(Meta)kognitivno-kritično šolsko branje književnosti

Avtorji

  • Alenka Žbogar Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta

Ključne besede:

(meta)kognitivno-kritično šolsko branje književnosti, problemsko-ustvarjalni pouk, metoda obrnjenega učenja, formativno preverjanje in ocenjevanje

Povzetek

Šolsko branje literarnih del stremi k doseganju ciljev pouka književnosti, zlasti k usvajanju sistemskega in sistematičnega književnega znanja, razvijanju literarne zmožnosti (prim. Žbogar, 2019), književne kulture in splošne razgledanosti. Ker se tako (meta)kognitivno kakor kritično branje leposlovja pri pouku književnosti pomensko ne prekrivata povsem, pa vendar najpogosteje nastopata tesno skupaj, ga imenujemo (meta)kognitivno-kritično šolsko branje književnosti. Udejanja se preko problemsko-ustvarjalnega pouka književnosti. Glede na specifike in časovne omejitve dela v šoli priporočamo, da se kombinira z metodo obrnjenega učenja. Preverjanje in ocenjevanje znanja, pridobljenega preko problemsko-ustvarjalnega pouka, naj poteka v skladu s priporočili formativnega spremljanja, kar pomeni, da je pouk individualiziran, preverjanje pa temelji na pravočasnih, primerno pogostih, razumljivih, jasnih povratnih informacijah, povezanih z nameni učenja (učnimi cilji) in kriteriji odličnosti. Izhodišče, cilj in namen učenja/branja je znanje (in ne ocene).

Literatura

Ambrož, D., Krakar Vogel, B., Novak Popov I. idr. (2003). Branja 4: berilo in učbenik za 4. letnik gimnazij in štiriletnih srednjih šol. Ljubljana: DZS.

Bartol, V. (1984). Alamut. Maribor: Obzorja; Koper: Lipa.

Bartol, V. (1974). Al Araf. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Hladnik, M. (1983). Trivialna literatura. Ljubljana: DZS.

Holcar Brunauer, A. idr. (2016). Formativno spremljanje v podporo učenju: priročnik za učitelje in strokovne delavce. Dokazi. Povratna informacija. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Jančar, D. (1985). Smrt pri Mariji Snežni. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Jank, W. in Meyer, H. (2006). Didaktični modeli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Krakar Vogel, B. in Blažić, M.M. (2013). Sistemska didaktika književnosti v teoriji in praksi. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Krakar Vogel, B. (2020). Didaktika književnosti pri pouku slovenščine. Ljubljana: Rokus.

Makine, A. (2019). Knjiga kratkih večnih ljubezni. Ljubljana: Književno društvo Hiša poezije.

Marentič Požarnik, B. (2003). Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS.

Paternu, B. (2006): Kako brati Krst pri Savici: spremna beseda. V: Prešeren, F. Krst pri Savici (str. 58–79). Ljubljana: Delo, Študentska založba.

Petterson, P. (2020). Konje krast. Ljubljana: Litera.

Prešeren, F. (2006). Krst pri Savici. Ljubljana: Delo, Študentska založba.

Pucko, T. in Pečjak, S. (2016). Primerjava učinkovitosti e-branja in branja s papirja pri učencih v srednji šoli. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(3–4), 55–70.

Rupnik Vec, T. in Kompare, A. (2006). Kritično mišljenje v šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Slovenščina (2013). Izpitna pola 1. Navodila za ocenjevanje. Pridobljeno dne 20.01.2021 s svetovnega spleta: http://www.ric.si/Microsoft_Word-M132-103-1-3.

Štemberger, T. in Cenčič, M. (2016). Nekateri dejavniki spodbujanja ustvarjalnosti v vzgoji in izobraževanju. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(1), 28–44.

Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI). (2021). Uradni list RS, št. 16/07 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08, 58/09, 64/09 – popr., 65/09 – popr., 20/11, 40/12 – ZUJF, 57/12 – ZPCP-2D, 47/15, 46/16, 49/16 – popr., 25/17 – ZVaj, 123/21

in 172/21. Pridobljeno dne 20.01.2021 s svetovnega spleta: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO445.

Žbogar, A. (2003). Roman v gimnaziji. V: Hladnik, M. (ur.). Slovenski roman (str. 715–724). Obdobja, 21. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete.

Žbogar, A. (2013). Iz didaktike slovenščine. Ljubljana: Slavistično društvo Slovenije.

Žbogar, A. (2014a). Literarno branje in mladostniki. V: Žbogar, A. (ur.). Recepcija slovenske književnosti (str. 551–557). Obdobja, 33. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Žbogar, A. (2014b). Temeljna didaktična načela gimnazijskega pouka književnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 29(3–4), 18–29.

Žbogar, A. (2019). Slovensko ljudsko slovstvo in antična književnost pri pouku književnosti. Jezik in slovstvo, 64(2), 31–40.

Žbogar, A. (2019). Razvijanje literarne zmožnosti pri pouku književnosti. Jezik in slovstvo, 64(1), 73–83.

Prenosi

Objavljeno

2021-12-17

Kako citirati

Žbogar, A. (2021). (Meta)kognitivno-kritično šolsko branje književnosti. Pedagoška Obzorja, 36(3-4), 69–80. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/43

Številka

Rubrike

Prispevki