Stres, soočanje s stresom in poklicno zadovoljstvo pedagoških delavcev

Avtorji

Ključne besede:

stres na delovnem mestu, strategije spoprijemanja s stresom, zadovoljstvo pri delu, samoučinkovitost, pedagoški delavci

Povzetek

Namen prispevka je bil preučiti povezanost med zaznano stopnjo stresa, samoučinkovitostjo, spoprijemalnimi strategijami in poklicnim zadovoljstvom pri osnovnošolskih pedagoških delavcih. V raziskavi je sodelovalo 267 slovenskih učiteljev in šolskih svetovalnih delavcev, ki so izpolnili različne merske pripomočke: Lestvico splošne samoučinkovitosti, Vprašalnik spoprijemanja COPE – krajša verzija in za namene raziskave oblikovano lestvico za preverjanje zadovoljstva pri delu. Rezultati so pokazali, da pedagoški delavci razmeroma pogosto doživljajo stres na delovnem mestu, sicer pa imajo visoke predstave o lastni učinkovitosti in večinoma izražajo visoko stopnjo zadovoljstva pri delu. Pri soočanju s stresnimi situacijami se najpogosteje poslužujejo strategij aktivnega spoprijemanja in načrtovanja, ki predstavljata konstruktivni način spopadanja s stresom. Na podlagi rezultatov raziskave smo potrdili pomembne korelacije med preučevanimi spremenljivkami. Pri preverjanju predpostavljenega napovednega modela smo ugotovili, da nižja stopnja poklicnega stresa, višja samoučinkovitost in pogostejša
uporaba produktivnega spoprijemanja pomembno prispevajo k večjemu zadovoljstvu pedagoških delavcev.

Literatura

Agai-Demjaha, T., Bislimovska, J.K., Mijakoski, D. (2015). Level of Work Related Stress among Teachers in Elementary Schools. Open access Macedonian journal of medical sciences, 3, št. 3, str. 484–488.

Anum Nizam, S., Shahnawaz Adil, M. (2014). Determinants of teacher’s job satisfaction: evidence from the primary and secondary schools of Karachi. Journal of Education and Social Sciences, 2, št. 2, str. 109–126.

Blake, A.A., Dexter, C., Kinsey, R., Parker, S. (2018). Meaningful work and mental health: job satisfaction as a moderator. Journal of Mental Health, 27, št. 1, str. 38–44.

Carver, C.S. (1997). You want to measure coping but your protocol’s too long: Consider the Brief COPE. International Journal of Behavioral Medicine, 4, str. 92–100.

Dimec, T., Mahnič, J., Marinšek, M., Masten, R., Tušak, M. (2008). Zadovoljstvo z življenjem in delovno zadovoljstvo zaposlenih v Slovenski vojski. Psihološka obzorja, 17, št. 4, str. 117–130.

Ersen, Ö., Bilgiç, R. (2018). The effect of proactive and preventive coping styles on personal and organizational outcomes: Be proactive if you want good outcomes. Cogent Psychology, 5, št. 1, 1492865. Pridobljeno dne 05.06.2018 s svetovnega spleta: https://doi.org/10.1080/23311908.2018.1492865.

Glavan, S. (2016). Uloga radnog opterećenja i zadovoljstva poslom u objašnjenju emocija kod učitelja. Diplomski rad. Zadar: Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju.

Harlow, P. (2008). Stress, coping, job satisfaction, and experience in teachers. Pridobljeno dne 19.07.2018 s svetovnega spleta: http://ec.msvu.ca:8080/xmlui/bitstream/handle/10587/672/PaulaHarlow-MASP 2008.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Hartney, E. (2016). Stress management to enhance teaching quality and teaching effectiveness: a professional development framework for teachers. Handbook of research on professional development for quality teaching and learning. Canada: Royal Roads University.

Judge, T.A., Thoresen, C.J., Bono, J.E., Patton, G.K. (2001). The job satisfaction-job performance relationship: a qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin, 127, št. 3, str. 376–407.

Klassen, R., Chiu, M.M. (2010). Effects on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102, št. 3, str. 741–756.

Košir, K., Licardo, M., Tement, S., Habe, K. (2014). Doživljanje stresa in izgorelosti, povezanih z delom z učenci s posebnimi potrebami pri učiteljih v osnovni šoli. Psihološka obzorja, 23, str. 110–124.

Lazarus, R.,, Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.

Licardo, M., Schwarzer, R., Jerusalem, M. (2007). General Self-Efficacy Scale – Slovenian Version. Pridobljeno dne 03.05.2018 s svetovnega spleta http://userpage.fu-berlin.de/~health/slovenia.htm.

Platsidou, M. (2010). Trait emotional intelligence of greek special education teachers in relation to burnout and job satisfaction. School Psychology International, 31, št. 1, str. 60–76.

Rapuš Pavel, J., Marn Kosin, U. (2016). Svetovalne delavke osnovnih šol o soočanju s stresom na delovnem mestu. Socialna pedagogika, 20, št. 3/4, str. 235–255.

Reilly E., Dhingra, K., Boduszek, D. (2014). Teachers’ self-efficacy beliefs, self-esteem, and job stress as determinants of job satisfaction. International Journal of Educational Management, 28, št. 4, str. 365–378.

Rožman, A. (2017). Učitelji in svetovalni delavci o vidikih pedagoškega dela in stresu na delovnem mestu. Magistrsko delo. Univerza v Ljubljani: Pedagoška fakulteta.

Salkovsky, M., Romi, S., Lewis, R. (2015). Teachers’ coping styles and factors inhibiting teachers’ preferred classroom management practice. Teaching and Teacher Education, 48, str. 56–65. Pridobljeno dne 05.05.2018 s svetovnega spleta: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2015.01.016.

Schwarzer, R., Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. V: Weinman J., Wright S. in Johnston M. (ur.). Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs. Windsor, UK: Nfer-Nelson, str. 35–37.

Skaalvik, E.M., Skaalvik, S. (2007). Dimensions of Teacher Self-Efficacy and Relations with Strain Factors, Perceived Collective Teacher Efficacy, and Teacher Burnout. Journal of Educational Psychology, 99, št. 3, str. 611–625.

Skaalvik, E.M., Skaalvik, S. (2009). Does school context matter? Relations with teacher burnout and job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 25, št. 3, str. 518–524.

Slivar, B. (2009). Raziskava o poklicnem stresu pri slovenskih vzgojiteljih in učiteljih. Ljubljana: SVIZ – Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije.

Slivar, B. (2013). Na poti k dobremu počutju: obvladovanje stresa v šoli – teoretični vidik: knjiga za ravnatelje in učitelje o obvladovanju stresa na ravni šole in na ravni posameznika. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Spector, P. (1997). Job Satisfaction: application, assessment, causes and consequences. London: Sage Publications.

Sprenger, J. (2011). Stress and coping behaviors among primary school teachers. East Carolina University. Pridobljeno dne 03.05.2018 s svetovnega spleta: http://thescholarship.ecu.edu/bitstream/handle/10342/3548/Sprenger_ecu_0600M_10405.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Stoeber, J., Rennert, D. (2008). Perfectionism in school teachers: relations with stress appraisals, coping styles, and burnout. Anxiety, stress and coping, 21, št. 1, str. 37–53.

Taiwo, J. (2015). Relationship between self-efficacy, problem-focused coping and performance. Behavioural Sciences Undergraduate Journal, 2, št. 1, str. 37–41. Pridobljeno dne 09.06.2018 s svetovnega spleta: http://mrujs.mtroyal.ca/index.php/bsuj/article/viewFile/291/135.

Türkoglu, M.E., Cansoy, R., Parlar, H. (2017). Examining relationship between teachers’ self--efficacy and job satisfaction. Universal Journal of Educational Research, 5, št. 5, str. 765–772. Pridobljeno dne 03.05.2018 s svetovnega spleta: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1143895.pdf

Prenosi

Objavljeno

2024-06-27

Kako citirati

Dolenc, P., & Virag, Špela. (2024). Stres, soočanje s stresom in poklicno zadovoljstvo pedagoških delavcev. Pedagoška Obzorja, 34(1), 73–85. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/139

Številka

Rubrike

Prispevki