Vključevanje študentov v razvoj inovativnih izobraževalnih modelov

Avtorji

  • Maja Hmelak Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta
  • Aljoša Rudaš Mednarodno združenje Korak za korakom- ISSA
  • Jurka Lepičnik Vodopivec Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta

Ključne besede:

aktivna participacija, študenti, model inovativnega učenja, družbene spremembe, kakovosten študij, interkulturno izobraževanje

Povzetek

Študij je vedno odvisen od časa in prostora, v katerem poteka, ter načina organizacije dela profesorjev. Postmoderna družba je družba nenehnih sprememb, ki zahtevajo prilagajanje le-tem tako s strani posameznikov kot organizacij. Zato je tudi študij, še posebej kakovost njegove izvedbe, močno odvisen tako od širših družbenih dogajanj kot tudi osebe (profesorja), ki je neposredno odgovorna za njegovo izvedbo. Kot protiutež profesorju je študent, torej oseba, željna novega znanja in dokazovanja svojih sposobnosti, spretnosti in znanja. Kot primer avtorji navajajo proces vključevanja študentov v razmislek in razvoj novih pristopov oz. modelov, ki sledijo družbenim spremembam in od njih hkrati terjajo nenehno prilagajanje in izpopolnjevanje. Tako v članku na podlagi relevantne literature in mednarodnih priporočil za interkulturno izobraževanje avtorji predstavijo poskus oblikovanja interkulturnega pristopa k vzgoji predšolskih otrok. Model je še vedno v nastajanju, strukturno pa temelji na štirih stebrih izobraževanja v 21. stoletju, ki so jim bile dodane nove vsebine in drugačen pogled na predšolsko vzgojo.

Literatura

Baranja, S. (2013). Amari čhib, Naš jezik. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Bela knjiga o izobraževanju v Republiki Sloveniji (2011). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.

Branja, S. (2010). Dvig socialnega in kulturnega kapitala v okoljih, kjer živijo predstavniki romske skupnosti: projektna knjiga. Ljubljana: Inštitut za narodnosta vprašanja.

Collection of pedagogical fact sheets on Roma history (2008). Council of Europe. Pridobljeno dne 10.01.2015 s svetovnega spleta: http://www.coe.int/t/dg4/education/roma/histoculture_EN.asp.

Čančar, I. (2013). Priročnik za interkulturno pedagogiko. Ljubljana: Bošnjaška kulturna zveza Slovenije.

Dejavniki, ki vplivajo na uspešnost Romov v osnovni šoli (1978). Osnovnošolski vzgojno-izobraževalni zavod Murska Sobota.

Delors, J. (1996). Učenje: skriti zaklad: poročilo Mednarodne komisije za izobraževanje za enaindvajseto stoletje. Ljubljana: Ministerstvo za šolstvo in šport.

Dodatek h kurikulu za vrtce za delo z otroki Romov (2002). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.

Ermenc, K.S. (2007). Interkulturnost v učnih načrtih slovenske osnovne šole, Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 22 (1–2), str. 128–134.

Flisar, V. (2012). Prvi romski vrtec v Sloveniji in takratni Jugoslaviji. V: Rudaš, A. (ur.). Trud, uspeh, razvoj. Murska Sobota: Vrtec Murska Sobota, str. 10–17.

Gomboc, K. (2012). Vloga svetovalnega dela pri vključevanju otrok Romov v vrtec na Pušči. V: Rudaš, A. (ur.). Trud, uspeh, razvoj: zbornik ob 50-letnici delovanja vrtca na Pušči. Murska Sobota: Vrtec Murska Sobota, str. 38–39.

Hrženjak, M. (2003). Medkulturnost in otroška literatura. V: M. G. in sod. (ur.). Beremo skupaj. Ljubljana: Mladinska knjiga Založba, d. d., str. 73–76.

Junkar, N. (2012). Sprva se je zdelo tako drugače, a vendar tako podobno. V: Rudaš, A. (ur.). Trud, uspeh, razvoj: zbornik ob 50-letnici delovanja vrtca na Pušči. Murska Sobota: Vrtec Murska Sobota, str. 36–37.

Juriševič, M., Šorgo, A., Boh Podgornik, B., (2017). Motivacija, učenje in informacijska pismenost dodiplomskih študentov. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32 (2), str. 101–117.

Klopčič, V. (2010). Romi v Evropi, ljudstvo brez doma in groba. Ars & Humanitas: revija za umetnost in humanistiko, str. 183–202.

Knjiga vtisov (1962–2015). Vrtec Murska Sobota.

Konvencija o otrokovih pravicah (2009). Ljubljana: UNICEF Slovenija.

Kronika vrtca (1992–2008). Vrtec Murska Sobota.

Kronika vrtca 1981–1992 (brez datuma). Vrtec Murska Sobota.

Kronika vrtca (2008–2015). Vrtec Murska Sobota.

Kurikulum za vrtce (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.

Kuzmič, F. (2011). Sprehod skozi čas kraja Pušča. V: Rudaš, D. (ur.). 100 let naselja Pušča. Pušča: Krajevna skupnost Pušča, str. 73–79.

Levičnik, I. (1991). Vzgoja in izobraževanje romskih predšolskih in šolskih otrok v Sloveniji. V: Levičnik, I. (ur.). Vzgoja in izobraževanje romskih otrok v predšolskem in osnovnošolskem obdobju. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 6–9.

Mujkanović, S. (2010). Interkulturna in multikulturna pedagogika. Socialna pedagogika, str. 195–211.

Nacionalni program ukrepov za Rome Vlade Republike Slovenije za obdobje 2010–2015 (2009). Ljubljana: Urad Vlade Republike Slovenije za narodnosti. Pridobljeno dne 26.05.2020 s svetovnega spleta: http://www.arhiv.uvn.gov.si/fileadmin/uvn.gov.si/pageuploads/pdf_datoteke/Nacionalni_program_ukrepov_za_Rome_20.11..pdf.

Podbevšek, A. (1970). Kaj je novega v Pušči. Delo, 09.10.1970, str. 7.

Poročilo o reševanju problematike vzgoje in izobraževanj ciganskih otrok (1971). Murska Sobota: Temeljna izobraževalna skupnost.

Pravilnik o normativih za izvajanje dejavnosti predšolske vzgoje (2014). Ur. l. RS, št.27. Pridobljeno dne 10.01.2015 s svetovnega spleta: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV7036.

Predlog programa za reševanje romske problematike v občini Murska Sobota (b. l.). Občinska skupnost socialnega skrbstva Murska Sobota.

Priloge h kroniki vrtca (1971). Vrtec Murska Sobota.

Puzić, S. (2007). Interkulturno obrazovanje u europskom kontekstu: analiza kurikuluma odabranih europskih zemalja. Metodika, str. 373–389.

Resnik Planinc,T., Ilc Klun, M., Puklek Levpušček, M. (2015). Evropska dimenzija v učnih načrtih slovenskih družboslovnih predmetov. Pedagoška obzorja, 30 (1), str. 3–20.

Rudaš, A., Kolmanko, M. (2013). Od skupinskih do individualnih oblik izvajanja programov za opolnomočenje romskih družin pri vzgojnem delu in spodbujanju otrokovega razvoja. V: Vonta, T. (ur.). Začnimo na začetku: prispevek predšolskih programov k socialni vključenosti Romov. Ljubljana: Pedagoški inštitut, str. 88–102.

Rudaš, A. (2012). Trud, uspeh, razvoj – Zbornik ob 50-letnici delovanja vrtca na Pušči. Murska Sobota: Vrtec Murska Sobota.

Rupnik, M. (2012). Projekt se predstavi. V: Gašperšič, M. in Brezovar, D. (ur.). Uspešno vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje II. Kočevje: Ljudska univerza, str. 20–21.

Saqipi, B., Vogrinc, J. (2016). Razvijanje raziskovalne kompetence v izobraževanju prihodnjih učiteljev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31 (2), str. 101–117.

Selimović, Z., Opić, S.. Selimović, H. (2018). Kakovost pedagoške klime v šoli. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33 (3–4), str. 66–80.

Sobota, S.O. (1981). Problematika vzgojno-izobraževalnega dela z učenci Romi. Murska Sobota.

Splošne informacije o romski etični skupnosti v Republiki Sloveniji (2006). Vlada Republike Slovenije. Pridobljeno dne 11.12.2014 s svetovnega spleta: http://www.arhiv.uem.gov.si/fileadmin/uem.gov.si/pageuploads/IzrednaGradivo3.pdf.

Statistični urad Republike Slovenije (2015). Pridobljeno dne 09.01.2015 s svetovnega spleta: htttp://www.stat.si/popis2002/si/rezultati_slovenija_prebivalstvo_dz.htm.

Strategija vzgoje in izobraževanja Romov v Republiki Sloveniji (2004). Pridobljeno dne 22.12.2014 s svetovnega spleta: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/razvoj_solstva/projekti/0721_strategija_Romi.doc.

Šiftar, V. (1970). Cigani: minulost v sedanjost. Murska Sobota: Pomurska založba.

Tancer, M. (1994). Vzgoja in izobraževanje Romov na Slovenskem. Maribor: Založba Obzorja.

Tretje poročilo Vlade Republike Slovenije o položaju romske skupnosti v Sloveniji (2014). Pridobljeno dne 16.11.2014 s svetovnega spleta: http://www.un.gov.si/fileadmin/un.gov.si/pageuploads/Porocilo_06112014.pdf.

UNESCO Guidelines in Intercultural Educatio (2006). Paris: UNESCO.

Vonta, T., Jager, J., Rutar Leban, T., Vidmar, M., Baranja, S., Rutar, S., Balič, F. (2011). Nacionalna evalvacijska študija uspešnosti romskih učencev v osnovni šoli. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Pridobljeno dne 11.12.2014 s svetovnega spleta: http://www.pei.si/UserFilesUpload/file/zalozba/Evalvacijske/Evalvacijska_studija_Romski_ucenci.pdf.

Začnimo na začetku: prispevek predšolskih programov k socialni vključenosti Romov (2013). Vonta, T. (ur). Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (2003). Ur. l. RS, št. 55. Pridobljeno dne 15.11.2014 s svetovnega spleta: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO445.

Zakon o romski skupnosti v Republiki Sloveniji (2007). Ur. l. RS, št.33. Pridobljeno dne 15.11.2014 s svetovnega spleta: http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=200733&stevilka=1762.

Zakon o vrtcih (1996). Ur. l. RS, št. 133.

Zgonec, P. (2013). Programi za opolnomočenje romskih družin pri vzgojenem delu in spodbujanju otrokovega razvoja. V: Vonta, T. (ur.). Začnimo na začetku: prispevek predšolskih programov k socialni vključenosti Romov. Ljubljana: Pedagoški inštitut, str. 43–69

Prenosi

Objavljeno

2020-12-23

Kako citirati

Hmelak, M., Rudaš, A., & Lepičnik Vodopivec, J. (2020). Vključevanje študentov v razvoj inovativnih izobraževalnih modelov. Pedagoška Obzorja, 35(3-4), 147–163. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/36

Številka

Rubrike

Prispevki