Čustva učencev z lažjo motnjo v duševnem razvoju v osnovnih šolah

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i1.161

Ključne besede:

čustva, učenci, motnja v duševnem razvoju, osnovna šola s prilagojenim programom z nižjim izobrazbenim standardom, opazovanje

Povzetek

V prispevku je prikazana analiza izražanja čustev pri učencih z lažjo motnjo v duševnem razvoju, ki obiskujejo osnovne šole s prilagojenim programom z nižjim izobrazbenim standardom (N = 63). Osredotočili smo se na vrsto in pogostost njihovih čustev ter na situacije, ki jih sprožijo – za ugotavljanje teh vidikov čustev smo uporabili opazovalno shemo. Rezultati kažejo, da so učenci izražali različna čustva, prevladovala pa so pozitivna. Med vsemi čustvi je bilo najpogosteje izraženo veselje, sledila je jeza. Učenci so izražali pomembno več pozitivnih kot negativnih in osnovnih kot kompleksnih čustev. Fantje so izražali pomembno več pozitivnih in osnovnih čustev kot dekleta. Situacije, ki so sprožile vsako čustvo, so bile različne. Večinoma so čustva sprožile situacije, povezane z učenjem, učnim uspehom, disciplinskimi težavami ter odnosi s sošolci in učitelji. Rezultati naše raziskave so lahko uporabni za vse pedagoge, ki delajo z učenci z lažjo motnjo v duševnem razvoju.

Literatura

American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (n. d.). Definition of intellectual disability. https://www.aaidd.org/intellectual-disability/definition

Bolko, D. (2019). Izražanje čustev otrok v 3. razredu osnovne šole. [Diplomsko delo, Faculty of Education, University of Ljubljana].

Buchnat, M., & Jasielska, A. (2017). Knowledge about the joy in children with mild intellectual disability. Polish Psychological Bulletin, 48(2), 154–166.

Chaplin, T. M., & Aldao, A. (2013). Gender differences in emotion expression in children: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 139(4), 735–765.

Corbett, B. A., Schupp, C. W., Levine, S., & Mendoza, S. (2009). Comparing cortisol, stress, and sensory sensitivity in children with autism. Autism Research, 2(1), 39–49.

Dekker, M. C., Koot, H. M., van der Ende, J., & Verhulst, F. C. (2002). Emotional and behavioral problems in children and adolescents with and without intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 43(8), 1087–1098.

Fekonja, U., & Kavčič, T. (2004). Čustveni razvoj v srednjem in poznem otroštvu. In L. Marjanovič Umek, & M. Zupančič (Eds.), Razvojna psihologija (428–439). Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete.

Fredrickson, B. (2008). Promoting positive affect. In M. Eid, & R. J. Larsen (Eds.), The science of subjective well-being (449–468). The Guilford Press.

Harris, P. (1996). Children and emotion: the development of psychological understanding. Blackwell Publishers.

Hosotani, R., & Imai-Matsumura, K. (2011). Emotional experience, expression, and regulation of high-quality Japanese elementary school teachers. Teaching and Teacher Education, 27(6), 1039–1048.

Jevtić, B., & Petrović, J. (2016). Emotional education as the basis for peer violence prevention. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(1), 113–126.

Karjalainen, S., Hanhimäki, E., & Puroila, A. M. (2019). Dialogues of joy: shared moments of joy between teachers and children in early childhood education settings. International Journal of Early Childhood, 51, 129–143.

Košir, K. (2012). Odnosi z vrstniki in učitelji ter njihov pomen za šolsko prilagojenost. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 27(1–2), 99–113.

Kozmus, A. (2016). Strategije učiteljev pri soočenju z neprimernim vedenjem učencev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(1), 100–112.

Larsen, R. (2009). The contributions of positive and negative affect to emotional well-being. Psychological Topics, 18(2), 247–266.

Lazarus, R.S. (1991). Emotion and Adaptation. Oxford University Press.

Lee, K., Cascella, M., & Marwaha R. (2019). Intellectual disability. StatPearls Publishing, Treasure Island (FL). https://europepmc.org/article/NBK/nbk547654

Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2007). Scaffolding emotions in classroom. In: P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotion in education. Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-012372545-5/50015-0

Monroe, A. (2008). Shame solutions: how shame impacts school-aged children and what teachers can do to help. The Educational Forum, 73(1), 58–66.

Oatley, K., & Jenkins, J. M. (1996). Understanding emotions. Blackwell Publishers.

Panksepp, J. (1994). The basics of basic emotions. In P. Ekman, & R. J. Davidson (Eds.), The Nature of Emotion (20–24). Oxford University Press.

Plutchik, R. (1980). Emotions: a psychoevolutionary synthesis. Harper and Row.

Prilagojen izobraževalni program z nižjim izobrazbenim standardom (2012). Uradni list RS, No. 100/3 and 17/13. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Izobrazevanje-otrok-s-posebnimi-potrebami/OS/PP_z_NIS.pdf

Prosen, S., Geršak, V., Geršak, G., & Smrtnik Vitulić, H. (2020). Emotion expression when teaching with creative movement. Croatian Journal of Education, 22(1, sp. ed.), 113–131.

Prosen, S., & Smrtnik Vitulić, H. (in review). Pupils’ emotional expression observed in the primary school context.

Ryökkynen, S., Maunu, A., Pirttimaa, R., & Kontu, E. (2021). From the shade into the sun: exploring pride and shame in students with special needs in Finnish VET. European Journal of Special Needs Education, 1–15. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1940006

Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. The Guilford Press.

Smrtnik Vitulič, H. (2006). Značilnosti razumevanja posameznih področij temeljnih čustev pri otrocih in mladostnikih. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 21(1), 3–19.

Uddin Kalar, M., Mustahsan S. M., Ali, M., Fatima K., Farooque, K., Batool, M., Haider M. S., & Feroz, F. (2013). Understanding fear in school children. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine and Public Health, 5(5), 268–278.

Uusitalo-Malmivaara, L. (2012). Global and school-related happiness in Finnish children. Journal of Happiness Studies, 13(4), 601–619.

Prenosi

Objavljeno

2025-04-15

Kako citirati

Prosen, S., & Smrtnik Vitulić, H. (2025). Čustva učencev z lažjo motnjo v duševnem razvoju v osnovnih šolah. Pedagoška Obzorja, 40(1), 81–93. https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i1.161

Številka

Rubrike

Prispevki

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)