Stališča študentov pedagoških smeri do nadarjenih in njihovega izobraževanja
Ključne besede:
nadarjen učenec, izobraževanje nadarjenih, stališča do nadarjenosti, izobraževanje učiteljev, prihodnji učiteljiPovzetek
V prispevku so prikazani izsledki empirične raziskave, v kateri smo na osnovi kvantitativnega raziskovalnega načrta preverili stališča študentov pedagoških študijskih smeri do nadarjenih in njihovega izobraževanja. Podatki so bili pridobljeni z anketnim vprašalnikom na vzorcu 480 študentov Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani. V povprečju so se odgovori študentov zgostili pri pozitivnih stališčih do nadarjenih; najbolj pozitivno so izstopala stališča o podpori programom za nadarjene. Študenti so pokazali veliko mero kritičnosti do procesa prepoznave in izobraževanja nadarjenih. Študenti zaključnega letnika so izrazili večjo podporo programom za nadarjene, manjše zaznavanje elitizma v izobraževanju nadarjenih in nižjo toleranco do družbene hierarhije, medtem ko študij ni bil statistično pomembno povezan z zaznavanjem lastnega znanja o nadarjenih. Prepoznani nadarjeni študenti so sebe zaznavali kot bolj nadarjene in poročali o obsežnejšem znanju s področja obravnave nadarjenih, pogostejših stikih z njimi, prav tako so bili bolj naklonjeni programom za nadarjene. Sklepamo, da tako študij kot prepoznana
nadarjenost prispevata k bolj pozitivnim stališčem do nadarjenih in njihovega izobraževanja.
Literatura
Al Makhalid, K.A. (2012). Primary teachers’ attitudes and knowledge regarding gifted pupils and their education in the Kingdom of Saudi Arabia (doktorska disertacija). Manchester: University of Manchester, School of Education.
Allodi, W., Rydelius, P.A. (2008). The needs of gifted children in context: a study of Swedish teachers’ knowledge and attitudes. Paper presented at the ECHA conference Prague, Czechoslovakia. Pridobljeno dne 10.09.2019 s svetovnega spleta: http://www.academia.edu.
American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education (2018). Dvajset najpomembnejših psiholoških načel za poučevanje in učenje ustvarjalnih, talentiranih in nadarjenih učencev od vrtca do srednje šole (prevod Dolšina in Žerak, Center za raziskovanje in spodbujanje nadarjenosti na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani). Pridobljeno dne 10.09.2019 s svetovnega spleta: https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles-slovenian.pdf.
Baudson, T.G., Preckel, F. (2013). Teachers’ implicit personality theories about the gifted: An experimental approach. School Psychology Quarterly, 28, str. 37–46.
Bégin, J., Gagné, F. (1994a). Predictors of attitudes toward gifted education: A review of the literature and a blueprint for future research. Journal for the Education of the Gifted, 17, str. 161–179.
Bégin, J., Gagné, F. (1994b). Predictors of a general attitude toward gifted education. Journal for the Education of the Gifted, 17, str. 74–86.
Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji (ur. Krek, J., in Metljak, M.) (2011). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Blažič, M. (1996). Didaktični vidiki dela z nadarjenimi. Pedagoška obzorja, 11, št. 1–2, str. 3–10.
Boben, D. (2012). Smo psihologi (edini) kompetentni za identifikacijo nadarjenih? V: Juriševič, M. in Stritih, B. (ur.). Posvetovanje Vloga psihologa v vzgoji in izobraževanju nadarjenih – 27.01.2012. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani, str. 57–76.
Cramond, B., Martin, C.E. (1987). Inservice and preservice teachers’ attitudes toward the academically brilliant. Gifted child Quarterly, 31, str. 15–19.
Diezmann, C.M. (2002). Capitalising on the zeitgeist for mathematically gifted students. Australasian Journal of Gifted Education, 11, št. 2, str. 5–10.
Flynt, E.S., Brozo, W.G. (2009). It’s all about the teacher. The Reading Teacher, 62, str. 536–538.
Gagné, F., Nadeau, L. (1985). Dimensions of attitudes towards giftedness. V: Roldan, A. H. (ur.). Gifted and talented children, youth and adults: Their social perspective and culture. Monrou, NJ: Trillium, str. 148–170.
Gagné, F., Nadeau, L. (1991). Brief presentation of Gagné & Nadeau attitude scale “Opinions about gifted and their education”. Unpublished instrument. Montreal, Canada: GIREDT, Université du Québec à Montréal.
IBM Corporation (2016). IBM SPSS Statistics for Macintosh, Version 23.0. Armonk. NY: IBM Corporation.
IEA (2018). Public attitudes towards gifted education. Pasadena, CA: Institute for Educational Advancement.
Jung, J.Y. (2014). Predictors of attitudes to gifted programs/provisions: Evidence from preservice educators. Gifted Child Quarterly, 58, str. 247–258.
Juriševič, M. (2011). Vzgoja in izobraževanje nadarjenih. V: Krek, J. in Metljak, M. (ur.). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji 2011. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 329–367.
Juriševič, M. (2012). Nadarjeni učenci v slovenski šoli. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Juriševič, M. (2018). Zmorem in hočem več: nadarjen učenec pri pouku. Fizika v šoli, 23, št. 1, str. 2–8.
Koncept vzgojno-izobraževalnega dela z nadarjenimi dijaki v srednjem izobraževanju (2007). V. D. Žagar in sod. (ur.). Razširjena programska skupina za odkrivanje in delo z nadarjenimi.
Koncept: odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli (1999). V: D. Žagar in sod. (ur.). Delovna skupina za pripravo koncepta dela z nadarjenimi učenci, Področna kurikularna komisija za osnovno šolo, Nacionalni kurikularni svet.
Lassig, C.J. (2009). Teachers’ attitudes towards the gifted: The importance of professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education, 18, št. 2, str. 32–42.
Lewis, E., Milton, M. (2005). Attitudes of teachers before and after professional development. The Australasian Journal of Gifted Education, 14, št. 1, str. 5–14.
Marentič Požarnik, B. (2018). Psihologija učenja in pouka: od poučevanja k učenju. Ljubljana: DZS.
Martin, L., Burns, R., Schonlau, M. (2010). Mental disorders among gifted and nongifted youth: A selected review of the epidemiologic literature. Gifted Child Quarterly, 54, str. 31–41.
Matheis, S., Keller, L.K., Kronborg, L., Schmitt, M., Preckel, F. (2019). Do stereotypes strike twice? Giftedness and gender stereotypes in pre-service teachers’ beliefs about student characteristics in Australia. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 47. Pridobljeno dne 10.09.2019 s svetovnega spleta: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1359866X.2019.1576029?needAccess=true.
Matrić, M., Duh, M. (2019). Teachers’ perceptions of gifted, talented and EBD students. Pedagoška obzorja, 34, št. 2, str. 67–81.
Mcclain, M.C., Pfeiffer, S. (2012). Identification of gifted students in the United States today: A look at state definitions, policies, and practices. Journal of Applied School Psychology, 28, št. 1, str. 59–88.
McCoach, D.B., Siegle, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted. Gifted Child Quarterly, 5, št. 3, str. 246–255.
Neihart, M., Reis, S.M., Robinson, N.M., Moon, S.M. (2002). The social and emotional development of gifted children: What do we know? Waco, TX: The National Association for Gifted Children.
Operacionalizacija Koncepta: odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli (2000). V: Tatjana Bezić in sod. (ur.). Razširjena programska skupina za svetovalno delo v vrtcih, šolah in domovih.
Operacionalizacija Koncepta: vzgojno-izobraževalno delo z nadarjenimi dijaki v srednjem izobraževanju (2007). V: Drago Žagar in sod. (ur.). Razširjena programska skupina za svetovalno delo v vrtcih, šolah in domovih.
Ozcan, D. (2016). Predictions and attitudes towards giftedness and gifted education. International Journal of Educational Sciences, 15, št. 1–2, str. 126–133.
Öztürk, M.A., Fıçıcı, A. (2014). The Development of the educators’ attitudes toward gifted education scale. International Online Journal of Educational Sciences, 6, št. 2, str. 349–360.
Pangrčič, P., Blažič, M. (2017). Participatorni individualizirani programi dela za nadarjene učence. Pedagoška obzorja, 32, št. 1, str. 91–110.
Perković Krijan, I., Borić, E. (2015). Teachers’ attitudes towards gifted students and differences in attitudes regarding the years of teaching. Croatian Journal of Education, 17, št. 1, str. 165–178.
RStudio Team (2015). RStudio: Integrated Development for R. RStudio, Inc., Boston, MA.
Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Worrell, F.C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12, str. 3–54.
Swanson, J.D., Lord, E.W. (2013). Harnessing and guiding the power of policy: Examples from one state’s experiences. Journal for the Education of the Gifted, 36, str. 198–219.
Szymanski, A., Croft, L., Godor, B. (2018). Determining Attitudes Toward Ability: A New Tool for New Understanding. Journal of Advanced Academics, 29, št. 1, str. 29–55.
Troxclair, D.A. (2013). Preservice teacher attitudes toward giftedness. Roeper Review, 35, str. 58–64.
Van Widenfelt, B.M., Treffers, P.D.A, De Beurs, E., Siebelink, B.M., Koudijs, E. (2005). Translation and cross-cultural adaptation of assessment instruments used in psychological research with children and families. Clinical Child and Family Psychology Review, 8, št. 2, str. 135–147.
Watts, G. (2006). Teacher attitudes to the acceleration of the gifted: a case study from New Zealand. Gifted and Talented, 10, št. 1, str. 11–19.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli (ZOsn-H) (2011). Pridobljeno dne 10.09.2019 s svetovnega spleta: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO6129#.
Žagar, D. (2012). Metodologija odkrivanja nadarjenih učencev v Sloveniji: zakaj tako in kaj spremeniti. V: Juriševič, M. in Stritih, B. (ur.). Posvetovanje Vloga psihologa v vzgoji in izobraževanju nadarjenih – 27.01.2012. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, Univerza v Ljubljani, str. 19–26.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Maruša Loboda, Nika Bedek, Urška Žerak, Mojca Juriševič, Janez Vogrinc

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.