Stališča zaposlenih o inkluzivnosti in pravičnosti strokovnih in poklicnih šol

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.130

Ključne besede:

inkluzija, pravičnost, poklicno in strokovno izobraževanje, stališča

Povzetek

V prispevku analiziramo poglede ravnateljev, šolskih svetovalnih delavcev in učiteljev na inkluzijo in pravičnost strokovnega in poklicnega izobraževanja. Inkluzivnost in pravičnost sta ključna temelja večine sodobnih vzgojno-izobraževalnih skupnosti. Kombiniramo odgovore anketiranih o razumevanju inkluzije na vprašanje odprtega tipa in pa stališča o inkluziji skozi tri dimenzije pravičnosti: prerazporeditev, pripoznanje in zastopanost. Ugotovitve niso enoznačne. Izkazalo se je, da stališča anketiranih nakazujejo bolj na njihovo integrativno kot inkluzivno naravnanost. Hkrati pa je analiza odgovorov na odprto vprašanje pokazala, da je razumevanje inkluzije pri analiziranih zelo raznoliko in nakazuje odmik od integrativne naravnanosti. To smo identificirali na ravni opredeljevanja, komu naj bi bila inkluzija namenjena, in razumevanja, kakšen naj bi bil njen cilj. Sistemsko usmerjene aktivnosti za večanje inkluzivnosti in pravičnosti poklicnih in strokovnih šol je treba dopolniti z različnimi aktivnostmi, s katerimi lahko naslovimo tudi stališča pedagoških strokovnjakov in jih usmerjamo k čim bolj pravičnim praksam vključevanja.

Literatura

Ainscow, M. (2023). Making sense of inclusion and equity in education. V J. Banks (ur.), The Inclusion Dialogue Debating Issues, Challenges and Tensions with Global Experts (str. 6–22). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003263425-2

Akkan, B. in Buğra, B. (2020). Education and justice: inclusion, exclusion and belonging. V T. Knijn in D. Lepianka (ur.), Justice and Vulnerability in Europe: An Interdisciplinary Approach (str. 143–159). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781839108488

Allan, J. (2023). Challenges and dilemmas in inclusive education. What we can learn from children. V J. Banks (ur.), The Inclusion Dialogue Debating Issues, Challenges and Tensions with Global ExpertAins (str. 23–35). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003263425-3

Banks, J. (ur.). (2023). The Inclusion Dialogue Debating Issues, Challenges and Tensions with Global Experts. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003263425

Booth, T. in Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Centre for Studies on Inclusive Education. http://www.csie.org.uk/resources/inclusion-index-explained.shtml#indicators

Buljubašić Kuzmanović, V. in Španja, S. (2019). Index for inclusion of social school culture. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(1), 103–120.

Burke, J., Goriss-Hunter, A. in Emmett, S. (2023). Policy, discourse and epistemology in inclusive education. V S. Weuffen, J. Burke, M. Plunkett, A. Goriss-Hunter in S. Emmett (ur.), Inclusion, Equity, Diversity, and Social Justice in Education (str. 13–27). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-5008-7_2

Depolli Steiner, K. (2018). Typology of teacher education students’ pedagogical beliefs. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(1), 104–115.

Drljić, K. in Kiswarday, V. R. (2021). Prepletenost rezilientnosti in inkluzivnih kompetenc bodočih učiteljev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(3–4), 3–25.

Ermenc, K. S., Jeznik, K. in Mažgon, J. (2019). Inclusion – a general pedagogical concept. Verlag Dr. Kovač.

Fraser N. in Honneth A. (2003). Redistribution or Recognition?: A Political–Philosophical Exchange. Verso.

Fraser, N. (2007). Feminist politics in the age of recognition: a two-dimensional approach to gender justice. Studies in Social Justice, 1(1), 23–35. https://doi.org/10.26522/ssj.v1i1.979

Fraser, N., Dahl H. M., Stoltz P. in Willig R. (2004). Recognition, redistribution and representation in capitalist global society: an interview with Nancy Fraser. Acta Sociologica, 47(4), 374–382. https://doi.org/10.1177/0001699304048671

Gregorčič Mrvar, P., Jeznik, K., Kalin, J., Kroflič, R., Mažgon, J., Šteh, B., in Šarić, M. (2020). Šolska svetovalna služba: stanje in perspektive. Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-8QY35V3K

Haug, P. (2017). Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 206–217. https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778

Inkluzija v poklicnem in strokovnem izobraževanju: drugo poročilo (v tisku).

Inkluzija v poklicnem in strokovnem izobraževanju: prvo poročilo (2022). https://cpi.si/aktualno/novice/inkluzija-v-poklicnem-in-strokovnem-izobrazevanju

Javornik, M. in Ivanuš-Grmek, M. (2021). Pojmovanje učenja pri študentih – bodočih pedagoških delavcih v treh državah. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 36(2), 109–127.

Jeznik, K. (2022). Inkluzivnost dodatne podpore in pomoči za učence. Revija za elementarno izobraževanje, 15(1), 71–90. https://doi.org/10.18690/rei.15.1.71-90.2022

Jeznik, K. (2023). Vpliv sistemske organiziranosti izobraževanja oseb s posebnimi potrebami na inkluzivno naravnanost učnih skupnosti. Andragoška spoznanja, 29(1), 7–22. https://doi.org/10.4312/as/10533

Jeznik, K. in Kristl, N. (v tisku). Merjenje inkluzivnosti srednjih poklicnih in strokovnih šol skozi prizmo pravičnosti izobraževanja.

Jeznik, K. in Gregorčič Mrvar, P. (2022). The hidden curriculum from the perspective of school counsellors in Slovenia. Pedagogika, 148(4), 5–26. https://doi.org/10.15823/p.2022.148.1

Kiswarday, V. R., in Štemberger, T. (2017). Pomen inkluzivnih kompetenc z vidika bodočih vzgojiteljev predšolskih otrok. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 32(2), 3–17.

Knijn, T., Theuns, T. in Miklós, Z. (2020). Redistribution, recognition and representation: understanding justice across academic disciplines V T. Knijn in D. Lepianka (ur.), Justice and Vulnerability in Europe. (str. 54–72) https://doi.org/10.4337/9781839108488.00011

Kodele, T. (2017). Participacija učencev v procesu reševanja njihovih učnih težav [Doktorska disertacija, Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta]. RUL. https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=98551

Lesar, I. (2009). Šola za vse? Ideja inkluzije v šolskih sistemih. Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.

Lesar, I. in Žveglič Mihelič, M. (2020). Beliefs of university staff teaching in pedagogical study programmes on concept(s) of inclusiveness – the case of Slovenia. International journal of inclusive education, 24(7), 739–753. https://dx.doi.org/10.1080/13603116.2018.1488186

Lesar, I. (2019). Izzivi pedagogike pri vpeljevanju inkluzivnosti v šolski sistem. Sodobna pedagogika, 136(1), 50–69.

Lesar, I. (2022). Kako doseči pravično in inkluzivno izobraževanje? Novičnik, 6–11.

Lynch, K., Baker, J. in Lyons, M. (2009). Affective Equality: Love, Care and Injustice. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/97

Lynch, K., Kalaitzake, M. in Crean, M. (2021). Care and affective relations: Social justice and sociology. The Sociological Review, 69(1), 53–71. https://doi.org/10.1177/0038026120952744

Mažgon, J., Jeznik, K. in Ermenc, K. S. (2018). Evaluating future school counselors’ competences for inclusive education. SAGE Open, 8(4), 1–10. https://doi.org/10.1177/2158244018811406

Opertti, R., Brady, J. in Duncombe, L. (2009). Moving forward: inclusive education as the core of education for all. Prospects 39, 205–214. https://doi.org/10.1007/s11125-009-9112-3

Peček, M. in Lesar, I. (2006). Pravičnost slovenske šole: mit ali realnost. Sophia.

Rawls, J. (1971). A theory of justice. The Belknap Press of Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674042605

Reimagining our Futures Together: A New Social Contract for education (2021). International Commission on the Futures of Education, UNESCO.

Reindal, S. M. (2016). Discussing inclusive education: an inquiry into different interpretations and a search for ethical aspects of inclusion using the capabilities approach. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 1–12. https://doi.org/10.1080/08856257.2015.1087123

Rovšek, M. (2013). Značilnosti usmerjanja otrok in mladostnikov z motnjami v duševnem razvoju. [Doktorska disertacija, Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta]. RUL. https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=27599

Sinjur, A. (2018). Problematika vključevanja priseljenskih učencev v slovenske šole. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(2), 120–130.

Thomas, G. (2013). A review of thinking and research about inclusive education policy, with suggestions for a new kind of inclusive thinking. British Educational Research Journal, 39(3), 473–490. https://doi.org/10.1080/01411926.2011.652070

UNESCO. (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education.

Vogrinc, J. (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.

Warnock, M. (2010). Special educational needs: a new look. V M. Warnoc in B. Norwich (ur.), Special Educational Needs: A New Look (str. 11–46). Continuum.

Objavljeno

2024-09-12

Kako citirati

Jeznik, K., & Kristl, N. (2024). Stališča zaposlenih o inkluzivnosti in pravičnosti strokovnih in poklicnih šol . Pedagoška Obzorja, 39(2), 3–21. https://doi.org/10.55707/ds-po.v39i2.130

Številka

Rubrike

Prispevki