Raznolikost pedagoških metod pri poučevanju o večkulturnosti
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i1.162Ključne besede:
večkulturnost, pedagoške metode, dolžina delovne dobe, spolne razlikePovzetek
Migracije so neizogiben del globalizacijskih procesov in ena izmed značilnosti sodobnih družb. Stališča slovenskih učiteljev do večkulturnosti so že bila raziskana, primanjkuje pa domačih in tujih raziskav o pedagoških metodah, ki jih učitelji uporabljajo, ko v razredu nagovorijo področje večkulturnosti. V pričujoči raziskavi smo raziskovali pedagoške metode, ki jih učitelji uporabljajo, ko obravnavajo področje večkulturnosti. Raziskovali smo razlike v stališčih med spoloma, razlike glede na dolžino delovne dobe in predmet, ki ga učitelji poučujejo. Uporabili smo kvantitativno raziskovalno metodo, spletno anketo. Spletno anketo smo učiteljem posredovali po elektronski pošti in družbenem omrežju Facebook. V vzorec smo zajeli 181 respondentov. Učitelji pri obravnavi tematike večkulturnosti v razredu najpogosteje uporabijo metodo debate. Najpogosteje večkulturnost obravnavajo v okviru predmeta, ki ga poučujejo. Vzorec učiteljev ni reprezentativen, rezultati raziskave pa ponujajo vpogled v pedagoške metode, ki jih učitelji najpogosteje uporabljajo, ko nagovarjajo tematiko večkulturnosti.
Literatura
Atwater, M. M. (1989). Including multicultural education in science education: definitions, competencies, and activities. Journal of science teacher education, 1(1), 17–20.
Baloh, B. (2018). Tujost v jeziku: pripovedovanje otrok v večjezičnem in večkulturnem okolju. Otrok in knjiga, 102, 23–32.
Barry, H. N. in Lechner V. J. (1995). Preservice teachers' attitudes about and awareness af multicultural teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 11(4), 149–161.
Barsky, A. (1995). A student-centred approach to culturally diverse role play exercises. Canadian Social Work Review, 12(2), 175–189.
Bešter, R. (2003). Migracijska politika Slovenije in EU: primerjava zakonodaje, strateških dokumentov in priporočil, s poudarkom na integracijski politiki. Mirovni inštitut. http://www2.mirovni-institut.si/slo_html/publikacije/Bester01.pdf
Bijelić, I. (2010). Interkulturalna kompetentnost učitelja u osnovnoj školi. V A. Peko, M. Salić in R. Jindra (ur.), Obrazovanje za interkulturalizam. Međunarodna znanstvena konferencija Obrazovanje za interkulturalizam.
Bogatec, N. in Zudič Antonič, N. (2014). Vzgajati k različnosti: interdisciplinarna primerjalna raziskava med Italijo in Slovenijo. Univerzitetna založba Annales.
Cencič, M., Cotič M. in Medved Udovič, V. (2010). Spremembe pouka in kompetence učiteljev za uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije. Didactica Slovenica –Pedagoška obzorja, 25(2), 19–34.
EDUKA. (2012). Medkulturna vzgoja v šoli: izhodišča in smernice. http://eduka-itaslo.eu/uploads/analize/uploadsanalize18.pdf.
Feichtinger, F. in Cohen G. B. (2014). Understanding multiculturalism: the Habsburg central European experience. Berghahn books.
Freimiller, J. in Gerson, J. (2001). Film as a tool for teaching multiculturalism: philosophy and politics: the case of Independence day. V S. L. Postman, J. Helí Hernández (ur.), Cinema and multiculturalism: selected proceedings. Legas.
Gates, P. S. in Hall, L. H. (2010). Cultural journeys: multicultural literature for elementary and middle school students. Rowman & Littlefield Publishers.
Gay, G. (1994). At the essence of learning: multicultural education. Kappa Delta Pi.
Gorski, C. P. (2012). A brief history of multicultural education. https://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2012/11/121111.pdf.
Gürsoy, A. (2016). Teacher’s attitudes toward multicultural education according to some variables: native or foreign. Romanian Journal of Experimental Applied Psychology, 7(2), 60–72.
Holm, G., Zilliacus, H., Talib, M., Loima, J., Paavola, H. in Patrikainen, S. (2009). Multicultural education and intercultural education: is there a difference? Dialogues on diversity and global education (str. 11–28). Peter Lang.
Klemenc, A., Resnik Planinc, T., Urbanc, M., Vičar Potočnik, H., Blejec, T., Dintinjana, T. in Škapin, D. (2011). Razmišljamo in delujemo trajnostno: priročnik za vključevanje vsebin trajnostnega razvoja v izobraževanje. Center RS za poklicno izobraževanje.
Krek, J. in Metljak, M. (ur.). (2011). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Kuščević, D., Brajčić, M. in Tomašević, N. (2020). Medkulturnost pri pouku – učenčeve preference likovnih del. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(1), 56–71.
Lee, O., Goforth, K. in Blythe, B. (2009). Teaching note: can you call it racism? An educational case study and roleplay approach. Journal of Social Work Education, 45(1), 123–130.
Lee, O. K. E. in Priester, A. M. (2014). Who is the help? Use of film to explore diversity. Journal of Women and Social Work, 29(1), 92–104.
Lesińska, M. (2014). The European backlash against immigration and multiculturalism. Journal of Sociology, 50(1), 37–50.
Lou, R. (1994). Teaching all students equally. V H. Roberts in J. C. Gonzales (ur.), Teaching from a multicultural perspective (str. 28–45). Thousand Oaks.
Medica, K. (2011). Večkulturnost (multikulturnost): večkulturalizemm (multikulturalizem). Monitor ISH, 13(1), 209–214.
Meško, M. (2000). Nevihta možganov in zapisovanje idej. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 15(3–4), 180–192.
Mishra, S. (2018). The world in the classroom: using film as a pedagogical tool. Contemporary education dialogue, 15(1), 111–116.
Moree, D., Klaassen, C. in Veugeler, W. (2008). Teachers' ideas about multicultural education in a changing society: the case of the Czech Republic. European Educational Research Journal, 7(1), 60–70.
Nakladova P. in Stolinská D. (2011). Analysis of teaching process as a means of possibility to the detecting intercultural competence of primary school teacher. Journal of Interdisciplinary Research.
Neuner, G. (2012). The dimensions of intercultural education. V J. Huber (ur.), Intercultural competence for all: preparation for living in a heterogeneous world. Svet Evrope.
Pliberšek, U. (2022). Stališča učiteljev osnovnih šol do večkulturnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 37(1), 65–79.
Potočnik, D. (2013). Slikovni viri in pouk zgodovine. Didactica Slovenica –Pedagoška obzorja, 28(1), 71–85.
Radovan, M. in Kościelniak, M. (2015). Učenje in izobraževanje v skupnosti: vloga šole in skupnostnih organizacij. Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Ramsey, G. P., Williams R. L. in Vold, B. E. (2003). Multicultural education: a source book. Routledge Falmer.
Sinjur, A. (2018). Problematika vključevanja priseljenskih učencev v slovenske šole. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(2), 120–130.
Skubic Ermenc, K. (2007). Interkulturnost v učnih načrtih slovenske osnovne šole. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 22(1–2), 128–135.
Šlibar, N. (2006). Barve strpnosti, besede drugačnosti, podobe tujosti: vzgoja za strpnost in sprejemanje drugačnosti preko mladinske književnosti. Center za pedagoško izobraževanje; Filozofska fakulteta.
Toplak, K. (2019). Migracijski pojmovnik za mlade. Aristej.
UNESCO (2006). UNESCO guidelines on intercultural education. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147878.
Ustava Republike Slovenije. (1991). Mladinska knjiga.
Vah Jevšnik, M. (2010). Medkulturna vzgoja in izobraževanje v vrtcu in v prvem triletju osnovne šole. Revija za elementarno izobraževanje, 3(2–3), 133–141.
Vertot, N. in Križman, I. (2009). Medkulturni dialog v Sloveniji. Statistični urad Republike Slovenije. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-60N7MONK
Vižintin, M. A. (2012). Izobraževanje za sobivanje v raznolikosti. Dve domovini: razprave o izseljenstvu, (36), 73–85.
Vrečar, N. (2011). Učeče kulture: večkulturno izobraževanje v primerjalni perspektivi. IB revija, 45(1–2), 19–27.
Wang, H., Fussel, R. S. in Cosley, D. (2011). From Diversity to creativity: stimulating group brainstorming with cultural differences and conversationally-retrieved pictures. CSCW'11: Proceedings of the ACM 2011 conference on Computer supported cooperative work (str. 265 – 274). https://doi.org/10.1145/1958824.1958864
Zavratnik, S. (2011). Sodobne migracije v mnenjih slovenske javnosti. Dve domovini, 33, 55–71.