znanj, ki temeljijo na odkrivanju oziroma prepoznavanju učenčevih potencialov. Kompetence, ki temeljijo na poznavanju vpisnih postopkov v srednje šole in formalnega poteka izobraževanja, ter sposobnost svetovanja z namenom prepoznavanja najboljšega potenciala posameznika so se pokazale kot najpomembnejše.
Literatura
Blažič, M. (2021). Prispevek visokošolskega učnega okolja h kariernemu razvoju študentov. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(1), 93–113.
Curry, J. (2021). Elementary Career Counseling. Dostopno na: https://www.cde.state.co.us/postsecondary/elementary-career-counseling.
Čilić, A. in Kovačević, S. (2021). Preučevanje razlik v dojemanju “dobre” šole. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(1), 66–78.
Ferligoj, A., Leskošek, K. in Kogovšek, T. (1995). Zanesljivost in veljavnost merjenja. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.
Knight, J. L. (2015). Preparing Elementary School Counselors to Promote Career Development: Recommendations for School Counselor Education Programs. Journal of Career Development, 42(2), 75–85. https://doi.org/10.1177/0894845314533745
Košir Lovšin, I. in Polak, A. (2022). Teachers Beliefs about Their Anger in Relation to Certain Aspects of Teaching. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 37(2), 80–97.
Kovač, J. (2015). Pomen supervizije pri šolskih svetovalnih delavcih. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 30(3–4), 105–117.
Kovač, J., Radovanović, L. in Javornik Krečič, M. (2020). Vključevanje šolskih svetovalnih delavcev v različne oblike supervizije. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(1), 72–86.
Krmac, N. in Lepičnik Vodopivec, J. (2018). Employment Model of Career Counsellors at Universities. Hamburg: Verlag Dr. Kovač.
Lovšin, M. (2015). Teoretska ozadja karierne orientacije za učence in dijake. V: Štremfel, U. in Lovšin, M. (ur.). Karierni ter osebnostni in socialni razvoj mladih: pogledi, pristopi, izzivi (str. 24–35). Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Mau, W. J. (2008). Career Development Intervention Schools. V: Coleman, H. L. K. in Yeh, C. (ur.). Handbook of School Counseling (str. 497–515). New York: Routledge.
Nacionalni kurikularni svet. (1999). Programske smernice: svetovalna služba v osnovni šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Nacionalni kurikularni svet. (2008). Programske smernice: svetovalna služba v srednji šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Parks, J. B. (1976). Career Development – How Early? The Elementary School Journal, 76(8), 468–474. https://doi.org/10.1086/461012.
Pulliam, N. in Bartek, S. (2018). College and Career Readiness in Elementary Schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(3), 355–360. https://doi.org/10.26822/iejee.2018336193
Rupar, B. (2015a). Predlog učnega načrta. Interno gradivo ZRSZ. https://www.ess.gov.si/_files/7985/Predlog_ucnega_nacrta.pdf
Rupar, B. (2015b). Umestitev karierne orientacije v izvedbeni kurikul osnovne in srednje šole. Dostopno na: http://career.pei.si/wp-content/uploads/sites/4/2014/11/Brigita-Rupar.pdf
Sagadin, J. (1991). Razprave iz pedagoške metodologije. Ljubljana: Znanstveni inštitut filozofske fakultete.
Sentočnik, S. (2012). Analiza učnih načrtov obveznih predmetov osnovne šole z vidika vseživljenjske karierne orientacije s priporočili. Ljubljana: ZRSZ.
Sharf, R. S. (2013). Applying Career Development Theory to Counseling. Belmont, CA: Brooks/Cole, Cengage Learning.
Statistični urad Republike Slovenije. (2023). Strokovno osebje v osnovnih šolah za mladino in odrasle po izobrazbi, spolu in obliki lastnine, Slovenija, letno. Dostopno na: https://pxweb.stat.si/SiStatData/pxweb/sl/Data/-/0952909S.px/table/tableViewLayout2/
Štremfel, U. in Lovšin, M. (ur.). (2015). Karierni ter osebnostni in socialni razvoj mladih: pogledi, pristopi, izzivi. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Vršnik Perše, T. (2015). Opolnomočenje učiteljev za karierno orientacijo otrok in mladostnikov. V: Štremfel, U. in Lovšin, M. (ur.). Karierni ter osebnostni in socialni razvoj mladih: pogledi, pristopi, izzivi (str. 91–103). Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Watts, T. (2011). Global Perspectives in Effective Career Development Practices. Curriculum Leadership Journal, 9(9). Dostopno na: http://www.curriculum.edu.au/leader/global_perspectives_in_effective_career_developmen,33172.html?issueID=12379
Zunker, V. G. (2006). Career counseling: A Holistic Approach (7th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Željeznov Seničar, M., Kuntarič Hribar, I., Zupančič, M. idr. (2006). Kako pomagam otroku do izobrazbe in poklica. Zbirka Od A do Ž. Ljubljana: Mib.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Nina Krmac, Jurka Lepičnik Vodopivec
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.