Razvijanje literarne zmožnosti s Hemingwayjevo kratko zgodbo

Avtorji

  • Alenka Žbogar Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta

Ključne besede:

Ernest Hemingway, kratka zgodba, Hribi kakor beli sloni, literarna zmožnost, tesno branje

Povzetek

Prispevek skuša pojasniti, kako razvijati literarno zmožnost, tj. sposobnost interpretiranja literarnih besedil (prepoznavanja in dekodiranja), zmožnost prepoznavanja različnih literarnih vrst, zvrsti, oblik in njihovih posebnosti, zmožnost uporabe književnega znanja in empatičnega odzivanja na prebrano, pa tudi doživljanja, domišljijskega predstavljanja, vrednotenja in kritične refleksije prebranega ter upovedovanja svojih misli, čustev, mnenj, refleksij o prebranem, navsezadnje pa tudi pozitivnega odnosa do leposlovja. Razlagamo, kako literarno zmožnost diferencirano razvijati v gimnazijah in v srednjih strokovnih šolah, in to na primeru izjemno odprte, pa vendarle komunikativne kratke zgodbe Hribi kakor beli sloni Ernesta Hemingwaya. Pripoved še ni vključena niti v učna gradiva za pouk književnosti niti v učna načrta, zato diferenciramo učne cilje, ki bi jih bilo mogoče ob tem besedilu doseči (posebej za oba programa). Predlagamo tudi nekaj učinkovitih metod in oblik dela s tem besedilom (npr. tesno branje).

Literatura

Appleyard, Joseph A. (1994). Becoming a Reader: the Experience of Fiction from Childhood to Adulthood. New York: Cambridge University Press.

Chall, J.S. (1996). Stages of Reading Development. Forth Worth: Harcourt Brace College Publishers.

Chevalier, J., Gheerbrant, A. (1993). Slovar simbolov: miti, sanje, liki, običaji, barve, števila. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1993.

Generacije YouTuba menijo, da je branje sramotno. V: Jožef Beg, J. (2014). Pogledi na literarno zmožnost v didaktiki književnosti. Jezik in slovstvo, 59, št. 1, str. 78, 81. Pridobljeno dne 05.10.2019 s svetovnega spleta: http://www.rtvslo.si/kultura/.

Glinšek, K. (2014). Recepcija leposlovja med mladostniki. Diplomsko delo. Mentorica: Alenka Žbogar. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Hemingway, E. (2010). Velika reka z dvema srcema: izbrana kratka proza. Ljubljana: Mladinska knjiga. Knjižnica Kondor 334.

Jožef Beg, J. (2014). Pogledi na literarno zmožnost v didaktiki književnosti. Jezik in slovstvo, 59, št. 1, str. 69–81.

Kmecl, M. (1983). Mala literarna teorija. Ljubljana: DDU Univerzum.

Kos, J. et al. (ur.) (2009a). Literatura: leksikon. Ljubljana: Cankarjeva založba.

Krakar Vogel, B., Blažić, M.M. (2013). Sistemska didaktika književnosti v teoriji in praksi. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Krakar Vogel, B. (1990). Književna didaktika pod drobnogledom. Razumevanje literarnega razvoja in celostno uresničevanje književno-vzgojnih smotrov. Prosvetni delavec: glasilo delavcev v vzgoji, izobraževanju in znanosti Slovenije, 41, št. 9, str. 6.

Linnik, O., Barna, K. (2017): Vrednostni odnos sodobnih otrok in staršev do knjig. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32, št. 2, str. 33–49.

Novak, J.D., Gowin, D.B. (1984). Learning how to learn. Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.

Pečjak, S., Gradišar, A. (2012). Bralne učne strategije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Poznanovič Jezeršek, M. et al. (2008). Učni načrt: slovenščina: gimnazija. Ljubljana: MŠŠ, ZRSŠ.

Repinc, U., Stričević, I. (2013). Branje je pomembno. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 28, št. 1, str. 45–57.

Siegel, D.J. (2013). Brainstorm: The Power of the Teenage Brain. New York: Penguin Putnam.

Slemenjak, T. (2008). Prostoizbirno branje kot motivacija za branje leposlovja. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik.

Zajc, I. (2019). Literarna zmožnost kultiviranega bralca in Evropski literarni okvir. Jezik in slovstvo, 64, št. 3–4, str. 57–7.

Žbogar, A. (2014a) (ur.). Recepcija slovenske književnosti. Obdobja 33. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Žbogar, A. (2014b). Literarno branje in mladostniki. V: Žbogar, A. (ur.). Recepcija slovenske književnosti. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, str. 551–557.

Žbogar, A. (2017). Razvijanje kompetencije čitanja u nastavi književnosti. V: Brala-Mudrovčić, J. (ur.). Nove smjernice u odgovju i obrazovanju, Znanstveni prinosi Dragutina Rosandića: zbornik radova sa znanastveno-stručnog skupa s međunarodnim sudjelovanjem održanog u Gospiću 7. i 8. svibnja 2015. u okviru V. Dana Šime i Ante Starčevića. Gospić: Sveučilište, Odjel nastavničke studije u Gospiću, str. 227–244.

Žbogar, A. (2019). Razvijanje literarne zmožnosti pri pouku književnosti. Jezik in slovstvo, 1/64, str. 73–83.

Žbogar, A. (2007). Kratka proza v literarni vedi in šolski praksi. Ljubljana: ZRSŠŠ.

Žbogar, A. (2009b). Slovenska kratka pripovedna proza po 1980. Slavistična revija, 57, št. 4, str. 539–554.

Života Radović, V. (2014). Dejavnosti učencev med poukom. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 29, št. 1, str. 33–46.

Prenosi

Objavljeno

2020-07-10

Kako citirati

Žbogar, A. (2020). Razvijanje literarne zmožnosti s Hemingwayjevo kratko zgodbo. Pedagoška Obzorja, 35(2), 38–51. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/20

Številka

Rubrike

Prispevki