Raziskovanje o otrocih/z otroki: vprašanje participativnega raziskovanja z otroki
Ključne besede:
participativno raziskovanje, tehnike zbiranja podatkov, raziskovalni pristopPovzetek
V prispevku se osredotočamo na vprašanje participativnega raziskovanja z otroki, torej raziskovanja z aktivno vlogo otrok. Predstavljena so temeljna izhodišča in ideje za tovrstno raziskovanje ter razmislek o etičnem vidiku vključevanja otrok v raziskovanje. Osrednji del prispevka se usmerja na tehnike zbiranja podatkov, ki omogočajo sodelovanje otrok v raziskovanju, pri čemer so predstavljene t.i. ustvarjalne tehnike (npr. pripovedovanje zgodb, risbe, fotografije) in tehnike, ki imajo v raziskovanju že dolgo tradicijo (npr. opazovanje, intervju). Prispevek zaključimo z nekaterimi kritičnimi pogledi na tovrstno raziskovanje oz. s poizkusom umestitve tovrstnega raziskovanja v kontekst izbire ustreznih pristopov, tehnik zbiranja in obdelave podatkov ter predstavljanja rezultatov.
Literatura
Anderson, K., Balandin, S. (2011). The storybook method: Research feedback with young participants. Argumentative and Alternative Communication, 27, št. 4, str. 279–291.
Banjac, M. (2015). Kritično mišljenje in (ne)zmožnost kritične državljanske vzgoje. Šolsko polje, 26, št. 1–2, str. 81–103.
Borota, B. (2017). Nekateri dejavniki interaktivnega glasbenega učnega okolja v igralnicah v vrtcih. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32, št. 1, str. 3–16.
Cameron, H.L. (2015). “Ethical, Narrative, and Projective Processes in Research. Interviews With Young Children” V: Sarcho O. N. (ur.) Handbook of Research Methods in Early Childhood. Reveiw of Research Methodologies. Volume 1. 277–323. Charlotte: Information Age
Publishing, str. 277–323.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London in New York: Routledge.
Cook, T., Hess, E. (2007). What the camera sees and from whose perspective: fun methodologies for engaging children in enlightening adults. Childhood, 14, št. 1, str. 29–45.
Cox, M. (1998). Drawings of people by Australian Aboriginal children: The intermixing of cultural styles. Journal of Art and Design Education, 17, št.1, str. 71–79.
Einarsdottir, J., Dockett, S., Perr, B. (2009). Making meaning: children’s perspectives expressed through drawings. Early Childhood Development and Care, 179, št. 2, str. 217–232.
Fawcett, M. (1996). Learning Through Child Observation. London: Jessica Kingsley.
Greig, A., Taylor, J. (1999). Doing research with children. London, Thousand Oaks: Sage.
Jones, A. (2004). Involving Children and Young People as Researchers. V: Fraser, S., Lewis, V., Ding, S., Kellett, M., Robinson, C. (ur.). Doing Research with Children and Young People. London: Sage, str. 113–131.
Kellett, N. (2005). Children as active researchers: a new research paradigm for the 21st century? ESRC National Centre for Rersearch Methods. Pridobljeno dne 21.12.2018 s svetovnega spleta: http://eprints.ncrm.ac.uk/87/1/MethodsReviewPaperNCRM-003.pdf.
Kemmis, S., McTaggart, R. (2000). Participatory Action Research. V: Denzin, N. K. in Lincoln, Y.S. (ur.). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, str. 567–607.
Kodelja, Z. (2017). Etičnost edukacijskega raziskovanja. Šolsko polje, 27, št. 1–2, str. 73–87.
Konvencija o otrokovih pravicah. 1989. Uradni list SFRJ – MP, št. 15/90.
Kovačič, A., Zakrajšek, S. (2017). Uporaba zaslonov in medijska pismenost predšolskih otrok v vrtcih. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32, št. 2, str. 18–32.
Kunčič, Š., Razdevšek Pučko, C., Rugelj, J. (2013). Spletni dnevnik v prvem obdobju osnovne šole. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 28, št. 3–4, str. 43–56.
Lancaster, P., Broadbent, V. (2003). Listening to Young People. Maidenhead: Open University Press.
Langston, A., Abbott. L., Lewis, V., Kellett, M. (2004). Early Childhood. V: Fraser, V. Lewos, S. Ding, Kellett, M., Robinson, C. (ur.). Doing Research with Children and Young People. London: Sage, str. 147–160.
Leitch, R. (2008). Creatively researching children’s narratives through images and drawing. V: Thomson, P. (ur.). Doing visual research with children and young people. London, New York: Routledge, str. 37–58.
McLeod, J. (1997). Narrative and psychotherapy. London: Sage.
MacNaughton, G., Smith, K., Davis, K. (2007). Researching With Children: The Challenges and Possibilities for Building “Child Friendly” Research. V: Amos Hatch, J. (ur.). Early Childhood Qualitative Research. New York, London: Routledge, str. 167–185.
Marentič Požarnik, B. (1990). Za pluralizem modelov spoznavanja raziskovanja in delovanja v pedagoških znanostih. Sodobna pedagogika, 49, št. 1–2, str. 1–14.
Mesec, B. (1998). Uvod v kvalitativno raziskovanje v socialnem delu. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo.
Mukherji, P., Albon, D. (2011). Research Methods in Early Childhood. Los Angeles: Sage.
Mužić, V. 1986. Metodologija pedagoškoga istraživanja. Sarajevo: Svjetlost.
Prosser, J., Burke, C. (2007). Childlike perspectives through image-based educational research.
V: Knowles, J. G., Cole, A. (ur.) Handbook of the arts in qualitative research: perspectives, methodologies, examples and issues. London: Oxford University Press, str. 407–421.
Robson, C. (2006). Developing Thinking and Understanding in Young Children. An introduction for students. London: Taylor and Francis.
Thomson, P. (2008). Children and young people: voices in visual research. V: Thomson, P. (ur.). Doing visual research with children and young people. London in New York: Routledge, str. 1–21.
Veale, A. (2005). Creative methodologies in participatory research with children. V: Greene, S., Hogah, D. (ur.). Researching Childrens Experiences: Approaches and Methods, London: Sage, str. 253–273.
Vogrinc, J. (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Žakelj, A., Cotič, M., Felda, D. (2018). Razvoj matematičnega mišljenja pri reševanju problemov. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33, št. 1, str. 3–17.
Winter, K. (2015). Innovative Qualitative Research Methods With Children Aged 4–7 Years. V: Sarcho, O. N. (ur.) Handbook of Research Methods in Early Childhood. Reveiw of Research Methodologies. Volume 1. Charlotte: Information Age Publishing, str. 479–523.


