Inkluzija v visokem šolstvu
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i2.176Ključne besede:
inkluzija v visokem šolstvu, javne univerze, dostopnost, ovire, individualizacija in diferenciacija, študenti s posebnimi potrebamiPovzetek
Število študentov s posebnimi potrebami na slovenskih univerzah se povečuje, kar prinaša številne izzive, predvsem zaradi pomanjkanja ustreznih pogojev. Fakultete pogosto niso prilagojene niti fizično niti strokovno za delo s temi študenti. Med osnovno- in srednješolskim izobraževanjem imajo učenci s posebnimi potrebami več prilagoditev, na univerzitetni ravni pa dostopnost in podpora nista vedno zagotovljeni. Raziskava, izvedena jeseni 2023, je pokazala, da mnogi študenti zaradi arhitekturnih ovir in neustreznih pravilnikov ne morejo izbrati želene fakultete. Prav tako večina visokošolskih učiteljev nima formalnega pedagoškega znanja o inkluzivnem izobraževanju, kar otežuje prilagoditev študijskega procesa. Pomanjkanje strokovne podpore in enotnega sistema informiranja dodatno zavira doseganje enakovrednih pogojev za vse študente. Čeprav se zavedanje o pomembnosti inkluzije povečuje, nas do polne dostopnosti za študente s posebnimi potrebami čaka še dolga pot.
Literatura
Drljić, K. in Kiswarday, V. R. (2022). Inkluzija študentov s posebnimi potrebami v visokošolskem izobraževanju. V M. Mezgec, A. Andrejašič in S. Rutar (ur.), Interdisciplinarna obzorja visokošolske didaktike (str. 205–226). Univerza na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-160-5.205-225
Drobnič, J. (2018). Inkluzija/integracija oseb s posebnimi potrebami v slovenski bibliografiji. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(3–4), 20–35.
Hmelak, M. in Krajnc, N. (2024). Samoocena učiteljev o delu v inkluzivnem razredu. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 39(2), 36–52. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.132
Jeznik, K. in Kristl, N. (2024). Stališča zaposlenih o inkluzivnosti in pravičnosti strokovnih in poklicnih šol. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 39(2), 3–21. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.130
Kalan, M. in Licardo, M. (2022). Specialnopedagoški vidiki inovativnih pristopov k učenju in poučevanju študentov s posebnimi potrebami v visokošolskem prostoru. Založba Univerze v Ljubljani.
Košak Babuder, M., Pulec Lah, S., Štemberger, V., Javornik, K., Tivadar, J. H., Podlesek, A., Alič, L., Vršnik Perše, T., Schmidt, M., Licardo, M., Rutar, S., Kiswarday V. R., Drljić, K. in Leban, U. (2018). Študija o stanju ureditve posebnih skupin študentov v visokem šolstvu: nacionalna študija – poročilo. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
Krajnc, M. S. (2021). Vključevanje študentov s posebnimi potrebami v visokošolsko izobraževanje. V Učenje in poučevanje v visokem šolstvu: spoznanja in izzivi (str. 155–170). Univerza v Mariboru.
Kraljić, S. (2010). Dostopnost predavanj za študente invalide. V Prijazen študij za študente invalide (str. 22–24). Društvo študentov invalidov Slovenije.
Kroflič, R. (2003). Etika in etos inkluzivne šole/vrtca. Sodobna pedagogika, 54, (Posebna izdaja), 24–35.
Kušar, D. in Volgemut, M. (2016). Pomen in spremljanje prostorske predstave študentov arhitekture. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(2), 134–149.
Loboda, M., Bedek, N., Žerak, U., Juriševič, M. in Vogrinc, J. (2020). Stališča študentov pedagoških smeri do nadarjenih in njihovega izobraževanja. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(1), 3–20.
Zakon o visokem šolstvu (ZVis). Uradni list RS, št. 67/93, 39/95, 18/98, 35/98, 99/99 in 64/01.