Pristop pomoči z umetnostjo pri dejavnostih socialnega učenja

Avtorji

  • Darja Plavčak Zavod RS za šolstvo

Ključne besede:

pristop pomoči z umetnostjo, posebne potrebe, socialno učenje

Povzetek

Pristop pomoči z umetnostjo obsega širok spekter dejavnosti, ki jih strokovni delavci v vzgoji in izobraževanju lahko uporabijo pri socialnem učenju otrok in mladostnikov: likovne dejavnosti, dramatizacijo, glasbene dejavnosti, plesno-gibalne dejavnosti, besedno umetnost. Pristop je v akcijski raziskavi Plavčakove (2020) izkazan kot učinkovit pri socialnem učenju učencev z lažjo motnjo v duševnem razvoju s pridruženimi težavami, še posebej s pomočjo dejavnosti z lutko, likovnih dejavnosti in iger vlog. Viri drugih raziskav učinkovitost pristopa razširjajo na otroke in mlade v različnih stiskah ali z različnimi težavami. Pristop namreč posameznikom omogoča nove možnosti izražanja sebe, deluje sproščujoče, prinaša zadovoljstvo s seboj in v skupini, omogoča priložnosti sodelovanja in druženja, spodbudno vpliva na razvoj možganov, zabava, spodbuja domišljijo, deluje terapevtsko, izboljša občutke varnosti, komunikacijo, sposobnost empatije idr. Vse našteto direktno ali posredno vpliva na razvijanje socialne kompetence, zato je pristop priporočljiv za uporabo pri vseh deležnikih, ki imajo težave v socialnih spretnostih. Prispevek poda predlog, da se načrt pomoči in podpore s socialnim učenjem oblikuje in izvaja timsko, lahko tudi v sodelovanju z zunanjimi sodelavci.

Literatura

Aiswarya, M. and Hameed, A. (2021). Puppets in the Classroom: Impact on Expressive Language Skills of Students with Intellectual Disability. International Journal of Multidisciplinary Research, 7(3), 53–55.

Akerman, B. (2009). Izabela, pravljica o princeski, ki je jecljala. Ljubljana: Faculty of Social Work.

Andromeda, A. and Hardianti, A. F. (2019). Reducing the Intensity of Students Bullying Toward Children with Special Needs Using Puppet Show. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 382, 306–309.

Ažman, R. (2009). Terapevtsko pisanj. Summary of the lecture at the meeting of Slovene telephones in need. Available at: http://kakosi.si/clanki/dusevnoZdravje/Terapevtsko_pisanje.pdf (retrieved 25. 7. 2022).

Bernier, M. and O’Hara, J. (2005). Puppetry in Education and Therapy: Unlocking Doors to the Mind and Hearts. Bloomington, Indiana: Authorhouse.

Dokmanac, M. (2018). Igra kot metoda za uravnavanje vedenja učencev in učenk ter vzpostavljanje dobrih medosebnih odnosov v razredu. Socialna pedagogika, 22(1–2), 141–159.

Erdeš, N. (2017). Doprinos pokreta i plesa socijalnim i motoričkim vještinama djece s teškoćama u razvoju [Thesis]. Osijek: Faculty of Philosophy.

Haddon, M. (2004). Skrivnostni primer ali kdo je umoril psa. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Humar, M., Podgornik, N., Bejić, V. et al. (2017/18). Trening socialnih veščin za osebe s težavami v duševnem zdravju. Available at: https://www.fuds.si/wp-content/uploads/2019/08/trening_socialnih_vescin_za_osebe_s_tezavami_v_dusevnem_zdravju.pdf (retrieved 25. 7. 2022).

Jelovčan, G., Lekše, M., Baloh, B. et al. (2020). Pravljica v povezavi z gibalnim izražanjem skozi jezik in ob glasbi. Didactica Slovenica – Pedagoška Obzorja, 35(2), 23–37.

Klobučar, T. (2011). Uporaba pravljice pri socialno pedagoški dejavnosti – socialno učenje v prilagojenem programu z nižjim izobrazbenim standardom. [Diplomsko delo]. Ljubljana: Faculty of Education.

Korošec, H. and Batistič Zorec, M. (2021). Impact of Creative Drama and Puppetry on Prosocial Behaviour in Preschool. Didactica Slovenica – Pedagoška Obzorja, 36(1), 19–32.

Kuzma, M. (2004). Spodbujanje kognitivnega, čustvenega in socialnega razvoja s pomočjo glasbe: študija primera učenca s posebnimi potrebami. Psihološka obzorja, 13(1), 123–137.

Losinski, M., Hughey, J. and Maag J. W. (2016). Therapeutical Art: Integrating The Visual Arts Into Programming for Students with Emotional and Behavioral Disorders. Beyond Behavior, 25(1), 27–34.

Majaron, E. (2000). Lutka – idealna povezava didaktičnih smotrov. Lutka, revija za lutkovno kulturo, (56), 33–35.

Meyer LeFeber, M. (2009). The Movement’s Message: Dance/Movement Therapy and Children with Autism. In: Brooke, S. L. (Ed.). The Use of the Creative Therapies with Autism Spectrum Disorders (pp. 277–301). Springfield: Charles C Thomas.

Mulej Legat, J. (2016). Vpliv klasične glasbe na mladostnike s težko motnjo v duševnem razvoju [Thesis]. Nova Gorica: Faculty of Applied Social Studies.

Mynarikova, L. (2012). Art-Based Program for Social and Emotional Development of Children. US-China Education Review, 8, 720–726.

Novak, N. (2021). Vključenost v dejavnost gledališke pedagogike kot pomoč pri razvijanju socialnih kompetenc mladostnikov. [Magistrsko delo]. Koper: University of Primorska, Faculty of Education.

Plavčak, D. (2014). Primera socialnih iger za urjenje opazovanja in spoznavanje govorice telesa. Didakta, 24(172), 16.

Plavčak, D. (2020). Socialne spretnosti učencev v osnovni šoli s prilagojenim programom. [Doktorska disertacija]. Ljubljana: University of Ljubljana, Faculty of Education.

Plummer, D. (2008). Social Skills Games for Children. London: Jessica Kingsley Publishers.

Pogorevc Merčnik, J. (2014). Konfliktne situacije kot pokazatelj nasilja med učenci ter njihovo preprečevanje. Didactica Slovenica – Pedagoška Obzorja, 29(3–4), 98–112.

Poženel, U. and Žgur, E. (2018). Interesi učencev z motnjami v duševnem razvoju. Didactica Slovenica – Pedagoška Obzorja, 33(2), 38–51.

Rogač, F. (2005). Nosku se zgodi čudež. Selfpublishing, distribution Littera picta.

Rutar, P. (2008). Pravljica kot socialno pedagoška intervencija. Socialna pedagogika, 12(3), 293–316.

Schmidt, G. (2002). Gibalne in rajalne igre: zbirka primerov za usmerjanje igralne in gibalne dejavnosti. Radovljica: Foundation of the Path of Cultural Heritage Slovenia.

Schmidt, I., Schmidt, J. and Schmidt, M. (2017). Drama je biti starš vesoljca. Drugačnost ni dolgočasna, je univerzalna. Maribor: Publisher Pivec.

Vitalaki, E., Kourkoutas, E. and Hart, E. (2018). Building Inclusion and Resilience in Students With and Without SEN through the Implementation of Narrative Speech, Role Play and Creative Writing in the Mainstream Classroom of Primary Education. International Journal of Inclusive Education, 22(12), 1306–1319.

Zadnik, K. (2021). Koristi Bachovih cvetnih plesov v vzgojno-izobraževalnem procesu. Didactica Slovenica – Pedagoška Obzorja, 36(1), 53–65.

Zanjkovič, M. (2012). Vpliv glasbeno-didaktičnih iger na učenje socialnih veščin pri učencih z motnjo v duševnem razvoju. [Diplomsko delo]. Ljubljana: Faculty od Education.

Objavljeno

2022-12-13

Kako citirati

Plavčak, D. (2022). Pristop pomoči z umetnostjo pri dejavnostih socialnega učenja. Pedagoška Obzorja, 37(3-4), 95–108. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/94

Številka

Rubrike

Prispevki