Multimodalna pismenost študentov predšolske vzgoje

Avtorji

  • Barbara Bednjički Rošer Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta
  • Janja Batič Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta

Ključne besede:

slikanica, vizualna in multimodalna pismenost, ilustracija, likovna umetnost, študentje predšolske vzgoje

Povzetek

Najpogostejša oblika knjige, s katero se srečujejo otroci v predšolskem obdobju, je slikanica. Slikanica združuje dva koda sporočanja, in sicer literarni in likovni kod sporočanja. Uvrščamo jo med multimodalna sporočila in lahko predstavlja temeljno izhodišče za razvoj vizualne in multimodalne pismenosti. Velikokrat opažamo, da predšolski otroci v slikanicah razberejo več pomenov kot odrasli, saj poslušajo besedilo in ob tem opazujejo ilustracije. Naloga vzgojitelja je, da otroke usmerja v sprejemanje sporočil iz obeh kodov sporočanja. Pri tem pa se postavi vprašanje, kako razbirajo pomen iz multimodalnega sporočila bodoči vzgojitelji predšolskih otrok. Izvedli smo raziskavo, v katero smo vključili študente prvega letnika predšolske vzgoje (n = 96). Študentje so morali razbrati sporočilo iz podanega multimodalnega dela in ga zapisati. Besedila smo analizirali tako, da smo izvedli kodiranje, kode pa nato združili v kategorije. Rezultati kažejo, da so študentje pri razbiranju pomena izhajali predvsem iz napisanega besedila in veliko manj iz ilustracij. Rezultati raziskave lahko predstavljajo izhodišče za načrtovanje pristopov k razvijanju multimodalne pismenosti bodočih vzgojiteljev.

Literatura

Batič, J. (2021). Reading Picture Books in Preschool and Lower Grades of Primary School. CEPS journal: Center for Educational Policy Studies Journal, 11(1), 9‒26. Dostopno na: http://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:doc-42B81RGQ/e2c577d4-b9dc-492f-a846-7402dd-

b59ea/PDF (pridobljeno 22. 8. 2021).

Batič, J. (2018). Likovna umetnost v slikanicah. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(1), 46‒58.

Batič, J. (2016). Pomen vizualne pismenosti za celostno branje multimodalnih besedil. Otrok in knjiga, 43(96), 21‒33. Dostopno na: https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOCULWL8WXA/1e36fbb0-780d-434b-a534-017f5bcb020c/PDF (pridobljeno 22. 8. 2021).

Batič, J. in Haramija, D. (2014). Teorija slikanice. Otrok in knjiga: revija za vprašanja mladinske književnosti, književne vzgoje in s knjigo povezanih medijev, 41(89), 5‒19. Dostopno na: http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-R700ETOC (pridobljeno 24. 8. 2021).

Devjak, T., Podgornik, V., Berčnik, S. idr. (2020). Importance of a positive Climate for Conducting Self-Evaluation in Kondergarten. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(1), 21–41.

Haramija, D. (2012). Tipologija pravljic na Slovenskem. Otrok in knjiga: revija za vprašanja mladinske književnosti, književne vzgoje in s knjigo povezanih medijev, 39(83), 12‒23. Dostopno na: https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-APEBVBW4/bd7e020c-4830-460e-

c85-9efe7b9858b0/PDF (pridobljeno 20. 8. 2021).

Haramija, D. in Batič, J. (2016). Pomen multimodalne pismenosti za branje slikanic. Partnerstvo Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani in vzgojno-izobraževalnih inštitucij 2016: mednarodni posvet (str. 35‒48). V: Devjak, T. in Saksida, I. (ur.). Ljubljana: Pedagoška fakulteta. Dostopno na: http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-HK4MR5Q5 (pridobljeno 22. 8. 2021).

Haramija, D. in Batič, J. (2013). Poetika slikanice. Murska Sobota: Franc-Franc.

Jelovčan, G., Lekše, M., Baloh, B. idr. (2020). Pravljica v povezavi z gibalnim izražanjem skozi jezik in ob glasbi. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(2), 23–37.

Ključne kompetence za vseživljenjsko učenje: evropski referenčni okvir. Uradni list EU, 2018/C 189/01. Dostopno na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2018:189:FULL&f%20rom=SL (pridobljeno 16. 8. 2021).

Kordigel Aberšek, M. (2008). Didaktika mladinske književnosti. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Korošec, H. in Batistič Zorec, M. (2021). Impact of Creative Drama and Puppetry on Prosocial Behaviour in Preschool. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(1), 19–32.

Krivec, J. in Popovič, T. (2020). Vplivi interakcije in vzgojnega stila na koncentracijo predšolskih otrok. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(3–4), 100–116.

Marjanovič Umek, L., Fekonja U. in Hacin Beyazoglu, K. (2020). Zgodnja pismenost otrok: razvoj, spremljanje in spodbujanje. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. Dostopno na: https://e-knjige.ff.uni-lj.si/znanstvena-zalozba/catalog/view/244/348/5766-1 (pridobljeno 16. 8. 2021).

Mejak, M. in Udovič Medved, V. (2019). Vloga vzgojitelja pri razvijanju otrokove sporazumevalne zmožnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(2), 3–19.

Medved Udovič, V. (2011). Prehod med vrtcem in šolo, pot k bralcu in bralki. V: Cotič, M., Medved Udovič, V. in Starc, S. (ur.). Razvijanje različnih pismenosti (str. 37‒45). Koper: Univerzitetna založba Annales.

Mijanović, N., Todorović, K. in Krtolica, M. (2019). Kako zaznavajo učiteljeve lastnosti učenci, njihovi starši in učitelji. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(3–4), 141–156.

Mlakar Črnič, I. in Krhin, K. (2019). Bibi in Gusti: najboljše zgodbe. Radovljica: Didakta.

Mlakar Črnič, I. in Krhin, K. (2006). Kako sta Bibi in Gusti porahljala prepir. Radovljica: Didakta.

Nacionalna strategija za razvoj bralne pismenosti za obdobje 2019‒2030 (2019). Vlada Republike Slovenije. Dostopno na: https://www.gov.si/novice/2020-01-15-nacionalna-strategija-za-razvoj-bralne-pismenosti-za-obdobje-2019-2030/ (pridobljeno 16. 8. 2021)

Nikolajeva, M. in Scott, C. (2006). How Picturebooks Work. New York, London: Routledge, Taylor & Francis Group.

Pavlič Škerjanc, K. (2010). Smisel in sistem kurikularnih povezav. V: Rutar Ilc, Z. in Pavlič Škerjanc, K. (ur.). Medpredmetne in kurikularne povezave (str. 19–42). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: http://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-WERN47BP/1a40a1da-1c6b-480c-9124-4cd61f150cef/PDF (pridobljeno 20. 8. 2021).

Potočnik, R. in Devetak, I. (2021). Pre-Service Teachers’ Conceptions about Materials of Fine Art Paintings. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(2), 128–141.

Serafini, F. (2014). Reading the Visual: An Introduction to Teaching Multimodal Literacy. New York and London: Teachers College Press.

Sipe, L. (2012). Revisiting the Relationships Between Text and Pictures. Children’s Literature in Education, 43(1), 4–21.

Vogrinc, J. (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. Dostopno na: http://pefprints.pef.uni-lj.si/179/1/Vogrinc1.pdf (pridobljeno 16. 8. 2021).

Prenosi

Objavljeno

2022-06-29

Kako citirati

Bednjički Rošer, B., & Batič, J. (2022). Multimodalna pismenost študentov predšolske vzgoje. Pedagoška Obzorja, 37(2), 112–124. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/86

Številka

Rubrike

Prispevki