Kontekstualno občutljivi procesi partnerstva med šolo in družino

Avtorji

Ključne besede:

partnerstvo med šolo in družino, procesno usmerjeno delo, kontekst, učitelji

Povzetek

Konstruktivno sodelovanje med šolo in družino je pomemben dejavnik otrokovega razvoja in njegove uspešnosti v šoli. Starši in učitelji prepoznavajo to sodelovanje kot pomembno, vendar raziskave pogosto kažejo nezadovoljstvo z ene ali druge strani.
Namen članka je pojasniti temeljne koncepte znotraj partnerskega modela, ki prispevajo k učinkovitemu sodelovanju med šolo in družino. Omenjeni model predstavljava z vidika dveh temeljnih teoretičnih izhodišč: kontekstualizma in procesno usmerjenega dela. Predstaviva pregled teoretskih konceptov v povezavi s podatki, ki sva jih pridobili pri predmetih in usposabljanjih na temo procesnega sodelovanja med šolo in družino. Predstavljeni koncepti so: enakovreden odnos in predpogoji zanj, vloga otroka v procesu soustvarjanja, reflektirano ravnanje z močjo in vloga dialoga. V zaključkih predlagava, da naj prevladujoči instrumentalni pristop nadomesti bolj prožen in za kontekst občutljiv pristop tudi že na preddiplomski
stopnji študijskih programov, ki izobražujejo študente za pedagoške poklice, in (posledično) v praksi.

Literatura

Bequedano-Lopez, P., Alexander, R., Hernandez, S. (2013). Equity Issues in Parental and Community Involvement in Schools: What Teacher Educators Need to Know. Review of Research in Education, 37, pp. 149–182.

Bogdan Zupančič, A., Krajnčan, M. (2019). Odnosna kompetenca strokovnih delavcev v osnovni šoli. Pedagoška obzorja–Didactica Slovenica, 34 (1), pp. 58–72.

Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Clarke, B.L., Sheridan, S.M., Woods, K.E. (2010). Elements of Healthy Family-School Relationships. In: Christenson S. & Reschly A. L. (Eds.) Handbook of School-Family Partnerships. New York, London: Routledge, pp. 61–79.

Čačinovič Vogrinčič, G. (2008). Soustvarjanje v šoli: učenje kot pogovor. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Čačinovič Vogrinčič, G. (2013). Spoštovanje otroštva. In: Kodele T. & Mešl N. (Eds.) Otrokov glas v procesu učenja in pomoči. Priročnik za vrtce, šole in starše. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, pp. 11–40.

D’Haem, J., Griswold, P. (2017). Teacher Educators’ and Student Teachers’ Beliefs About Preparation for Working with Families Including those from Diverse Socioeconomic and Cultural Backgrounds. Education and Urban Society, 49 (1), pp. 81–109.

Dusi, P. (2012). The Family-School Relationships in Europe: A Research Review. CEPS Journal, 2 (1), pp. 13–33.

Epstein, J.L. (2011). School, Family, and Community Partnerships: Preparing Educators and Improving Schools (2nd ed.). Boulder, CO: Westview Press, cop.

Erčulj, J., Škodnik, R. (2013). Spodbujanje refleksije pri učiteljih. Pedagoška obzorja–Didactica Slovenica, 28 (3–4), pp. 17–31.

Jensen, H. (2009). Razvijanje odnosnih kompetenc. Workshop, Familylab Ljubljana: Ljubljana, 20.–22.11.2009.

Jensen, E., Jensen, H. (2011). Dialog s starši. Ljubljana: Inštitut za sodobno družino Manami.

Juul, J., Jensen, H. (2009). Od poslušnosti do odgovornosti. Ljubljana: Didakta.

Kalin, J, Resman, M., Šteh, B., Mrvar, P., Govekar-Okoliš, M., Mažgon, J. (2009). Izzivi in smernice kakovostnega sodelovanja med šolo in starši. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta.

Klemenčič Rozman, M.M. (2017). Process-oriented Approach in School-Family Partnership. In: Saqipi, B. & Vogrinc J. (Eds.) The Prospects of Reforming Teacher Education. Prishtinë: Shtëpia Botuese Libri Shkollor, pp. 260–280.

Klobučar, J., Ajdukovič, M., Šincek, D. (2011). Očekivanja, percepcija potrebe i poteškoća pri uvođenju supervizije iz perspektive ravnatelja centara za socijalnu skrb. Ljetopis socijalnog rada, 18 (2), pp. 281–303.

Korthagen, F. (2009). Praksa, teorija in osebnost v vseživljenjskem učenju. Vzgoja in izobraževanje, 40 (4), pp. 4–14.

Lerner, M.R., Rothbaum, F., Boulos, S., Castellino, D.R. (2002). Developmental Systems Perspective on Parenting. In: Bornstein M.H. (Ed.) Handbook of Parenting, Vol. 2: Biology and Ecology of Parenting (2nd ed.). Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, publishers, pp. 315–344.

Marentič Požarnik, B. (2018). Psihologija učenja in pouka: od poučevanja k učenju. Ljubljana: DZS.

McWayne, C.M. (2015). Family-School Partnerships in a Context of Urgent Engagement: Rethinking Models, Measurement, and Meaningfulness. In: Sheridan S. M. & Moorman Kim E. (Eds.) Foundational Aspects of Family-School Partnership Research. Cham: Springer, pp. 103–124.

Micucci, J.A. (2009). The Adolescent in Family Therapy: Harnessing the Power of Relationships. New York: Guilford Press.

Minke, K.M., Sheridan, S.M., Moorman Kim, E., Hoon Ryoo, J., Koziol, N.A. (2014). Congruence in Parent-Teacher Relationships. In: Faculty Publications from CYFS (Paper 98, pp. 527–546). Retrieved on 20.05.2019 from world wide web: https://pdfs.semanticscholar.org/3dc8/9622957504ce60b691b3eb6605b956a379d4.pdf.

Moorman Kim, E., Sheridan S.M. (2015). Foundational Aspects of Family-School Connections: Definitions, Conceptual Frameworks, and Research Needs. In: Sheridan S. M. & Moorman Kim E. (Eds.) Foundational Aspects of Family-School Partnership Research. Cham: Springer, pp. 1–14.

Razpotnik, Š., Turnšek, N., Rapuš Pavel, J., Poljšak Škraban, O. (2015). Potrebe ranljivih družin in odzivi vzgojno-izobraževalnega sistema. In: Devjak T. (Ed.) Vpliv družbenih sprememb na vzgojo in izobraževanje. Ljubljana: Pedagoška fakulteta v Ljubljani, pp. 309–324.

Razpotnik, Š., Turnšek, N., Rapuš Pavel, J., Poljšak Škraban, O. (2016). Lifeworld-oriented Family Support. CEPS Journal, 6 (4), pp. 115–139.

Rizman Herga, N., Šrot, K. (2013). Mnenje osnovnošolskih učiteljev o usposobljenosti za sodelovanje s starši. Revija za elementarno izobraževanje, 2/3 (6), pp. 223–239.

Turnšek, N. (2008). Subjektivne teorije o otroštvu in vzgoji. Ljubljana: Pedagoška fakulteta v Ljubljani.

Turnšek, N. (2016). Teachers’ Implicit Theories on Child Participation in Preschool. Athens Journal of Education, 3, pp. 7–18.

Šugman Bohinc, L. (2013). Otroštvo in otrokov glas v starih in novih raziskavah o otrocih. In: Kodele, T. & Mešl, N. (Eds.) Otrokov glas v procesu učenja in pomoči. Priročnik za vrtce, šole in starše. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, pp. 65–78.

Valenčič Zuljan, M. (2004). Pojmovanja učiteljeve in učenčeve vloge pri pouku kot del učiteljeve profesionalne opreme. In: Marentič Požarnik B. (Ed.) Konstruktivizem v šoli in izobraževanje učiteljev. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Center za pedagoško izobraževanje, pp. 527–544.

Verbnik Dobnikar, T. (2002). Razrednik na stičišču vlog. Socialna pedagogika, 6 (1), pp. 47–66.

Objavljeno

2020-04-17

Kako citirati

Klemenčič Rozman, M. M., & Poljšak Škraban, O. (2020). Kontekstualno občutljivi procesi partnerstva med šolo in družino. Pedagoška Obzorja, 35(1), 87–98. Pridobljeno od https://www.dspo.si/index.php/dspo/article/view/14

Številka

Rubrike

Prispevki