Pojmi praga v spreminjajočem se izobraževalnem kontekstu
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i3-4.197Ključne besede:
koncepti praga, liminalno stanje, prenos znanja, kognitivno učenje, učni načrtiPovzetek
Prispevek predstavlja pomen konceptov praga v izobraževalnem procesu, ki so ključni za razumevanje naprednejših idej in konceptov. Razumevanje teh konceptov učencem omogoča globlje in trajnejše povezovanje predhodnega in novega znanja. Koncepti praga se večinoma osredotočajo na kognitivni vidik učenja, pri čemer učenci v procesu usvajanja prehajajo skozi liminalno fazo negotovosti, ki predstavlja prelomnico v njihovem napredku. Analiza učnih načrtov za osnovno šolo (n = 17) ni potrdila eksplicitne prisotnosti konceptov praga. Razlogi za to so predvsem pomanjkanje enotne definicije, tradicionalni pristopi k oblikovanju učnih načrtov ter težavnost operacionalizacije teh konceptov v učnih ciljih. Razlike v uporabi konceptov praga med učnimi področji so očitne – v naravoslovnih predmetih predstavljajo konceptualne premike v mišljenju, v družboslovnih in humanističnih predmetih razvijajo analitične sposobnosti, v jezikovnih predmetih pa poudarjajo razumevanje jezikovne strukture. Za izboljšanje poučevanja konceptov praga v prispevku priporočamo: jasno opredelitev in vključitev konceptov praga v učne načrte, usposabljanje učiteljev za njihovo prepoznavanje in poučevanje ter razvoj učnih gradiv in pedagoških strategij, ki podpirajo problemsko učenje in refleksivno razmišljanje.
Literatura
1. Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Moström, J. E., Ratclifie, M., Sanders, K. in Zander, C. (2007). Threshold concepts in computer science: Do they exist and are they useful? V SIGCSE '07 (str. 504–508). ACM. https://doi.org/10.1145/1227310.1227482
2. Buljubašić Kuzmanović, V. in Gazibara, S. (2016). Evalvacija aktivnega učenja v visokošolskem poučevanju. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(2), 118–134. https://www.dspo.si/index.php/dspo/issue/view/84
3. Corrigan, P. T. (2019). Threshold concepts in literary studies. Teaching and Learning Inquiry, 7(1), 3–17. https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.7.1.2
4. Cousin, G. (2006). An introduction to threshold concepts. Planet, 17(1), 4–5. https://doi.org/10.11120/plan.2006.00170004
5. Cvetek, S. (2014). Pražni pojmi in težavno znanje v visokošolskem poučevanju, učenju in kurikulumu. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 29(1), 130–142. https://www.dspo.si/index.php/dspo/issue/view/77
6. Davies, P. in Mangan, J. (2007). Threshold concepts and the integration of understanding in economics. Studies in Higher Education, 32, 711–726. https://doi.org/10.1080/03075070701685148
7. Flanagan, M. T., Taylor, P. in Meyer, J. H. F. (2010). Compounded thresholds in electrical engineering. V R. Land, J. H. F. Meyer in C. Baillie (ur.), Threshold concepts and transformational learning (str. 227–239). Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789460912078_015
8. Jukić Matić, L., Moslavac Bičvić, D. in Filipov, M. (2020). Značilnosti učinkovitega poučevanja matematike. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(3-4), 19–37. https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/28
9. Land, R., Cousin, G., Meyer, J. H. F. in Davies, P. (2005). Threshold concepts and troublesome knowledge (3): Implications for course design and evaluation. V C. Rust (ur.), Improving Student Learning—Diversity and inclusivity (str. 53–64). Oxford Centre for Staff and Learning Development.
10. Land, R., Meyer, J. H. F. in Baillie, C. (2010). Editors’ preface: Threshold concepts and transformational learning. V R. Land, J. H. F. Meyer in C. Baillie (ur.), Threshold concepts and transformational learning (str. I–XXXV). Brill.
11. Land, R., Meyer, J. H. F. in Smith, J. (2008). Threshold concepts within the disciplines.Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789460911477
12. Meyer, J. H. F. in Land, R. (2003). Threshold concepts and troublesome knowledge: Linkages to ways of thinking and practicing within the disciplines. V C. Rust (ur.), Improving student learning theory and practice – 10 years on (str. 412–424). OCSLD.
13. Meyer, J. H. F. in Land, R. (2005). Threshold concepts and troublesome knowledge (2): Epistemological considerations and a conceptual framework for teaching and learning. Higher Education, 49, 373–388. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6779-5
14. Meyer, J. H. F. in Land, R. (2006a). Threshold concepts and troublesome knowledge: An introduction. V J. H. F. Meyer in R. Land (ur.), Overcoming barriers to student learning: Threshold concepts and troublesome knowledge (str. 3–18). Routledge.
15. Meyer, J. H. F. in Land, R. (2006b). Threshold concepts and troublesome knowledge: Issues of liminality. V J. H. F. Meyer in R. Land (ur.), Overcoming barriers to student learning: Threshold concepts and troublesome knowledge (str. 19–32). Routledge.
16. Nicola-Richmond, K., Pépin, G., Larkin, H. in Taylor, C. (2017). Threshold concepts in higher education: A synthesis of the literature relating to measurement of threshold crossing. Higher Education Research & Development, 37(1), 101–114. https://doi.org/10.1080/07294360.2017.1339181
17. Perkins, D. (2006). Constructivism and troublesome knowledge. Instructional Science, 34(6), 573–595.
18. Pirš, A. (2025). Preizkusi znanja in nacionalna preverjanja znanja iz slovenščine. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 39(3-4), 75–92. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i3-4.155
19. Ricketts, A. (2010). Threshold concepts: ‘Loaded’ knowledge or critical education. V J. H. F. Meyer, R. Land in C. Baillie (ur.), Threshold concepts and transformational learning (str. 45–60). Brill. https://doi.org/10.1163/9789460912078_004
20. Ross, P., Taylor, C. E., Hughes, C., Kofod, M., Whitaker, N., Lutze-Mann, L. in Tzioumis, V. (2010). Threshold concepts: Challenging the way we think, teach and learn in biology. V J. H. F. Meyer, R. Land in C. Baillie (ur.), Threshold concepts and transformational learning (str. 165–177). Brill. https://doi.org/10.1163/9789460912078_011
21. Thomas, L., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Moström, J. E., Sanders, K. in Zander, C. (2017). In the liminal space: Software design as a threshold skill. Practice and Evidence of the Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education, 12, 333–351.
22. Thornton, S. (2020). Threshold concepts in primary school maths and science: An investigation of some underlying ideas of STEM. V A. MacDonald, L. Danaia in S. Murphy (ur.), STEM education across the learning continuum (str. 233–247). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-2821-7_13
23. Učni načrt za angleščino kot prvi tuji jezik v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
24. Učni načrt za biologijo v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
25. Učni načrt za domovinsko in državljansko kulturo ter etiko v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
26. Učni načrt za družbo v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
27. Učni načrt za geografijo v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
28. Učni načrt za glasbeno umetnost v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
29. Učni načrt za gospodinjstvo v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
30. Učni načrt za kemijo v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
31. Učni načrt za likovno umetnost v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
32. Učni načrt za matematiko v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
33. Učni načrt za naravoslovje in tehniko v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
34. Učni načrt za naravoslovje v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
35. Učni načrt za slovenščino v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
36. Učni načrt za spoznavanje okolja v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
37. Učni načrt za šport v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
38. Učni načrt za tehniko in tehnologijo v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
39. Učni načrt za zgodovino v osnovni šoli. (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
40. Učni načrt za fiziko v osnovni šoli (2011). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Marina Volk, Mojca Kukanja Gabrijelčič

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.


