Pomen pozitivne klime za izvajanje samoevalvacije v vrtcu

Avtorji

  • Tatjana Devjak Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta
  • Vesna Podgornik Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za filozofijo
  • Sanja Berčnik Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta
  • Janez Vogrinc Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta

Ključne besede:

predšolska vzgoja, klima vrtca, samoevalvacija, raziskovalno delo

Povzetek

Zagotavljanje dostopne in visokokakovostne predšolske vzgoje je nujen pogoj, da omogočimo otroku ustrezen duševni in telesni razvoj in razvoj njegove individualnosti, zmanjšamo osip v rednem šolanju ter tveganja za revščino in socialno izključenost. V tem kontekstu se znotraj kakovostnega vrtca poudarja potreba po visoko usposobljenem kadru, saj je dokazano, da višje kot je strokovno osebje v vrtcu usposobljeno, višja je kakovost storitev, ki jo vrtec lahko ponuja. Področje predšolske vzgoje potrebuje stalno in načrtno strokovno ter znanstveno raziskovanje, ki bo prispevalo k ohranjanju dosežene in razvijanju višje ravni kakovosti vrtcev. V prispevku nas je v okviru empirične raziskave (N = 398 vzgojiteljev) zanimalo področje samoevalvacije vzgojiteljev predšolskih otrok v slovenskih vrtcih, ocena njihove usposobljenosti za samoevalvacijo, njihovo dojemanje klime v vrtcu in povezava med dojemanjem klime v vrtcu ter pogostostjo samoevalvacije in raziskovalnega dela. Ugotovili smo, da samoevalvacija lahko postane pomemben dejavnik zagotavljanja kakovosti v vrtcu, vendar je za to potrebno v njem ustvariti ustrezno klimo.

Literatura

Ahghar, G. (2008). The role of school organizational climate in occupational stress among secondary school teachers in Tehran. International journal of occupational medicine and environmental health, 21 (4), pp. 319–329.

Babič, D. (2011). Samoevalvacija: orodje nenehnega izboljševanja. Vodenje, 9 (1), pp. 59–71.

Berčnik, S., Devjak, T. (2017). Partnerstvo s starši kot del vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Didactica Slovenica, 32 (2), pp. 67–81.

Bela knjiga o vzgoji in izobraževanje (2011). Ljubljana: MIZŠ

Campbell-Barr, V. (2017). Knowledge for a Quality Early Years Workforce. In: Devjak, T. (Ed.). Kakovost v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, pp. 12–27.

Černetič, M. (2007). Management in sociologija organizacij. Kranj: Moderna organizacija v okviru FOV.

Devjak, T., Berčnik, S. (2017). Ali lahko skupni ocenjevalni okvir kakovosti v javnem sektorju CAF prenesemo v vrtce in šole. In: Devjak, T. (Ed.). Kakovost v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, pp. 45–60.

Ivančič, A. (2007). Ocenjevanje organizacijske klime – osnova za vzpostavljanje medsebojnih odnosov. Socialna pedagogika, 11 (4), pp. 473–490.

Ivanko, Š., Stare, J. (2007). Organizacijsko vedenje. Ljubljana: Fakulteta za upravo.

Jager, J. (2013). Vloga kakovostnih predšolskih programov pri zagotavljanju socialne vključenosti ogroženih otrok. Šolsko polje, 24 (3–4), pp. 11–39.

Kavčič, B. (2003). Uspešna organizacijska kultura. Retrieved on 10.10.2019 from world wide web: https://www.google.si/search?q=uspe %C5 %A1na+organizacijska+kultura+2015&oq=uspe %C5%A1na+organizacijska+kultura+2015&aqs=chrome..69i57.8426j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8.

Kavčič, B. (2011). Organizacijska kultura. Celje: Fakulteta za komercialne in poslovne vede.

Lipičnik, B. (1998). Ravnanje z ljudmi pri delu. Ljubljana: Gospodarski vestnik.

Marjanovič Umek, L., Fekonja, U., Kavčič, T., Poljanšek, A. ur. (2002). Kakovost v vrtcih. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.

Medveš, Z. (2000). Kakovost v šoli. Sodobna pedagogika, 51 (4), pp. 8–28.

Mihalič, R. (2007). Upravljajmo organizacijsko kulturo in klimo. Škofja Loka: Mihalič in Partner d.n.o.

Možina, S. (2004). Vloga zaposlenih v učeči se organizaciji. Retrieved on 12.09.2019 from world wide web: http://www.delavska-participacija.com/strokovni-clanki/?Sklop= %25&besede=U %C4 %8De %C4 %8Da+se+organizacija&letnik= %25&stevilka= %25&sort=1&nacin=1&Submit=Iskanje&search=1.

Polutnik, B. (2014). Organizacijska klima. Retrieved on 10.09.2019 from world wide web: https://www.mojstatus.si/index.php/2014-04-30-13-55-56/2014-05-02-08-37-44/37-organizacijska-klima.

Schein, Edgar H. (2010). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.

Selimović, Z., Opić, S., Selimović, H. (2018). The quality of pedagogical climate in schools. Didatica Slovenica, 33 (3–4), pp. 66–81.

Sheridan, S. (2007). Dimensions of pedagogical quality in preschool. The International Journal of Early Years Education, 15 (2), pp. 198–217.

Sheridan, S., Giota, J., Han, Y., Kwon, J. (2009). A cross-cultural study of preschool quality in South Korea and Sweden: ECERS evaluations, Early Childhood Research Quarterly 24 (2), pp. 142–156.

SiOK. (2007). Projekt primerjalnega raziskovanja organizacijske klime v slovenskih organizacijah. Retrieved on 27.12.2018 from world wide web: http://www.biro-praxis.si/media/uploads/files/krovno-interent2.pdf.

Škerget, T. (2016). Organizacijska kultura in klima v storitvenem podjetju. Retrieved on 27.12.2018 from world wide web: http://journal.doba.si/letnik-8-2016-st-2/organizacijska-kultura-in-klima-v-storitvenem-podjetju.

Štemberger, T. (2019). Raziskovanje o otrocih/z otroki: vprašanje participativnega raziskovanja z otroki. Didactica Slovenica, 34 (1), pp. 3–19.

Valenčič Zuljan, M., Blanuša Trošelj, D. (2014). Profesionalni razvoj vzgojiteljev z vidika vzgojiteljevih pojmovanj. Andragoška spoznanja, 20 (1), pp. 43–60.

Prenosi

Objavljeno

2020-04-17

Kako citirati

Devjak, T., Podgornik, V., Berčnik, S., & Vogrinc, J. (2020). Pomen pozitivne klime za izvajanje samoevalvacije v vrtcu. Pedagoška Obzorja, 35(1), 21–41. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/10

Številka

Rubrike

Prispevki

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)