Odnosna kompetenca strokovnih delavcev v osnovni šoli
Ključne besede:
odnosna kompetenca, pedagoški odnos, strokovni delavci, osnovna šolaPovzetek
Sodobni pedagoški diskurzi izpostavljajo pomembnost kakovostnih profesionalnih odnosov med strokovnimi delavci in otroki/mladostniki na osnovni šoli za celosten napredek slednjih. Osredotočili smo se na merjenje odnosne kompetence, ki nam omogoča vpogled v posamezne komponente omenjenih odnosov. Zanimalo nas je, kako strokovni delavci na osnovni šoli ocenjujejo posamezne komponente odnosne kompetence glede na profil in delovno mesto v povezavi z delovnimi izkušnjami (delovna doba). V prispevku smo izhajali iz posameznih delov empirične kvantitativne neeksperimentalne raziskave, ki smo jo izvedli na vzorcu 121 strokovnih delavcev v različnih slovenskih osnovnih šolah. Raziskava je pokazala, da strokovni delavci visoko ocenjujejo svojo odnosno kompetentnost in da obstajajo razlike med ocenami posameznih komponent odnosne kompetentnosti glede na profil ter delovno mesto. Ugotovitve nas usmerjajo k pomembnosti višanja profesionalne drže v pedagoških odnosih, kjer je še posebej pomembna samoevalvacija, prav tako pa tudi sposobnosti in kompetence za vzpostavljanje ter vzdrževanje kakovostnih in nadzorovanih strokovnih odnosov do vseh deležnikov osnovnošolskega prostor.
Literatura
Čačinovič Vogrinčič, G. idr. (2008). Programske smernice. Svetovalna služba v osnovni šoli. Ljubljana: ZRSŠ.
Črnak Meglič, A., Kobal Tomc, B. (2017). Položaj otrok v Sloveniji danes. Situacijska analiza. Ljubljana: Inštitut RS za socialno varstvo.
Frelin, A. (2013). Exploring Relational Professionalism in Schools. Rotterdam: Sense Publishers.
Galimberti, U. (2015). Gozljivi gost: nihilizem in mladi. Ljubljana: Modrijan.
Hemlak, M. (2012). Profesionalni razvoj vzgojiteljev predšolskih otrok: doktorska disertacija. Maribor: Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko.
Juul, J., Jensen, H. (2010). Od poslušnosti do odgovornosti. Radovljica: Didakta.
Krajnčan, M., Bajželj, B. (2008). Odnos – osnova za socialno pedagoško delo. V Krajnčan, M., Zorc Maver, D. in Bajželj, B. (ur.) (2008). Socialna pedagogika – med teorijo in prakso. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, str. 121–129.
Laursen, P.F., Nielsen, A.M. (2016). Teachers’ Relational Competencies: the Contribution from Teacher Education. Šolsko polje, XXVII (1–2), str. 139–161 Pridobljeno dne 02.01.2018 s svetovnega spleta: http://www.pei.si/UserFilesUpload/file/digitalna_knjiznica/SP/2016/SP_XXVII_2016_1-2/Solsko%20polje,%20XXVII,%20vol%201-2,%202016.pdf.
Lorenzen, S., Rønnestad, M.H., Orlinyski, D. (2011). Sources of influence on the professional development of psychologists and psychiatrists in Norway and Germany. European Journal for Psychotherapy & Counselling, 13 (2). Pridobljeno dne 07.08.2017 s svetovnega spleta: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13642537.2011.570016.
Pečjak, S. (2005). Šolsko psihološko svetovanje. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Peklaj, C., Kalin, J., Pečjak, S., Puklek Levpušček, M., Valenčič Zuljan, M., Košir, K. (2008). Izobraževanje učiteljev za nove kompetence za družbo znanja ter vloga teh kompetenc pri uresničevanju vzgojno-izobraževalnih ciljev v šoli. Zaključno poročilo. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Peklaj, C., Puklek Levpušček, M. (2006). Pridobljene in želene učiteljske kompetence diplomantov in študentov Filozofske fakultete. V C. Peklaj (ur.), Teorija in praksa v izobraževanju učiteljev, str. 29–43. Ljubljana: Center za pedagoško izobraževanje (FF, UN LJ).
Razpotnik, Š. (2014). Socialno v socialni pedagogiki. Sodobna pedagogika, 65 (131), št. 3, str. 54–70.
Rutar, D. (2002). Učitelj kot intelektualec. Radovljica: Didakta.
Rutar, D. (2016). Možgani, učenci in šola. Pridobljeno dne 02.01.2018 s svetovnega spleta: http://za-misli.si/kolumne/dusan-rutar/3205-mozgani-ucenci-in-sola.
Valenčič Zuljan, M. (2001). Modeli in načela učiteljevega profesionalnega razvoja. Sodobna pedagogika, 52 (118), št. 2, str. 122–141.
Vidmar, M., Kerman, K. (2016). The Developmnet of Teacher᾽s Relational Competence Scale: Structural Validity and Reliability. Šolsko polje, XXVII, št. 1–2, str. 41–62. Pridobljeno dne 02.01.2018 s svetovnega spleta: http://www.pei.si/UserFilesUpload/file/digitalna_knjiznica/SP/2016/SP_XXVII_2016_1-2/Solsko%20polje,%20XXVII,%20vol%201-2,%202016.pdf.
Skalar, V. (1993). Socialni pedagog v osnovni šoli. Iskanja, let. 1993, št. 13, str. 36–43.
Štefanc, D. (2012). Kompetence v kurikularnem načrtovanju splošnega izobraževanja. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Zloković, J. (2009). Samopercepcija vzgojnih kompetenc učiteljev in vzgojiteljev ter njihova stališča o starševskih kompetencah. V Cankar, F. in Deutsch, T. (ur.) (2009). Šola kot stičišče partnerjev. Ljubljana: ZRSŠ.


