Vzgojni stili staršev

Avtorji

  • Kaja Lenič Osnovna šola Log Dragomer, Brezovica pri Ljubljani

DOI:

https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i1.8

Ključne besede:

vzgoja, vzgojni stili, starši, otrok, osnovna šola

Povzetek

Članek govori o vzgojnih stilih staršev. Primarno vlogo pri vzgoji imajo starši. Vzgoja staršev je odvisna od vzgojnega stila: permisivnega, avtoritarnega ali avtoritativnega. Ugotavljali smo, kakšen je vzgojni stil staršev, ki imajo otroka v tretjem razredu osnovne šole. Rezultati raziskave, v kateri je sodelovalo 968 staršev, so zaskrbljujoči. V Sloveniji imamo več kot 52,4 % staršev, ki uporabljajo permisivni vzgojni stil. Najmanj staršev se poslužuje avtoritativnega vzgojnega stila, čeprav je v številnih raziskavah poudarjen kot najbolj primeren. Avtoritarni vzgojni stil je srednje zastopan. Starši poudarjajo številne probleme, s katerimi se srečujejo pri vzgoji otrok, po drugi strani pa skoraj tretjina staršev ne bi nič spremenila pri svoji vzgoji. Menimo, da odgovor lahko iščemo v hitrem tempu življenja, saj starši nimajo časa za svoje otroke, zato svojo fizično odsotnost opravičujejo s tem, da otroku vse dovolijo. Lahko smo celo pikri in rečemo, da otroka ne postavljajo na prvo mesto. Zmanjka jim časa, da bi otroku postavili meje, določili jasna pravila, se med seboj pogovarjali in otroke naučili prevzemanja odgovornosti za svoja dejanja.

Literatura

Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development, 37(4), 887–907. https://doi.org/10.2307/1126611

Baumrind, D. (1967). Child Care Practices Anteceding Three Patterns of Preschool Behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43–88.

Baumrind, D. (2008). Autoritative Parenting for Character and Competence. V: Streight, D. (ur.). Parenting for Character: Five Experts, Five Practices (str. 17–32). Portland: CSEE.

Berčnik, S. in Devjak, T. (2017). Partnerstvo s starši kot del vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(2), 67–81.

Berčnik, S. in Devjak, T. (2018). Active Involvement of Parents in the Educational Process in Schools in Slovenia. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(2), 64–77.

Bergant, M. (1970). Teme iz pedagoške psihologije. Ljubljana: Cankarjeva založba.

Bergant, M. (1994). Nove teme pedagoške sociologije in sociologije reforme šolanja. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.

Blais, M. C., Gauchet, M. in Ottavi, D. (2011). O pogojih vzgoje. Ljubljana: Krtina.

Buri, J. R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Journal of Personality and Social Assessment, 57(1), 110–119. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5701_13

Cencič, M. (1986). Dinamika vzgojnega dela v šoli. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Darling, N. in Steinberg, L. (1993). Parenting Style as Context: An Integrative Model. Psychological Bulletin, 113(3), 487–496. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. R. idr. (2014). Multivariate Data Analysis. 7th ed. Harlow: Pearson Education Limited.

Hauck, P. (1988). Uspešna vzgoja otrok. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Jurič, S. (2009). Povezanost partnerske navezanosti staršev z njihovimi vzgojnimi stili. Psihološka obzorja, 18(1), 63–87.

Kovačič, A., Macuh, B., Raspor, A. idr. (2018). Starši kot medijski opismenjevalci osnovnošolskih otrok prve in druge triade. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(2), 20–37.

Krek, J. in Klopčič, L. (2019). Teacher Authority and the Educational Role of the Class Teacher in the Era of Permissiveness. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(3–4), 122–140.

Krivec, J. in Popovic, T. (2020). Vpliv interakcije in vzgojnega stila na koncentracijo predšolskih otrok. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(3–4), 100–116.

Kroflič, R. (1997a). Avtoriteta v vzgoji. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.

Kroflič, R. (1997b). Med poslušnostjo in odgovornostjo – procesno razvojni model moralne vzgoje. Ljubljana: Vija.

Lareau, A. (2003). Unequal Childhoods. Class, Race and Family Life. Berkeley: University of California Press.

Lepičnik Vodopivec, J. (2007). Kako starši doživljajo vzgojo v družini – vzgojni stili v družini danes. Sodobna pedagogika, 58(posebna izdaja), 182–195.

Maccoby, E. E. in Martin, J. A. (1983). Socialization in the Context of the Family: Parent-Child Interaction. V: Mussen, P. H. in Hetherington, E. M. (ur.). Handbook of Child Psychology: Vol. 4. Socialization, Personality, and Social Development (str. 1-101). New York: Wiley.

Peček Čuk, M. in Lesar, I. (2009). Moč vzgoje: sodobna vprašanja teorije vzgoje. Ljubljana: Tehniška založba Slovenije.

Ručigaj, Z. (2012). Vzgoja kot drevo v zdravi rasti. Jesenice: samozaložba.

Sedmak, M. (2019). Vzgoja je pot, je proces. Dostopno na:

https://www.primorske.si/2019/12/12/vzgoja-je-pot-je-proces (pridobljeno 14. 2. 2016).

Vec, T. (2011). Moteče vedenje: ozadja in osnovni dejavniki, ki nanj vplivajo. Sodobna pedagogika, 15(2), 125–152.

Žorž, B. (2010). O pogubnosti permisivne vzgoje. Salezijanski vestnik, 50(1), 6–7.

Prenosi

Objavljeno

2023-05-24

Kako citirati

Lenič, K. (2023). Vzgojni stili staršev. Pedagoška Obzorja, 38(1), 112–131. https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i1.8

Številka

Rubrike

Prispevki