Preizkusi znanja in nacionalna preverjanja znanja iz slovenščine
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i3-4.155Ključne besede:
bralna pismenost, preizkusi znanja za ocenjevanje znanja, nacionalna preverjanja znanja, zvrst in kognitivna raven nalog, šestošolciPovzetek
Branje je pogoj za doseganje različnih ravni bralne pismenosti. Razvoj branja zajema stopnjo učenja branja in stopnjo učenja s pomočjo branja. Prehajanje iz ene stopnje na drugo pri povprečnem posamezniku nastopi v drugem triletju osnovne šole. To prehajanje in raven bralne pismenosti učencev preverjajo učitelji s preizkusi znanja pri slovenščini, na ravni države pa preverjanje poteka z nacionalnimi preverjanji znanja iz slovenščine. Ker šestošolci pri nacionalnih preverjanjih znanja v povprečju dosežejo le okoli 50 % možnih točk, se postavlja vprašanje, koliko so naloge preizkusov znanja iz slovenščine podobne nalogam nacionalnih preverjanj znanja iz slovenščine v 6. razredu in kakšne so z vidika razvijanja bralne pismenosti učencev povezave med določeno zvrstjo nalog in njihovo kognitivno ravnjo. Raziskava je pokazala, da je bilo v preizkusih znanja in nacionalnih preverjanjih znanja največ nalog na ravni razumevanja in nalog s področja jezika, najmanj pa nalog odprtega tipa. Pri ugotavljanju povezav med zvrstjo nalog in njihovo kognitivno ravnjo smo ugotovili, da so bile naloge najvišje kognitivne ravni, to so naloge, ki spodbujajo razvoj bralne pismenosti, večinoma odprtega tipa in so zahtevale branje besedila.
Literatura
Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. in Wittrock, M. C. (ur.). (2016). Taksonomija za učenje, poučevanje in vrednotenje znanja: revidirana Bloomova taksonomija izobraževalnih ciljev. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Anvedsen, E. J. (2012). Textbook tasks and reading literacy: a closer look at the teacher's resources in secondary school. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/270311/613093_FULLTEXT01.pdf?sequence=1
Baker, L. in Wigfield, A. (1999). Dimensions of children's motivation for reading and their relations to reading activity and reading achievement. Reading Research Quarterly, 34(4), 452–477. https://doi.org/10.1598/RRQ.34.4.4
Chall, J. S. (1996). Stages of reading development. Harcourt Brace.
Državni izpitni center. (2022). Izhodišča nacionalnega preverjanja znanja v osnovni šoli. https://www.ric.si/mma/Izhodi____a_NPZ_2022.pdf/2022062308020326/?m=1655964123
Državni izpitni center. (2022a). Osnovni statistični podatki za učence 6. in 9. razreda na NPZ 2022 – sporočilo za javnost. https://www.ric.si/mma/Ob_zakljucku_NPZ_2022_28_06_2022_koncna.pdf/2023063009365527/?m=1688110615
Državni izpitni center. (2023). Osnovni statistični podatki za učence 6. in 9. razreda na NPZ 2023 – sporočilo za javnost. https://www.ric.si/mma/Ob_zakljucku_NPZ_2023_3_7_2023_.pdf/2023070313485921/?m=1689745211
Državni izpitni center. (b. d.). Struktura in opis preizkusa znanja za NPZ v 6. razredu. https://www.ric.si/mma/Struktura_SLJ_6_2023_24.pdf/2023061912144191/?m=1687169681
Jukić Matić, L., Moslavac Bičvić, D. in Filipov, M. (2020). Characteristics of effective teaching of mathematics. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(3–4), 19–37.
Klemenčič, E. M. in Mirazchiyski, P. V. (2023). Mednarodna raziskava bralne pismenosti (IEA PIRLS 2021). Pedagoški inštitut. https://www.pei.si/wp-content/uploads/2023/06/PIRLS21_NacionalnoPorocilo_Splet.pdf
Kordigel Aberšek, M. in Kerndl, M. (2013). Razvijanje literarnorecepcijske metakognicije pri pouku književnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 28(3–4), 97–111.
Krek, J. in Metljak, M. (ur.). (2011). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji 2011. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Marentič Požarnik, B. (2000). Psihologija učenja in pouka. Državna založba Slovenije.
Marentič Požarnik, B. in Peklaj, C. (2002). Preverjanje in ocenjevanje za uspešnejši študij. Center za pedagoško izobraževanje Filozofske fakultete.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Kennedy, A. M. in Foy, P. (2007). PIRLS 2006 International Report: IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary School in 40 Countries. TIMSS and PIRLS International Study Centre. https://timssandpirls.bc.edu/PDF/PIRLS2006_international_report.pdf
Pečjak, S. (1995). Ravni razumevanja in strategije branja: priročnik za osnovne šole. Different.
Pečjak, S. in Pirc, T. (2010). Ali se oblikuje bralno razumevanje pri dekletih drugače kot pri fantih? Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 25(2), 51–66.
Pedagoški inštitut. (2016). PISA 2015: Naravoslovni, matematični in bralni dosežki slovenskih učenk in učencev v mednarodni primerjavi. https://www.pei.si/wp-content/uploads/2018/12/PISA2015NacionalnoPorocilo.pdf
Pedagoški inštitut. (2023). PISA 2022: Nacionalno poročilo s primeri nalog iz matematike. https://www.pei.si/wp-content/uploads/2024/04/Porocilo22_final_26032024.pdf
Petek, T. (2014). Sodobno načrtovanje pouka književnosti v 1. in 2. triletju osnovne šole. Razredni pouk, 16(2–3), 46–51.
Repinc, U. in Stričević, I. (2013). Branje je pomembno. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 28(1), 45–56.
Saksida, I. (2014). Pisa – sferično zrcalo slovenske bralne pismenosti. Slovenščina v šoli, 17(3–4), 2–14.
Saksida, I. (2016). Cankarjevo tekmovanje v prvem razredu osnovne šole – izhodišča, mnenja, dosežki. Otrok in knjiga, 43(96), 5–20.
Sanacore, J. (2002). Struggling literacy learners benefit from lifetime literacy efforts. Reading Psychology, 23(2), 67–86. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/027027102760351007
Starc, S. (2001). Sestavljanje in ocenjevanje testov. Slovenščina v šoli, 6(4), 8–15.
Stevens, R. J., Lu, X., Baker, D. P., Ray, M. N., Eckert, S. A. in Gamson, D. A. (2015). Assessing the cognitive demands of a century of reading curricula: an analysis of reading text and comprehension tasks from 1910 to 2000. American Educational Research Journal, 52(3), 582–617. https://doi.org/10.3102/0002831215573531
Učni načrt. Program osnovna šola. Slovenščina. (2018). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf
Zakon o osnovni šoli (ZOsn). (2016). Uradni list RS, št. 12/96. https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO448
Žagar, D. (2009). Psihologija za učitelje. Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, Center za pedagoško izobraževanje.
Žbogar, A. (2021). (Meta)kognitivno-kritično šolsko branje književnosti. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(3–4), 69–80.