Evidentiranje likovnih talentov v četrtem razredu osnovne šole
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.131Ključne besede:
likovna nadarjenost, evidentiranje likovno nadarjenih učencev, učitelji razrednega pouka, učenci četrtih razredovPovzetek
Učitelji razrednega pouka imajo pri odkrivanju nadarjenosti učencev pomembno vlogo, saj jih prepoznajo kot potencialno nadarjene in jih spodbujajo k razvijanju talentiranosti na posameznih področjih. Z likovno umetnostjo se učenci pretežno srečujejo v predšolskih ustanovah in osnovni šoli, zato je zgodnje odkrivanje ter razvijanje likovnih potencialov ključno. Najzgodnejše odkrivanje (evidentiranje) se običajno izvede ob koncu prvega izobraževalnega obdobja ali na začetku drugega: učitelji evidentirajo posameznike, ki bi lahko bili nadarjeni. Cilj naše raziskave je preveriti uspešnost učiteljev pri evidentiranju likovno nadarjenih učencev. V prispevku predstavljamo rezultate analize likovne nadarjenosti učencev treh 4. razredov (n = 47) različnih slovenskih osnovnih šol. V analizo so bili vključeni vsi učenci v razredu. Iz rezultatov raziskave lahko sklepamo, da učitelji razrednega pouka v večini primerov ne prepoznajo elementov specifične likovne nadarjenosti in kakovostnega otroškega likovnega izdelka.
Literatura
Bezić, T. (2006). Svetovanje nadarjenim učencem. V T. Bezić, A. Blažič, D. Boben, M. Brinar-Huš, M. Marovt, M. Nagy in D. Žagar, Odkrivanje nadarjenih učencev in vzgojno-izobraževalno delo z njimi (1. izd.) (str. 83–90). Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Brajčić, M., Kuščević, D. in Lazeta, M. (2020). A comparison between competencies of teachers and students of teacher education in recognizing artistically gifted students. European Journal of Educational Research, 9(3), 1327–1336.
Brajčić, M., Kuščević, D. in Pupić Bakrač, M. (2018). Identification of artistically gifted children in visual arts teaching. Croatian Journal of Education, 20(3), 765–788.
Bularga, T. in Avram, A. I. (2022). 4. The Ways of Artistically Gifted Children’s Identification in Primary Education. Review of Artistic Education, 24(1), 265–270.
Duh, M. (2004). Vrednotenje kot didaktični problem pri likovni vzgoji. Pedagoška fakulteta Maribor.
Duh, M. (2007). Didaktična inovacija pri likovnem vrednotenju kot spodbuda pri likovnooblikovnem razvoju otrok. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 22(1–2), 81–92.
Duh, M. in Lep, K. (2008). Evidentiranje likovno nadarjenih učencev v osnovni šoli. Revija za elementarno izobraževanje, 1(3–4), 95–104.
Duh, M. in Mohorko, N. (2021). The success of recording artistically gifted pupils at the grade level in Slovene elementary schools. Innovative Issues and Approaches in Social Sciences, 14, 264–280.
Einon, D. (2002). Ustvarjalen otrok: prepoznajte in spodbudite naravno nadarjenost vašega otroka. Učila International.
Ferbežer, I. (2008). Posebne potrebe nadarjenih otrok. V I. Ferbežer, I. Korez in S. Težak, Nadarjeni otroci. Didakta.
Frelih, Č. (2014a). Likovno nadarjeni. V M. Juriševič (ur.), Spodbudno učno okolje: ideje za delo z nadarjenimi v osnovni šoli (str. 95–110). Pedagoška fakulteta Ljubljana.
Frelih, Č. (2014b). Znaki likovne nadarjenosti. Sodobni pedagoški izzivi v teoriji in praksi: zbornik povzetkov (str. 96).
Glogovec, V. in Žagar, D. (1992). Ustvarjalnost: projektno vzgojno delo. Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport.
Gorše, M. (2007). Vloga in pomen učiteljev pri odkrivanju nadarjenih učencev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 22(3–4), 103–113.
Herzog, J. (2009). Dejavniki likovne ustvarjalnosti in likovnopedagoško delo. Revija za elementarno izobraževanje, 2(2–3), 19–31.
Jaušovec, N. (1983). Problemski pouk in razvijanje ustvarjalnosti. Pedagoška akademija.
Juriševič, M. (2014). Kaj nadarjene učence motivira za šolsko učenje? V M. Juriševič (ur.), Spodbudno učno okolje: ideje za delo z nadarjenimi v osnovni šoli (str. 15–28). Pedagoška fakulteta Ljubljana.
Krafft, T. von in Semke, E. (2008). Odkrijmo in razvijmo otrokovo nadarjenost: spoznavanje otrokovih talentov, vprašalniki za vseh deset področij nadarjenosti, številni nasveti, kako jo spodbujati. Mladinska knjiga.
Kukanja-Gabrijelčič, M. in Čotar Konrad, S. (2013). Učno uspešen, nadarjen ali talentiran?: terminološke vrzeli s področja nadarjenosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 28(3–4), 129–143.
Loboda, M., Bedek, N., Žerak, U., Juriševič, M. in Vogrinc, J. (2020). Stališča študentov pedagoških smeri do nadarjenih in njihovega izobraževanja. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(1), 3–20.
Matrić, M. in Duh, M. (2019). Teachersʼ perceptions of gifted, talented and EBD students. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(2), 67–81.
Mithans, M., Balažic, N. in Ograjšek, S. (2022). Učitelji razrednega pouka o usposobljenosti za delo z nadarjenimi. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 37(1), 50–64.
Nemec, B. in Krajnc, M. (2019). Razvoj in učenje predšolskega otroka. Grafenauer.
Pangrčič, P. in Blažič, M. (2017). Participatorni individualizirani programi dela za nadarjene učence. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(1), 91–110.
Piske, F. H. R., Stoltz, T., Vestena, C. L. B., de Freitas, S. P., Valentim, B. D. F. B., Sant’ana de Oliveira, C., de Oliveira Machado Barby, A. A., Machado, C. L. (2016). Barriers to creativity, identification and inclusion of gifted student. Creative education, 7(14), 1899–1905.
Renzulli, J. S. (2018). A practical system for identifying gifted and talented students. V Young Gifted Children (str. 9–18). Routledge.
Renzulli, J. S. (2000). The identification and development of giftedness as a paradigm for school reform. Journal of science education and technology, 9, 95–114.
Tacol, T. (1999). Didaktični pristop k načrtovanju likovnih nalog: izbrana poglavja iz likovne didaktike. Debora.
Trstenjak, A. (1981). Psihologija ustvarjalnosti. Slovenska matica.
Zupančič, T. in Duh, M. (2003). Vidik likovne nadarjenosti skozi analizo otroškega likovnega dela. V M. Blažič (ur.), Nadarjeni - izkoriščen ali prezrt potencial: zbornik prispevkov (str. 550–555). Slovensko združenje za nadarjene.
Žagar, D., Artač, J., Bezič, T., Nagy, M. in Purgaj, S. (1999). Koncept – odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli. Zavod RS za šolstvo.
Žagar, D. (2006). Koncept odkrivanja in dela z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli: zakaj tako. V T. Bezić, A. Blažič, D. Boben, M. Brinar-Huš, M. Marovt, M. Nagy in D. Žagar, Odkrivanje nadarjenih učencev in vzgojno-izobraževalno delo z njimi (1. izd.) (str. 10–19). Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Wadaani, M. R. (2015). Teaching for creativity as human development toward self-actualization: The essence of authentic learning and optimal growth for all students. Creative Education, 6(7), 669.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Sara Cetl, Matjaž Duh
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.