Ocena pripravljenosti študentov na izzive učiteljskega poklica
Ključne besede:
pedagoške in didaktične kompetence, družbene in individualne kompetence, študenti učiteljskih smeriPovzetek
V širšem evropskem kontekstu je aktualno razmišljanje o kompetencijskem profilu učiteljev ter tudi o učinkovitosti usposabljanja kandidatov za učiteljski poklic. Namen raziskave je preučiti pomen in obvladovanje posameznih učiteljskih kompetenc študentov zadnjega letnika študija učiteljskih smeri s samoocenjevanjem posedovanja pedagoško-didaktičnih kompetenc in lastne usposobljenosti za poučevanje ter posedovanja socialnih in individualnih kompetenc za opravljanje učiteljskega poklica. Izpeljan je bil polstrukturiran intervju v treh ciljnih skupinah s po 10 študenti učiteljskih smeri različnih področij: umetniškega, družbeno-humanističnega, naravoslovno-matematičnega. Rezultati raziskave kažejo na strahove in dvome študentov v posedovanje določenih pedagoškodidaktičnih in socialnih kompetenc, potrebnih za poučevanje, ter na pomanjkljivosti učiteljskih smeri pri pripravi študentov na omenjene kompetence.
Literatura
Buljubašić-Kuzmanović, V. (2014). Integrirani kurikulum u funkciji razvoja pedagoških kompetencija. Pedagogijska istraživanja, 11 (1), str. 95–109.
Caires, S., Almeida, L.S., Martins, C. (2009). The Socioemotional Experiences of Student Teachers During Practicum: A Case of Reality Shock? The Journal of Educational Research, 103(1), str. 17‒27.
Catts, R., Lau, J. (2008). Towards Information Literacy Indicators. Information for All Programme (IFAP). Paris: UNESCO.
Cheng, K. (2007). The Postindustrial Workplace and Challenges to Education. U: Suárez-Orozco, M. (ur.). Learning in the Global Era – International Perspectives on Globalization and Education. Los Angeles: University of California Press. Ross Institute, str. 175–191.
Commission of the European Communities (2008). Improving competences for the 21st Century: An Agenda for European Cooperation on Schools. Pridobljeno dne 12.02.2018 s svetovnega spleta: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2008:0425:FIN:EN:PDF
Council of the European Union (2014). Conclusions on effective teacher education. Education, youth, culture and sport council meeting. Brussels. Pristupljeno dana 12.02.2018. s poveznice:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/142690.pdf.
Domović, V. (2009). Kurikulum-osnovni pojmovi. U: Vizek Vidović, V. (ur.). Planiranje kurikuluma usmjerenog na kompetencije u obrazovanju učitelja i nastavnika. Zagreb: Filozofski i Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, str. 19–32.
Darling-Hammond, L. (2000). How Teacher Education Matters. Journal of Teacher Education, 51(3), str. 166‒173.
Dorman, J.P., Fisher, D.L., Waldrip, B.G. (2006). Classroom environment, students’ perceptions of assessment, academic efficacy and attitude to science: A Lisrel analysis. U: Fisher, D.L., Khine, M.S. (ur.). Contemporary Approaches to Research on Learning Environments Worldviews. Singapore: World Scientific, str. 1–28.
Dubovicki, S., Jukic, R. (2017). The importence of acquiring pedagogical and didactic competencies of future teachers – the Croatian context. Early Education and Development. 187, 10/S1, str. 1557–1568.
European Commission: Education and Culture (2005). Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications. Pridobljeno dne 05.02.2018 s svetovnega spleta: http://www.pef.uni-lj.si/bologna/dokumenti/eu-common-principles.pdf.
EU Parliament; Committee on Culture and Education (2008). Improving the Quality of Teacher Education”. Pridobljeno dne 05.02.2018 s svetovnega spleta: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+REPORT+A6-2008-0304+0+DOC+PDF+V0//EN.
European Trade Union Committee for Education (2008). Teacher Education in Europe: An ETUCE Policy Paper. Pridobljeno dne 02.02.2018 s svetovnega spleta: https://www.csee-etuce.org/images/attachments/ETUCE_PolicyPaper_en.pdf.
Griffee, Dale T. (2005). Research Tips: Interview Data Collection. Journal of Developmental Education, 28 (3), str. 36–37.
Gorman, G.E., Clayton, P. (2005). Qualitative research for the information professional. London: Facet Publishing.
Hargreaves, A. (2005). The emotions of teaching and educational change. U: Hargreaves, A. (ur.). Extending educational change: International handbook of educational change. Dordrecht: Springer, str. 278‒295.
Hattie, J.A.C. (2009). Visible Learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
Jurcic, M. (2012). Pedagoške kompetencije suvremenog učitelja. Zagreb: Recedo.
Jurčić, M. (2014). Kompetentnost nastavnika – pedagoške i didaktičke dimenzije. Pedagogijska istraživanja, 11 (1), str. 77–93.
Jukić, R. (2010). Metodički stil i takt nastavnika kao poticaj kreativnosti učenika. Pedagogijska istraživanja, 7 (2), str. 291–303.
Keuffer, J. (2010). Reform der Lehrerbildung und kein Ende? Eine Standortbestimmung. U: Erziehungswissenschaft. Mitteilungender Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Heft 40. 21. Verlag Barbara Budrich, str. 51–67.
Koludrović, M. (2013). Mogućnosti razvijanja kompetencija učenja u suvremenoj nastavi. Pedagogijska istraživanja, 10 (2), str. 295–307.
Kyriacou, C., Hultgren, A., Stephens, P. (1999). Student teachers’ motivation to become a secondary school teacher in England and Norway. Teacher Development: An international journal of teachers’ professional development. 3(3), str. 373‒381.
Krueger, R.A., Casey, M.A. (2009). Focus groups. A practical guide for applied research. California: Sage Publications.
Kurz, R., Bartram, D. (2002). Competency and Individual Performance: Modelling the World of Work. U: Robertson, I. T., Callinan, M., Bartram D. (Ur.). Organizational Effectiveness : The Role of Psychology. Chichester : John Wiley, str. 225–255.
Lučić, K. (2007). Odgojiteljska profesija u suvremenoj odgojno-obrazovnoj ustanovi. Odgojne znanosti, 9 (1), str. 151–164.
Ljubetić, M., Kostović Vranješ, V. (2008). Pedagoška (ne)kompetencija učitelj/ica za učiteljsku ulogu. Odgojne znanosti, 10 (1), str. 209–230.
Mesec, B. (1998). Uvod v kvalitativno reziskovanje v socialnem delu. Ljubljana: Visoka šola za socijalno delo.
Metcalfe, A., Game, A. (2006). The Teacher’s Enthusiasm. The Australian Educational Researcher, 33 (3), str. 91–106.
Milas, G. (2005). Istraživačke metode u psihologiji i drugim društvenim znanostima. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Nacionalno vijeće za odgoj i obrazovanje (2016). Okvir nacionalnoga standarda kvalifikacija za učitelje u osnovnim i srednjim školama. Pridobljeno dne 02.02.2018 s svetovnega spleta: http://nvoo.hr/?page_id=391.
Matijević, M. (2004). Ocjenjivanje u osnovnoj školi. Zagreb: Tipex.
OECD (2007). Education and Training Policy: Qualifications Systems – Bridges to lifelong learning. Paris: OECD.
Oplatka, I. (2007). Managing emotions in teaching: Toward an understanding of emotion displays and caring as nonprescribed role elements. Teachers College Record, 109 (6), str. 1374–1400.
Palekčić, M. (2005). Utjecaj kvalitete nastave na postignuća učenika. Pedagogijska istraživanja, 2 (2), str. 209–233.
Polić, M. (2002). Odgoj i stvaralaštvo. Metodički ogledi, 9, 2 (16), str. 9–17.
Previšić, V. (2007). Pedagogija i metodologija kurikuluma. U: Previšić, V. (Ur.). Kurikulum. Zagreb: Školska knjiga, str. 15–37.
Radeka, I., Sorić, I. (2006). Zadovoljstvo poslom i profesionalni status nastavnika. Napredak, 147(2), str. 161–177.
Rychen, D.S., Salganik, L.H. (Ur.) (2003). Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Ashland, OH, US: Hogrefe & Huber Publishers.
Suzić, N. (2014). Kompetencije za život u 21. stoljeću i školski ciljevi učenika. Pedagogijska istraživanja, 11 (1), str. 111–122.
Shippmann, J.S., Ash, R.A., Battista, M., Carr, L., Eyde, L.D., Hesketh, B., Kehoe, J., Pearlman, K., Prien, E.P., Sanchez, J.I. (2000). The practice of competency modelling. Personnel Psychology, 53, str. 703–740.
Skoko, B., Benković, V. (2010). Znanstvena metoda fokus grupa – mogućnosti i načini primjene. Politička misao: časopis za politologiju, 46 (3), str. 217–236.
Šimić-Šašić, S., Klarin, M., Grbin, K. (2013). Motivacija za učiteljski poziv, zadovoljstvo studijem i zadovoljstvo izborom zanimanja. Magistra Iadertina, 8 (1), str. 7–26.
Shoyer, S., Leshem, S. (2016). Students’ voice: The hopes and fears of student-teacher candidates. Cogent Education, 3, str. 1‒12.
Warr, P., Conner, M. (1992). Job Competence and Cognition. Research in Organizational Behavior, 14, str. 91–127.
Waters, E., Sroufe, L. A. (1983). Social competence as a developmental construct. Developmental review, 3, str. 79–97.
Winograd, K. (2003). The functions of teacher emotions: The good, the bad and the ugly. Teachers College Record, 105(9), str. 1641–1674.
Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (2017). Pridobljeno dne 02.02.2018 s svetovnega spleta: https://www.zakon.hr/z/317/Zakon-o-odgoju-i-obrazovanju-u-osnovnoj-i-srednjoj-skoli.


