Utemeljevanje pri pouku matematike
Ključne besede:
matematika, utemeljevanje, kritično mišljenje, nacionalno preverjanje znanjaPovzetek
Argumentiranje oz. utemeljevanje pri matematiki se kot ena izmed veščin kritičnega mišljenja preverja z nalogami na nacionalnem preverjanju znanja vsaj od leta 2006 dalje. Pri nalogah utemeljevanja se prepletata tako vidik matematične kot tudi vidik bralne pismenosti. Dober pokazatelj za ugotavljanje morebitnih razlik v dosežkih učencev 6. in 9. razreda je reševanje takih nalog na nacionalnem preverjanju znanja matematike. V prispevku smo se osredotočili na reševanje tistih nalog, ki so bile dane na nacionalnem preverjanju znanja v letih 2016 in 2019, saj smo med drugim želeli ugotoviti, ali so učenci od 6. do 9. razreda kaj napredovali. Analizirali smo uspešnost reševanja nalog glede na pravilnost oz. nepravilnost reševanja ter glede na to, ali so se učenci sploh lotili reševanja. Pregledali smo tipične napake, ki so jih učenci naredili pri reševanju, ter različne primere pravilno rešenih nalog. Ugotavljamo, da bi bilo potrebno v pouk matematike vpeti take didaktične pristope in strategije, ki bi izboljšali uspešnost reševanja nalog utemeljevanja pri matematiki.
Literatura
ACARA (Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority) (2013). Critical and Creative Thinking Learning Continuum. Pridobljeno dne 24.09.2020 s svetovnega spleta: http://www.acara.edu.au/verve/_resources/General_capabilities_-CCT_-_learning_continuum.pdf.
Cankar, G., Semen, E., Knežević, M. in Urank, M. (2020). Priročnik za uporabo orodja za ugotavljanje kakovosti izkazanega znanja: Nacionalno preverjanje znanja (OrKa Ric, verzija 3.1.1). Ljubljana: Državni izpitni center.
Chua, B.L. (2017). A framework for classifying mathematical justification tasks. Dublin: CERME.
Cobb, P., Wood, T., Yackel, E. in McNeal, B. (1992). Characteristics of classroom mathematics tradition: An interactional analysis. American Educational Research Journal, 29(3), 573–604.
Critical Thinking Consortium (2013). Critical thinking in elementary mathematics: What? Why? When? And How?. Pridobljeno dne 24.09.2020 s svetovnega spleta: https://tc2.ca/uploads/PDFs/TIpsForTeachers/CT_elementary_math.pdf.
Depolli Steiner, K. (2018). Typology of teacher education students’ pedagogical beliefs. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(1), 104–115.
Hanna, G. (2000). Proof, Explanation and Exploration: an Overview. Educational Studies in Mathematics, 44(1–2), 5–23.
Jacob, S.M. (2012). Mathematical achievement and critical thinking skills in asynchronous discussion forums. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 31, 800–804.
Kazemi, E. in Hintz, A. (2014). Intentional Talk: How to Structure and Lead Productive Mathematical Discussions. Portsmouth: Stenhouse Publishers.
Kosi Ulbl, I. (2014). Matematično znanje bodočih inženirjev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 29(3–4), 79–97.
Lesseig, K. (2016). Fostering Teacher Learning of Conjecturing, Generalising and Justifying through Mathematics Studio. Mathematics Teacher Education and Development, 18(1), 100–118.
Magajna, Z. (2012). Med utemeljevanjem in dokazovanjem. V: KUPM, Zbornik prispevkov, str. 26–34. Pridobljeno dne 15.11.2019 s svetovnega spleta: https://www.zrss.si/pdf/zbornikprispevkovkupm2012.pdf.
Magajna, Z. in Žakelj, A. (2012). NPZ kot instrument za longitudinalno sledenje matematičnega znanja. V: Žakelj, A., Borstner, M. (ur.). Razvijanje in vrednotenje znanja: zbornik prispevkov s posveta. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, 33–36.
Mešinović, S., Cotič, M. in Žakelj A. (2017) Učenje in poučevanje osnovnih geometrijskih pojmov. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(2), 49–66.
Peter, E.E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39–43.
RIC (2016). Nacionalno preverjanje znanja. Letno poročilo o izvedbi v šolskem letu 2015/2016. Ljubljana: Državni izpitni center. Pridobljeno dne 15.11.2019 s svetovnega spleta: https://www.ric.si/mma/Letno %20poro %20 %20ilo %20NPZ %202016/2016122114351304/.
RIC (2019). Nacionalno preverjanje znanja. Letno poročilo o izvedbi v šolskem letu 2018/2019. Ljubljana: Državni izpitni center. Pridobljeno dne 15.11.2020 s svetovnega spleta: https://www.ric.si/mma/Letno %20poro %20 %20ilo %20NPZ %202019/2019120913232271/.
Sharma, S. (2015). Promoting risk taking in mathematics classrooms: The importance of creating a safe learning environment. Mathematics Enthusiast, 12(2), 290–306.
Siriwat, R. in Katwibun, D. (2017). Exploring critical thinking in a mathematics problem-based learning classroom. V: Downton, A., Livy, S., Hall, J. (ur.). 40 years on: We are still learning! Proceedings of the 40th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. Melbourne: MERGA, 474–481.
Sun, J. in Van Es, E.A. (2015). An exploratory study of the influence that analysing teaching has on preservice teachers’ classroom practice. Journal of Teacher Education, 66(3), 201–214.
Špijunović, K. in Maričić, S. (2011). Development of pupils’ critical thinking in the initial teaching of mathematics. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 26(4), 66–76.
Thompson, C. (2011). Critical thinking across the curriculum: Process over output. International Journal of Humanities and Social Science, 1(9), 1–7.
Tunca, N. (2015). The regression level of constructivist learning environment characteristics on classroom environment characteristics supporting critical thinking. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 181–200.
Učni načrt. Program osnovna šola. Matematika (2011). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.
Yuliani, K. in Saragih, S. (2015). The development of learning devices based guided discovery model to improve understanding concept and critical thinking mathematically ability of students at Islamic junior high school of Medan. Journal of Education and Practice, 6(24), 116–129.
Života Radović, V. (2014). Dejavnosti učencev med poukom. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 29(1), 33–45.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Jerneja Bone, Mara Cotič, Darjo Felda

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.