Slikopis kot pripomoček za razvijanje multimodalne pismenosti
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i1.119Ključne besede:
slikopis, vsebinske in oblikovne značilnosti, multimodalna pismenost, bralna pismenost, vizualna pismenostPovzetek
Slikopisi so ob slikanicah eden prvih multimodalnih sestavov, s katerimi se srečajo že najmlajši otroci. Znana je njihova didaktična vloga v procesu opismenjevanja, manj pa je slikopis poznan in uporabljen kot pripomoček za razvijanje multimodalne pismenosti. Multimodalna pismenost bralcu omogoča, da razbere pomene iz različnih kodov sporočanja in ustvari skupni pomen. V raziskavo smo zajeli 24 izvirnih slovenskih slikopisov, izdanih med leti 2018 in 2022. Raziskovali smo vsebinske in oblikovne značilnosti slikopisov in ugotavljali položaj sličic v slikopisu. Analiza slikopisov je razkrila, da gre za izjemno bogato obliko multimodalnega sestava, ki vsebuje kakovostna informativna ali leposlovna besedila, manjše sličice v različnih funkcijah (dopolnitev, zamenjava …) in v nekaterih primerih tudi ilustracije različnih velikosti (npr. ilustracija zavzema manjši del strani ali pa kar celo stran). Večina slikopisov ima uporabljene velike tiskane črke, kar je pričakovano s stališča prepoznavanja črk in postopnega opismenjevanja.
Literatura
Bednjički Rošer, B. in Batič, J. (2022). Multimodalna pismenost študentov predšolske vzgoje. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 37(2), 112–124.
Cvek, M. in Pšunder, M. (2019). Možnosti in pasti uporabe mobilnega telefona: vidik učiteljev in učencev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja 34(1), 19–32.
Grosman, M. (2009). Razmerja med besednimi in slikovnimi sestavinami sporočil. V: Vintar, J. (ur.). Razmerja med slikovnimi in besednimi sporočili: zbornik Bralnega društva Slovenije (str. 9–24). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Haramija, D. in Batič, J. (2020). Razumevanje koncepta bralnega gradiva: 3. gradnik. V: Haramija, D. (ur.). Gradniki bralne pismenosti: teoretična izhodišča (str. 83–105). Maribor: Univerzitetna založba Univerze v Mariboru, Pedagoška fakulteta; Zavod RS za šolstvo. https://doi.org/10.18690/978-961-286-403-3.4
Haramija, D. in Batič, J. (2016). Pomen multimodalne pismenosti za branje slikanic. V: Devjak, T. in Saksida, I. (ur.). Partnerstvo Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani in vzgojno-izobraževalnih inštitucij 2016: mednarodni posvet (str. 35‒48). Ljubljana: Pedagoška fakulteta. Dostopno na: http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-HK4MR5Q5 (pridobljeno 22. 8. 2021).
Jewitt, C. (2008) Multimodality and Literacy in School Classrooms. Review of Research in Education, 32(1), 241–267. https://doi.org/10.3102/0091732X07310586
Kos, J. (2001). Literarna teorija. Ljubljana: DZS.
Kress, G. in van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse. London: Arnold; New York: Oxford University Press.
Mejak, M. in Udovič Medved, V. (2019). Vloga vzgojitelja pri razvijanju otrokove sporazumevalne zmožnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(2), 3–19.
Nikolajeva, M. (2003). Verbalno in vizualno: slikanica kot medij. Otrok in knjiga, 58, 5–26.
Nodelman, P. (1996). The Pleasures of Children‘s Literature (2nd Ed.). White Plains: Longman Publishers.
Pečjak, S. (2009). Bralna motivacija učencev in dejavnosti učitelja pri pouku. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 24(2), 97–116.
Pečjak, S. in Gradišar, A. (2015). Bralne učne strategije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Program osnovna šola. Slovenščina: učni načrt (2018). Dostopno na: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf (pridobljeno 12. 7. 2023).
Sadar, M. in Erjavec, K. (2021). Zdravstvena pismenost med slovenskimi srednješolci. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(2), 93–108.
Serafini, F. (2014). Reading the Visual: An Introduction to Teaching Multimodal Literacy. New York, London: Teachers College Press.
Sipe, L. R. (1998). How Picture Books Work: A Semiotically Framed Theory of Text-Picture Relationships. Children‘s Literature in Education, 29(2), 97–108. https://doi.org/10.1023/A:1022459009182
Stanković, Z. in Blažič, K. (2017). Mesto in vloga multimedijev v polifaktorskem modelu pouka. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(3–4), 46–60.
Starc, S. (2009). Večkodnost in zgradba učbeniškega besedila. V: Vintar, J. (ur.). Razmerja med slikovnimi in besednimi sporočili: zbornik Bralnega društva Slovenije (str. 45–62). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Janja Batič, Dragica Haramija
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.