Stališča učiteljev in dijakov do integrativnega kurikula

Avtorji

  • Melita Lemut Bajec Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije
  • Silva Bratož Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
  • Tina Štemberger Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
  • Mateja Ceket Odar Srednja šola Veno Pilon, Ajdovščina

DOI:

https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i1.1

Ključne besede:

sodobna šola, integrativni kurikul, medpredmetni timski pouk, sodelovalno učenje, projektno učenje, doprinos k doseganju vzgojno-izobraževalnih ciljev

Povzetek

Sodobna šola omogoča kakovostno, trajno in uporabno znanje; razvija kritično in ustvarjalno mišljenje ter vzgaja samoiniciativnega posameznika, zmožnega najrazličnejših oblik sodelovanja. Osnovana je na integrativnem kurikulu, ki se udejanja prek timskega in medpredmetnega pouka, projektnih, problemskih, raziskovalnih idr. oblik poučevanja. Prispevek predstavlja študijo primera, s katero smo želeli na izbrani srednji šoli preveriti stališča učiteljev in dijakov do integrativnega kurikula. Raziskava je potekala v obliki projektnega dne, ki je medpredmetno povezal discipline in predmetna področja z namenom krepitve in povezovanja znanja, razvoja odnosov ter veščin. Ugotavljamo, da integrativni kurikul  pomembno doprinaša k aktivni vlogi dijaka, krepitvi veščin, odnosov in pripadnosti, pri čemer učitelji in dijaki zavzamejo drugačne vloge kot sicer. Poudarjen je pomen sodelovalnega in ustvarjalnega učenja. Kljub mnogim doprinosom integrativnega kurikula pa posamezni učitelji še vedno izražajo dvome in nestrinjanje oz. tožijo, da so preobremenjeni in zato novosti niso pripravljeni uvesti v pouk.

Literatura

Al-Balushi, S. M. in Al-Aamri, S. S. (2014). The Effect of Environmental Science Projects on Students’ Environmental Knowledge and Science Attitudes. International Research in Geographical and Environmental Education, 23(3), 213–227. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.927167

Anderson, D. M. (2013). Overarching Goals, Values, and Assumptions of Integrated Curriculum Design. SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 28(1), 1–10. https://doi.org/10.1080/1937156X.2013.11949690

Atta, I. S., El-Hag, M. A., Shafek, S. I. idr. (2020). Drawbacks in the Implementation of an Integrated Medical Curriculum at Medical Schools and Their Potential Solutions. Education in Medicine Journal, 12(1), 29–42. https://doi.org/10.21315/eimj2020.12.1.4

Beane, J. A. (2020). Integrative Curriculum. In: Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1082

Cencič, M., Cotič, M. in Medved Udovič V. (2008). Pouk v družbi znanja. V: Cencič, M., Cotič, M. in Medved Udovič, V. (ur.). Sodobne strategije učenja in poučevanja (str. 8–15). Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.

Costley, K. C. (2015). Research Supporting Integrated Curriculum: Evidence for Using This Method of Instruction in Public School Classrooms. Online Submission. Dostopno na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED552916.pdf

Crow, J. in Smith, L. (2003). Using Co-Teaching as a Means of Facilitating Interprofessional Collaboration in Health and Social Care. Journal of Interprofessional Care, 17(1), 45–55. https://doi.org/10.1080/1356182021000044139

Dolinar, M. in Likar, B. (2021). Inovativnost in podjetnost na osnovni šoli – pot za dosego vrha Bloomove piramide. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(2), 64–77.

Dowden, T. (2007). Relevant, Challenging, Integrative and Exploratory Curriculum Design: Perspectives from Theory and Practice for Middle Level Schooling in Australia. The Australian Educational Researcher, 34(2), 51–71. https://doi.org/10.1007/BF03216857

Drake, S. M. in Reid, J. L. (2018). Integrated Curriculum for the Twenty-First Century. V: International Handbook of Holistic Education (str. 118-128). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315112398-15

Eržen, V., Budihna, A., Kogoj, B. et al. (2008). Učni načrt za angleščino, gimnazija. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.

Fidler, S. (2005). The Portfolio - a More Responsible Student - a Less Stressed-Out Teacher. Elope – English Language Overseas Perspectives and Enquiries, 2(1–2), 193–207. https://doi.org/10.4312/elope.2.1-2.193-207

Gillies, R. M. (2016). Cooperative Learning: Review of Research and Practice. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39–54. https://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n3.3

Gliha Olenik, N. (2018). Medpredmetna povezava nemščine in slovenščine na gimnaziji. V: Orel, M. in Jurjevčič, S. (ur.). Sodobni pristopi poučevanja prihajajočih generacij: zbornik prispevkov EDUvision 2018 (str. 572–579). Ljubljana: EDUvision.

Grant, M. M. (2002). Getting a Grip on Project-Based Learning: Theory, Cases and Recommendations. Meridian: a Middle School Computer Technologies Journal, 5(1), 83.

Haramati, A. (2015). Educating the Educators: A Key to Curricular Integration. Academic Medicine, 90(2), 133–135. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000444

Helle, L., Tynjälä, P. in Olkinuora, E. (2006). Project-Based Learning in Post-Secondary Education-Theory, Practice and Rubber Sling Shots. Higher education, 51(2), 287–314. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6386-5

Hughes, C. E. in Murawski, W. A. (2001). Lessons from Another Field: Applying Coteaching Strategies to Gifted Education. Gifted Child Quarterly, 45(3), 195–204. https://doi.org/10.1177/001698620104500304

Johnson, D. in Johnson, R. (2002). Learning Together and Alone: Overview and Meta-Analysis. Asia Pacific Journal of Education, 22(1), 95–105. https://doi.org/10.1080/0218879020220110

Kač, L. (2005). Metode aktivnega učenja pri pouku tujih jezikov. V: Rutar Ilc, Z. in Rupnik Vec, T. (ur.). Spodbujanje aktivne vloge učenca v razredu: zbornik prispevkov (str. 136–145). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Kobilšek, V. P. (2018). Ustvarjalno medpredmetno sodelovanje in razvijanje ključnih kompetenc. V: Orel, M. in Jurjevčič, S. (ur.). Sodobni pristopi poučevanja prihajajočih generacij: zbornik prispevkov EDUvision 2018 (str. 99–103). Ljubljana: EDUvision.

Kokotsaki, D., Menzies, V. in Wiggins, A. (2016). Project-Based Learning: A Review of the Literature. Improving schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733

Kopačin B. in Birsa, E. (2022). Medpredmetno povezovanje glasbene in likovne umetnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 37(1), 109–124.

Krajcik, J. S. in Blumenfeld, P. C. (2006). Project-Based Learning. V: Sawyer, R. K. (ur.). The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (str. 317–334). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511816833.020

Kranjc, T. (ur.). (2019). Katalog programov obveznih izbirnih vsebin oz. interesnih dejavnosti za srednješolce v šolskem letu 2019/20. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Kunaver, V., Gabrič, A., Brodnik, V. idr. (2008). Učni načrt. Zgodovina: gimnazija: splošna gimnazija: obvezni predmet (280 ur). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo.

Laal, M. in Ghodsi, S. M. (2012). Benefits of Collaborative Learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 486–490. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.091

Lemut Bajec, M. (2022). Pristop CLIL skozi vsebine kulturne dediščine v splošni gimnaziji. [Doktorska disertacija]. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.

Maksimović, J., Stanković, Z. in Osmanović, J. (2020). Application of Didactic Teaching Models: Teachers' and Students' Perspectives. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35 (3–4), 71–86.

Marentič Požarnik, M. (2008). Konstruktivizem na poti od teorije spoznavanja do vplivanja na pedagoško razmišljanje, raziskovanje in učno prakso. Sodobna pedagogika, 59(4), 28–51.

Mihelič, L. (2010). Medpredmetno povezovanje geografije in zgodovine v gimnazijah. Vzgoja in izobraževanje, 16(3–4), 25–34.

Molan, M. (2012). Nujnost učinkovitejšega obvladovanja problema preobremenjenosti zaposlenih. Ekonomska demokracija, 16(3), 18–20.

Muller, J. H., Jain, S., Loeser, H. idr. (2008). Lessons Learned About Integrating a Medical School Curriculum: Perceptions of Students, Faculty and Curriculum Leaders. Medical education, 42(8), 778–785. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2008.03110.x

Mustafa, J. (2011). Proposing a Model for Integration of Social Issues in School Curriculum. International Journal of Academic Research, 3(1), 925–931.

Novak, B. (2004). Odnos med učenjem in poukom v osnovni šoli z vidika transformacijske paradigme. V: Marentič Požarnik, B. (ur.). Konstruktivizem v šoli in izobraževanje učiteljev (str. 181–194). Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Pavlič Škerjanc, K. (2010). Smisel in sistem kurikularnih povezav. Medpredmetne in kurikularne povezave: priročnik za učitelje. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.

Peklaj, C., Kalin, J., Pečjak, S. idr. (2009). Učiteljske kompetence in doseganje vzgojno-izobraževalnih ciljev v šoli. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Pérez-Cañado, M. L. (2012). CLIL research in Europe: Past, Present, and Future. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(3), 315–341. https://doi.org/10.1080/13670050.2011.630064

Petlák, E. (2021). Self-Reflection as Basis of a Teacher's Work. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(3–4), 41–54.

Poznanovič Jezeršek, M., Križaj Ortar, M., Krakar Vogel, B. idr. (2008). Učni načrt. Slovenščina [Elektronski vir]: gimnazija: splošna, klasična, strokovna gimnazija: obvezni predmet in matura (560 ur). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.

Prkosovački, P., Stijačić, P. in Jovanović, B. (2020). Educational Workshops: Positive Impact on Teaching and Learning. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(1), 42–55.

Quintero, G. A., Vergel, J., Arredondo, M. idr. (2016). Integrated Medical Curriculum: Advantages and Disadvantages. Journal of Medical Education and Curricular Development, 3, 1–5. https://doi.org/10.4137/JMECD.S18920

Rutar Ilc, Z. (2005). Učnociljni in procesni pristop – izhodišče za didaktično prenovo gimnazij. V: Rupnik Vec, T. (ur.). Spodbujanje aktivne vloge učenca v razredu (str. 8–27). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Skela, J. (2008). Vrednotenje učbenikov angleškega jezika z vidika kognitivne teorije učenja. V: Skela, J. (ur.). Učenje in poučevanje tujih jezikov na Slovenskem (str. 154–182). Ljubljana: Tangram.

Stewart, T. in Perry, B. (2005). Interdisciplinary Team Teaching as a Model for Teacher Development. TESL-EJ, 9(2), 1–17.

Šimenc, M. (2008). Cilji šole in cilji učne ure. Šolsko polje, 19(1–2), 33–50.

Šteh, B. in Marentič Požarnik, B. (2005). Teachers’ Perception of their Professional Autonomy in the Environment of Systemic Change. V: Teacher Professional Development in Changing Conditions (str. 349–363). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-3699-X_21

Vadnjal, J. (2013). Mehke veščine v visokošolskem izobraževanju. Andragoška spoznanja, 19(1), 45–57. https://doi.org/10.4312/as.19.1.45-57

Vars, G. (2001). Can Curriculum Integration Survive in an Era of High-Stakes Testing? Middle School Journal, 33(2), 7–17. https://doi.org/10.1080/00940771.2001.11494658

Vogrinc, J. (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Vogrinc, J., Zuljan, M. V. in Kožuh, B. (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Wall, A. in Leckie, A. (2017). Curriculum Integration: An Overview. Current Issues in Middle Level Education, 22(1), 36–40.

Watkins, D. in Kritsonis, W. (2011). Developing and Designing an Effective School Curriculum: Enhancing Student Achievement Based on an Integrated Curriculum Model and Ways of Knowing Through the Realm of Meaning. Focus on College, Universities, and Schools, 6(1), 1–15.

Wurdinger, S., Haar, J., Hugg, R. idr. (2007). A Qualitative Study Using Project-Based Learning in a Mainstream Middle School. Improving Schools, 10(2), 150–161. https://doi.org/10.1177/1365480207078048

Prenosi

Objavljeno

2023-05-15

Kako citirati

Lemut Bajec, M., Bratož, S., Štemberger, T., & Ceket Odar, M. (2023). Stališča učiteljev in dijakov do integrativnega kurikula. Pedagoška Obzorja, 38(1), 3–18. https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i1.1

Številka

Rubrike

Prispevki