Bralna samopodoba in bralne zmožnosti učencev 3. razreda osnovne šole

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i2.171

Ključne besede:

branje, bralne zmožnosti, razvoj samopodobe, bralna samopodoba, težave branja

Povzetek

V procesu opismenjevanja se z razvojem bralnih zmožnosti oblikuje tudi bralna samopodoba. Nanjo najprej v večji meri vplivajo bralni dosežki, nato pa se oblikuje pomemben obojestranski odnos med bralno samopodobo in bralnimi zmožnostmi. Težave z branjem lahko negativno vplivajo na bralno samopodobo, kar predstavlja dejavnik tveganja za učno uspešnost. Z vprašalnikom bralne samopodobe in ocenjevalno shemo bralnih zmožnosti smo na vzorcu 134 tretješolcev raziskovali odnos med bralno samopodobo in bralnimi zmožnostmi. Potrdili smo značilno pozitivno povezanost bralne samopodobe in bralnih zmožnosti. Dokazali smo značilne razlike v višini bralne samopodobe in bralnih zmožnosti glede na prisotnost bralnih težav, ne pa tudi med spoloma. Tekočnost branja, bralno razumevanje in stopnja 5-stopenjskega modela pomoči so se izkazali kot pomembni napovedniki bralne samopodobe. Te ugotovitve poudarjajo pomen zgodnjega prepoznavanja in podpore učencem z bralnimi težavami, da bi preprečili negativne posledice, ki bi lahko vplivale na splošno šolsko uspešnost in odnos do šole.

Literatura

Chapman, J. W. in Tunmer, W. E. (1995a). Development of young children's reading self-concepts: An examination of emerging subcomponents and their relationship with reading achievement. Journal of Educational Psychology, 87(1), 154–167. https://doi.org/10.1037/0022-0663.87.1.154

Chapman, J. in Tunmer, W. E. (1995b). Reading self-concept scale. V N. Frederickson in R. J. Cameron (ur.), Psychology in Education Portfolio. Nfer-Nelson. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.26236.85121

Chapman, J. W. in Tunmer, W. E. (1997). A longitudinal study of beginning reading achievement and reading self-concept. The British Journal of Educational Psychology, 67(3), 279–291. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1997.tb01244.x

Chapman, J. W., Tunmer, W. E. in Prochnow, J. E. (2000). Early reading-related skills and performance, reading self-concept, and the development of academic self-concept: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 92(4), 703–708. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.4.703

Chapman, J. W. in Tunmer, W. E. (2003). Reading difficulties, reading-related self-perceptions, and strategies for overcoming negative selfbeliefs. Reading and Writing Quarterly, 19(1), 5–24. https://doi.org/10.1080/10573560308205

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates. https://www.utstat.toronto.edu/~brunner/oldclass/378f16/readings/CohenPower.pdf

Craven, R. G. in Marsh, H. W. (2008). The centrality of the self-concept construct for psychological wellbeing and unlocking human potential: Implications for child and educational psychologists. Educational and Child Psychology, 25(2), 104–118. https://doi.org/10.53841/bpsecp.2008.25.2.104

Delovna skupina za pregled in dopolnitev NSRBP. (2019). Nacionalna strategija za razvoj bralne pismenosti za obdobje 2019–2030. Vlada Republike Slovenije. https://www.acs.si/wp-content/uploads/2020/01/Nacionalna_strategija_za_razvoj_bralne_pismenosti_za_obdobje_2019-2030.pdf

Godec Soršak, L. (2022). Bralno razumevanje učencev 5. in 8. razreda. V T. Petek (ur.), Bralno razumevanje na preizkušnji (str. 161–180). Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-6Y9OXF3S/ebbd85d3-d0fc-4af1-bedf-6a1342d0cca1/PDF

Grosman, M. (2004). Zagovor branja: bralec in književnost v 21. stoletju. Sophia.

Guay, F., Stupnisky, R., Boivin, M., Japel, C. in Dionne, G. (2019). Teachers’ relatedness with students as a predictor of students’ intrinsic motivation, self-concept, and reading achievement. Early Childhood Research Quarterly, 48, 215–225. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.03.005

Hudson, R. F., Pullen, P. C., Lane, H. B. in Torgesen, J. K. (2009). The complex nature of reading fluency: A multidimensional view. Reading and Writing Quarterly, 25(1), 4–32. https://doi.org/10.1080/10573560802491208

Jensen, M. T., Solheim, O. J. in Idsøe, E. M. C. (2019). Do you read me? Associations between perceived teacher emotional support, reader self‑concept, and reading achievement. Social Psychology of Education, 22(2), 247–266. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9475-5

Juriševič, M. (1999a). Samopodoba šolskega otroka. Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Juriševič, M. (1999b). Samopodoba in/ali učna uspešnost. Psihološka obzorja, 8(1), 23–41. https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-GWY7EHXS/d81b85f0-ca23-42c4-a44a-c3a680b9a630/PDF

Juriševič, M. (1999c). Razvijanje učenčeve samopodobe v začetku šolanja. Psihološka obzorja, 8(4), 17–25. https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-BAPNBDRG/96e88941-eb88-4d24-aabd-ef18e17970e7/PDF

Juriševič, M. (1999d). Spodbujajmo razvoj zdrave otrokove samopodobe v začetku šolanja: priročnik za učitelje prvega triletja osnovne šole. Pedagoška fakulteta. fakulteta Univerze v Ljubljani.

Juriševič, M. (2008). Samopodoba na področju branja. Razredni pouk, 10(1–2), 40–44.

Juriševič, M. (2016). Učiteljeva povratna informacija kot krepitev učenčeve bralne samopodobe. V T. Devjak in I. Saksida (ur.), Bralna pismenost kot izziv in odgovornost (str. 101–116). Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Kasperski, R., Shany, M. in Katzir, T. (2016). The role of RAN and reading rate in predicting reading self-concept. Reading and Writing, 29(1), 117–136. https://doi.org/10.1007/s11145-015-9582-z

Katzir, T., Kim, Y.-S. G. in Dotan, S. (2018). Reading self-concept and reading anxiety in second grade children: The roles of word reading, emergent literacy skills, working memory and gender. Frontiers in Psychology, 9, Article 1180. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01180

Klemenčič Mirazchiyski, E. in Mirazchiyski, V. P. (2023). Mednarodna raziskava bralne pismenosti (IEA PIRLS 2021): nacionalno poročilo – prvi rezultati. Pedagoški inštitut. https://www.pei.si/raziskovalna-dejavnost/mednarodne-raziskave/pirls/pirls-2021/

Kobal, D. (2001). Temeljni vidiki samopodobe. Pedagoški inštitut.

Košak Babuder, M. (2014). Primanjkljaji na področju branja in pisanja – kriteriji za opredelitev. V M. Košak Babuder, A. C. Morrison, Z. Stančić, M. Kavkler, L. Magajna in S. Pulec Lah (ur.), Otroci in mladostniki s specifičnimi učnimi težavami – podpora pri uresničevanju njihovih potencialov: zbornik prispevkov. Četrta mednarodna konferenca o specifičnih učnih težavah (str. 120–126). Društvo bravo, društvo za pomoč otrokom in mladostnikom s specifičnimi učnimi težavami.

Krek, J. in Metljak, M. (ur.). (2011). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Slovenji. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-YDIRK2GZ

Kresal Sterniša, B. (ur.). (2011). Poučevanje branja v Evropi: okoliščine, politike in prakse. Ministrstvo za šolstvo in šport. https://www.eurydice.si/publikacije/Pou%C4%8Devanje-branja-v-Evropi-okoli%C5%A1%C4%8Dine-politike-in-prakse-SI.pdf

Lipec Stopar, M. in Jenko, N. (2016). Afektivni dejavniki dobrih in slabih bralcev. V M. Metljak (ur.), Zbornik povzetkov: mednarodni posvet Partnerstvo Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani in vzgojno-izobraževalni inštitucij 2016: bralna pismenost – odgovornost vseh strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju (str. 17–18). Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Lipec Stopar, M. in Jenko, N. (2022). Bralna učinkovitost petošolcev in osmošolcev: kaj nam o tem povedo rezultati uporabe testa hitrega branja. V T. Petek (ur.), Bralno razumevanje na preizkušnji (str. 41–68). Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-6Y9OXF3S/ebbd85d3-d0fc-4af1-bedf-6a1342d0cca1/PDF

Locher, F. M., Becker, S., Schiefer, I. in Pfost., M. (2021). Mechanisms mediating the relation between reading self-concept and reading comprehension. European Journal of Psychology of Education, 36(1), 1–20. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00463-8

Loveless, T. (2015). How well are American students learning? Brown Center report on American education. The Brown Center on education policy. https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/2015-Brown-Center-Report_FINAL-3.pdf

Lovše, M. (2014). Uresničevanje petstopenjskega kontinuuma pomoči učencem z učnimi težavami. V A. Žakelj (ur.), Učne težave pri matematiki in slovenščini – izziv za učitelje in učence: zbornik prispevkov konference (str. 57–61). Zavod Republike Slovenije za šolstvo. http://www.zrss.si/pdf/UTMIS-zbornik-prispevkov-2014.pdf

Magajna, L. (2002). Specifične učne težave – prepoznavanje, razumevanje, premagovanje. V N. Končnik Goršič in M. Kavkler (ur.), Specifične učne težave otrok in mladostnikov: prepoznavanje, razumevanje, pomoč (str. 15–28). Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Ljubljana.

Magajna, L., Kavkler, M., Čačinovič Vogrinčič, G., Pečjak, S. in Bregar Golobič, K. (2008). Učne težave v osnovni šoli: koncept dela. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Magajna, L., Kavkler, M., Košak Babuder, M., Zupančič Danko, A., Seršen Fras, A. in Rošer Obretan, A. (2015). Otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja. V N. Vovk-Ornik (ur.), Kriteriji za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s posebnimi potrebami (str. 23–31). Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/Kriteriji-motenj-otrok-s-posebnimi-potrebami.pdf

Marjanovič Umek, L. in Zupančič, M. (2020). Otroci v vrtcu in šoli. V L. Marjanovič Umek in M. Zupančič (ur.), Razvojna psihologija, 2. zvezek (str. 572–607). Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Marjanovič Umek, L., Fekonja, U. in Pečjak, S. (2012). Govor in branje otrok: ocenjevanje in spodbujanje. Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Marsh, H. W. in Martin, A. J. (2011). Academic self-concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 59–77. https://doi.org/10.1348/000709910X503501

McArthur, G. M., Filardi, N., Francis, D. A., Boyes, M. E. in Badcock, N. A. (2020). Self-concept in poor readers: A systematic review and meta-analysis. PeerJ, 8, članek e8772. https://doi.org/10.7717/peerj.8772

Mercer, S. H., Nellis, L. M., Martínez, R. S. in Kirk, M. (2011). Supporting the students most in need: Academic self-efficacy and perceived teacher support in relation to within-year academic growth. Journal of School Psychology, 49(3), 323–338. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2011.03.006

OECD. (2010). PISA 2009 results: What students know and can do – student performance in reading, mathematics and science (volume I). OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264091450-en

OECD. (2019). PISA 2018 results: Combined executive summaries (volumes I, II & III). OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf

OECD. (2021). PISA: 21st-century readers: Developing literacy skills in a digital world. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en

Pečjak, S. (1993). Kako do boljšega branja: tehnike in metode za izboljšanje bralne učinkovitosti. Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport.

Pečjak, S. (2009). Bralna motivacija učencev in dejavnosti učitelja pri pouku. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 24(2), 97–116. https://www.dlib.si/listalnik/URN_NBN_SI_doc-WO6892Z5/2/index.html

Pečjak, S. (2012). Psihološki vidiki bralne pismenosti: od teorije k praksi. Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani.

Pečjak, S., Bucik, N., Gradišar, A. in Peklaj, C. (2006). Bralna motivacija v šoli: merjenje in razvijanje. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Pečjak, S. in Pirc, T. (2010). Ali se oblikuje bralno razumevanje pri dekletih drugače kot pri fantih? Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 25(2), 51–66. https://www.pedagoska-obzorja.si/Revija/Vsebine/PDF/DSPO_2010_25_2.pdf

Pečjak, S., Podlesek, A. in Pirc, T. (2011). Model of reading comprehension for 5th grade students. Studia Psychologica, 53(1), 53–67. https://www.studiapsychologica.com/uploads/PECJAK_01_vol.53_2011_pp.53-67.pdf

Pečjak, S. in Gradišar, A. (2012). Bralne učne strategije. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Pečjak, S., Magajna, L. in Podlesek, A. (2012). Ocenjevalna shema bralnih zmožnosti. Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Pečjak, S., Pirc, T. in Vogrinčič Čepič, A. (2024). Reading motivation profiles in children and adolescents. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 39(2), 84–102. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.133

Penca Palčič, M. (2006). Povratna informacija učitelja in motivacija učencev za učenje. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 21(3–4), 69–81. https://www.pedagoska-obzorja.si/Revija/Vsebine/PDF/DSPO_2006_21_3.pdf

Program osnovna šola slovenščina. Učni načrt. (2018). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport: Zavod RS za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf

Reid, G. (2007). Disleksija: napotki za učitelje in starše. V M. Kavkler in M. Košak Babuder (ur.), Učenci s specifičnimi učnimi težavami: skriti primanjkljaji – skriti zakladi (str. 17–76). Društvo Bravo – društvo za pomoč otrokom in mladostnikom s specifičnimi učnimi težavami.

Reilly, D., Neumann, D. L. in Andrews, G. (2019). Gender differences in reading and writing achievement: Evidence from the national assessment of educational progress (NAEP). The American Psychologist, 74(4), 445–458. https://doi.org/10.1037/amp0000356

Repinc, U. in Stričević, I. (2013). Branje je pomembno. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 28(1), 45–56. https://www.dlib.si/listalnik/URN_NBN_SI_DOC-OX8EYB0B/9/index.html#zoom=z

Retelsdorf, J., Köller, O. in Möller, J. (2014). Reading achievement and reading self-concept: Testing the reciprocal effects model. Learning and Instruction, 29, 21–30. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.07.004

Retelsdorf, J., Schwartz, K. in Asbrock, F. (2015). “Michael can’t read!” Teachers’ gender stereotypes and boys’ reading self-concept. Journal of Educational Psychology, 107(1), 186–194. https://doi.org/10.1037/a0037107

Rider, N. in Colmar, S. (2005). Reading achievement and reading self-concept in year 3 children. Australian Association for Research in Education. https://www.aare.edu.au/data/publications/2005/col05347.pdf

Sewasew, D. in Koester, L. S. (2019). The developmental dynamics of students' reading self-concept and reading competence: Examining reciprocal relations and ethnic-background patterns. Learning and Individual Differences, 73, 102–111. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.05.010

Smiljković, S. (2011). Motivacija učencev nižjih razredov pri pouku jezika in književnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 26(1–2), 92–101. https://www.dlib.si/listalnik/URN_NBN_SI_doc-JEUAW1WV/102/index.html

Stringer, R. W. in Heath, N. (2008). Academic self-perception and its relationship to academic performance. Canadian Journal of Education, 31(2), 327–345. http://www.jstor.org/stable/20466704

Susperreguy, M. I., Davis‐Kean, P. E., Duckworth, K. in Chen, M. (2018). Self‐concept predicts academic achievement across levels of the achievement distribution: Domain specificity for math and reading. Child Development, 89(6), 2196–2214. https://doi.org/10.1111/cdev.12924

Uusen, A. in Müürsepp, M. (2012). Gender differences in reading habits among boys and girls of basic schools in Estonia. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 69, 1795–1804. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.129

Vaknin-Nusbaum, V., Nevo, E., Brande, S. in Gambrell, L. (2018). Developmental aspects of reading motivation and reading achievement among second grade low achievers and typical readers. Journal of Research in Reading, 41(3), 438–454. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12117

Walgermo, B. R., Foldnes, N., Uppstad, P. H. in Solheim O. J. (2018). Developmental dynamics of early reading skill, literacy interest and reader's self-concept within the first year of formal schooling. Reading and Writing, 31(6), 1379–1399. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9843-8

Walsh, K. E. (2018). Self-concept development in middle year studens with learning disabilities [Magistrsko delo, The University of British Columbia]. UBC Theses and Dissertations. https://open.library.ubc.ca/soa/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0372955

Westerveld, M. F., Armstrong, R. M. in Barton, G. M. (2020). Reading success in the primary years: An evidence-based interdisciplinary approach to guide assessment and intervention. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-3492-8

Objavljeno

2025-07-11

Kako citirati

Mekuč, M., & Juriševič, M. (2025). Bralna samopodoba in bralne zmožnosti učencev 3. razreda osnovne šole. Pedagoška Obzorja, 40(2), 3–21. https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i2.171

Številka

Rubrike

Prispevki

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)