Skriti obrazi izključevanja: stigma otrok s posebnimi potrebami v očeh vrstnikov
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i3-4.203Ključne besede:
diskriminacija, osnovna šola, otroci s posebnimi potrebami, osmošolci, stigmatizacijaPovzetek
V prispevku se osredotočamo na stigmatizacijo, še posebej otrok s posebnimi potrebami (OPP), ki obiskujejo izobraževalni program osnovne šole s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. V teoretičnem delu so predstavljene temeljne oblike stigmatizacije, ki se odražajo skozi medsebojno povezane stereotipe, predsodke in diskriminacijo na sistemski (ableizem) in neposredni, odnosni (disableizem) ravni. V empiričnem delu predstavljamo ugotovitve raziskave, izvedene med 120 osmošolci, ki obiskujejo OŠ na območju Kozjanskega in Obsotelja. V raziskavi smo proučevali zaznave osmošolcev glede prisotnosti stigmatizacije OPP v družbi, še posebej so nas zanimale razlike po spolu in stališča osmošolcev do OPP. Rezultati kažejo, da osmošolci zaznavajo prisotnost stigmatizacije v družbi, a le pri posameznih trditvah. Pomembne razlike po spolu so redko prisotne. V stališčih do določenih značilnosti OPP so osmošolci večinoma neopredeljeni, za OPP pogosteje menijo, da so nepredvidljivi, imajo težave s samoregulacijo vedenja in so nesamostojni. Neenotne ugotovitve kažejo na potrebo po sistematičnem naslavljanju stigmatizacije v šolskem prostoru.
Literatura
1. Ainlay, S. C., Becker, G. in Coleman, L. M. (1986). The dilemma of difference: A Multidisciplinary View of Stigma. Springer.
2. Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji 2011. https://pismenost.acs.si/wp-content/uploads/2017/09/Bela-knjiga-o-vzgoji-in-izobra%C5%BEevanju-v-RS-2011.pdf
3. Buljevac, M., Majdak, M. in Leutar, Z. (2012). The stigma of disability: Croatian experiences. Disability and Rehabilitation, 34(9), 725–732. https://doi.org/10.3109/09638288.2011.616570
4. Corrigan, P. W. (2000). Mental health stigma as social attribution: Implications for research methods and attitude change. Clinical Psychology-science and Practice, 7(1), 48–67. https://doi.org/10.1093/clipsy.7.1.48
5. Corrigan, P. W. in Watson, A. C. (2002). The paradox of self-stigma and mental illness. Clinical Psychology-science and Practice, 9(1), 35–53. https://doi.org/10.1093/clipsy.9.1.35
6. Corrigan, P. W., Edwards, A. B., Green, A., Diwan, S. L. in Penn, D. L. (2001). Prejudice, social distance, and familiarity with mental illness. Schizophrenia Bulletin, 27(2), 219–225. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.schbul.a006868
7. Dijker, A. J. M. in Koomen, W. (2007). Stigmatization, tolerance and repair: An integrative psychological analysis of responses to deviance. Cambridge University Press.
8. Dovidio, J. F., Glick, P. in Rudman, L. (2005). On the nature of prejudice: Fifty years after Allport. Wiley-Blackwell.
9. Goffman, E. (2008). Stigma: zapiski o upravljanju poškodovane identitete. Aristej.
10. Hmelak, M. in Krajnc, N. (2024). Samoocena učiteljev za delo v inkluzivnem razredu. Didactica Slovenica - Pedagoška obzorja, 39(2), 36–52. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.132
11. Jeznik, K. in Kristl, N. (2024). Stališča zaposlenih o inkluzivnosti in pravičnosti strokovnih in poklicnih šol. Didactica Slovenica - Pedagoška obzorja, 39(2), 3–21. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.130
12. Kesič Dimic, K. in Kavkler, M. (2009). Adrenalinske deklice, hitri dečki: svet otroka z ADHD. Educa.
13. Knežević Hočevar, D. (2020). Ko je ogroženo najdragocenejše: stigma nekoliko drugače. Glasnik Slovenskega etnološkega društva, 60(2), 5–15.
14. Knežević Hočevar, D. (2021). Skupaj zmoremo: pripomočki za odkrit pogovor o stigmi in diskriminaciji v duševnem zdravju. Založba ZRC SAZU.
15. Kovačič, M. in Lepičnik Vodopivec, J. (2024). Starševska vpletenost kot dejavnik enakosti in pravičnosti v šoli. Didactica Slovenica - Pedagoška obzorja, 39(3-4), 151–163. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i3-4.154
16. Kozmus, A. in Pšunder, M. (2017). Bullying among pupils with and without special needs in Slovenian primary schools. Educational Studies, 44(4), 408–420. https://doi.org/10.1080/03055698.2017.1382323
17. Kuhar, R. (2009). Na križiščih diskriminacije: večplastna in intersekcijska diskriminacija. Mirovni inštitut.
18. Lah, T. (2024). Stigmatizacija otrok s posebnimi potrebami na Kozjanskem [Magistrsko delo, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta]. DKUM. https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=89201
19. Link, B. G. in Phelan, J. C. (2001). Conceptualizing stigma. Annual Review of Sociology, 27(1), 363–385. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.27.1.363
20. McKenzie, S. K., Oliffe, J. L., Black, A. in Collings, S. (2022). Men’s experiences of mental illness stigma across the lifespan: A scoping review. American Journal of Men’s Health, 16(1). https://doi.org/10.1177/15579883221074789
21. Mohseny, M., Zamani, Z., Basti, S. A., Sohrabi, M., Najafi, A., Zebardast, J. in Tajdini, F. (2019). Bullying and victimization among students bears relationship with gender and emotional and behavioral problems. Iranian Journal of Psychiatry, 14(3), 211–220. https://doi.org/10.18502/ijps.v14i3.1328
22. Nastran Ule, M. (1999). Predsodki in diskriminacije: izbrane socialno-psihološke študije. Znanstveno in publicistično središče.
23. Ontario Human Rights Commission. (2016). Policy on ableism and discrimination based on disability. https://www3.ohrc.on.ca/en/policy-ableism-and-discrimination-based-disability
24. Opara, B. (2015). Dodatna strokovna pomoč in prilagoditve pri vzgoji in izobraževanju otrok s posebnimi potrebami. Centerkontura.
25. Parekh, G. (2023). Ableism in education: Rethinking school practices and policies. Routledge.
26. Starman, A. B. (2014). Stališča in predsodki o študentih s posebnimi potrebami. Andragoška spoznanja, 20(1), 75–86. https://doi.org/10.4312/as.20.1.75-86
27. Strbad, M. in Švab, V. (2005). Stigmatizacija in psihiatrija. Medicinski razgledi, 44(2), 147–154.
28. Švab, V. (2009). Duševna bolezen in stigma. Šent – Slovensko združenje za duševno zdravje.
29. Thornicroft, G., Brohan, E., Kassam, A. in Lewis-Holmes, E. (2008). Reducing stigma and discrimination: Candidate interventions. International Journal of Mental Health Systems, 2(1), 3. https://doi.org/10.1186/1752-4458-2-3
30. Ule, M. (2005). Predsodki kot mikroideologije vsakdanjega sveta. V V. Leskošek (ur.), Mi in oni: nestrpnost na Slovenskem (str. 21–41). Mirovni inštitut.
31. UNICEF. (2016). Study on stigmatization of children with disabilities. https://www.unicef.org/georgia/media/1181/file/stigmatization.pdf
32. UNICEF. (2019). Operational research protocol to measure attitudes, stigma and social norms towards children with disabilities in Europe and Central Asia. https://www.unicef.org/eca/media/13401/file
33. Vamberger, T., Drobnič, J. in Kiswarday, V. R. (2025). Sprejemanje učencev s posebnimi potrebami med njihovimi šolskimi vrstniki. Didactica Slovenica - Pedagoška obzorja, 40(2), 84–99. https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i2.174
34. Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZOUPP-1). (2011). Uradni list RS, št. 58/11. http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO5896
35. Zaviršek, D. (2000). Hendikep kot kulturna travma. Založba/* cf.
36. Zaviršek, D. (2014). Opredelitev hendikepa in razvoj študija hendikepa v socialnem delu. Socialno delo, 53(3-5), 133–145. https://www.revija-socialnodelo.si/mma/Opredelitev_URN_NBN_SI_DOC-IEVB67MN.pdf/2019011712461053/
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Tjaša Lah, Andreja Kozmus

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.


