Samoučinkovitost bodočih učiteljev matematike, strokovne kompetence in karierno odločanje
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i2.99Ključne besede:
samoučinkovitost učitelja, usvajanje strokovnih kompetenc, poklicna kariera, bodoči učitelji matematikePovzetek
Na podlagi teorije o samoučinkovitosti in opredelitve samoučinkovitosti učitelja je bila izvedena kvantitativna empirična raziskava, v kateri je sodelovalo 83 bodočih učiteljev matematike Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani. Namen raziskave je bil proučiti njihovo zaznavo samoučinkovitosti ter preveriti odnos med ocenjeno samoučinkovitostjo, oceno priložnosti usvajanja strokovnih kompetenc in namero o nadaljnji poklicni karieri. Sodelujoči so izrazili srednje veliko do veliko stopnjo učiteljske samoučinkovitosti, pri čemer je bila ocena samoučinkovitosti statistično značilno pozitivno povezana z oceno priložnosti usvajanja strokovnih kompetenc v okviru študija. Pokazale so se statistične in praktično značilne razlike v zaznavi samoučinkovitosti med študenti, ki se nameravajo zaposliti v poklicu, povezanem s poučevanjem matematike, in tistimi, ki se ne nameravajo zaposliti v pedagoškem poklicu. Prvi so v povprečju svojo samoučinkovitost ocenili višje. Kot odziv na pridobljene rezultate avtorice podajamo predloge za krepitev samoučinkovitosti bodočih učiteljev in izboljšanje kakovosti pedagoških študijskih programov s ciljem spodbujanja razvoja samoučinkovitosti pri bodočih učiteljih.
Literatura
Ažman, T. (2017). Učiteljeva samoučinkovitost, čustveno delo in socialna opora kot zaščitni dejavnik stresa. [Magistrska naloga]. Maribor: Pedagoška fakulteta Univerze v Mariboru.
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191–215.
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: the Exercise of Control. New York: W. H. Freeman and Company. 5. Berčnik, S. in Devjak, T. (2017). Partnerstvo s starši kot del vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(2), 67–81.
Berčnik, S. in Devjak, T. (2018). Aktivno vključevanje staršev v vzgojnoizobraževalni proces v šolah v Sloveniji. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(2), 64–77.
Blažič, M., Ivanuš-Grmek, M., Kramar, M. idr. (2003). Didaktika: visokošolski učbenik. Novo mesto: Visokošolsko središče, Inštitut za raziskovalno in razvojno delo.
Bruinsma, M. in Jansen, E. P. W. A. (2010). Is the Motivation to Become a Teacher Related to Pre-Service Teachers’ Intentions to Remain in the Profession?. European Journal of Teacher Education, 33(2), 185–200.
Chesnut, S. R. in Burley, H. (2015). Self-Efficacy as a Predictor of Commitment to the Teaching Profession: a Meta-Analysis. Educational Research Review, 15, 1–16.
Dolenc, P. in Virag, Š. (2019). Stres, soočanje s stresom in poklicno zadovoljstvo pedagoških delavcev. Didactica Slovenica – Pedagoška Obzorja, 34(1), 73–85.
Fives, H., Hamman, D. in Olivarez, A. (2007). Does Burnout Begin With Student-Teaching? Analyzing Efficacy, Burnout, and Support During the Student-Teaching Semester. Teaching and Teacher Education, 23(6), 916–934.
Gotal, I. (2019). Izgorelost pri učiteljih: vloga stresa, delovne zavzetosti, poklicne samoučinkovitosti, refleksije in ruminacije. [Magistrska naloga]. Maribor: Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru.
Hickman, C. J. in Sherman, H. J. (2019). Learning Mathematics Successfully: Raising Self-Efficacy in Students, Teachers, and Parents. Charlotte: Information Age Publishing.
Horvat, J. (2016). Odzivanje na učne težave učencev in samoučinkovitost učiteljev. [Magistrska naloga]. Maribor: Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru.
Japelj Pavešić, B., Zavašnik, M., Ažman, T. idr. (ur.). (2019). Vseživljenjsko učenje učiteljev in ravnateljev: izsledki mednarodne raziskave poučevanja in učenja, TALIS 2018. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Kozmus, A. (2016). Strategije učiteljev pri soočenju z neprimernim vedenjem učencev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(1), 100–112.
Kuronja, M. (2018). Samoučinkovitost učiteljev pri delu z učenci z učnimi ter čustvenimi in vedenjskimi težavami. [Doktorska disertacija]. Maribor: Pedagoška fakulteta Univerze v Mariboru.
Langoban, M. (2020). What Makes Mathematics Difficult as a Subject for Most Students in Higher Education?. International Journal of English and Education, 9(3), 214–220.
Marn, M. (2014). Osebnost, samoučinkovitost ter zadovoljstvo specialnih pedagogov in učiteljev pri delu. [Diplomsko delo]. Ljubljana: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani.
Puklek Levpušček, M. (2014). Matematična anksioznost in uspešnost pri matematiki. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 29(2), 46–60.
Pulec Lah, S. (2013). Dejavniki učiteljeve usposobljenosti za poučevanje učencev z motnjo pozornosti in hiperaktivnostjo. [Doktorska disertacija]. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.
Temiz, T. in Topcu, M. S. (2013). Preservice Teachers’ Teacher Efficacy Beliefs and Constructivist-Based Teaching Practice. European Journal of Psychology of Education, 28(4), 1435–1452.
Trstenjak, A. (2016). Odnos med samoučinkovitostjo učitelja in njegovimi atribucijami. [Diplomsko delo]. Ljubljana: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani.
Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W. in Hoy, W. K. (1998). Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure. Review of Educational Research, 68(2), 202–248.
Tschannen-Moran, M. in Hoy, A. W. (2001). Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805.
Woolfolk Hoy, A. in Heater, A. D. (2006). Teacher Self-Efficacy and its Influence on the Achievement of Adolescents. V: Urdan, T. in Pajares, F. (ur.). Adolescence and Education: Self-Efficacy Beliefs of Adolescents (str. 117–137). Greenwich: Information Age Publishing.
Zee, M. in Koomen, H. M. Y. (2016). Teacher Self-Efficacy and its Effects on Classroom Processes, Student Academic Adjustment, and Teacher Well-Being: a Synthesis of 40 Years of Research. Review of Educational Research, 86(4), 981–1015.
Zupančič, M. (2021). Samoučinkovitost bodočih učiteljev matematike. [Magistrska naloga]. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.
Žagar Rupar, M. (2018). Delovna zavzetost učiteljev v povezavi z osebnostjo in samoučinkovitostjo. [Magistrska naloga]. Ljubljana: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Zupančič Monika, Adrijana Mastnak, Mojca Juriševič
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.