Medkulturnost pri pouku – učenčeve preference likovnih del
Ključne besede:
kultura, medkulturnost, preference, učenciPovzetek
Da bi otrok razvil pozitivni odnos do ljudi različnih kultur, je treba medkulturno občutljivost spodbujati že od zgodnjega otroštva. Cilj tega raziskovanja je bil preučiti preference učencev do japonske, kitajske, indijske in afriške umetnosti ter aboriginske umetnosti v povezavi z umetniškimi usmeritvami zahodne kulture. Raziskava, v kateri je sodelovalo 130 učencev, starih šest, deset in štirinajst let, je potekala v osnovni šoli ter v predšolski ustanovi v Sinju. Glede na rezultate raziskave je statistično pomemben vpliv starosti in kulture ter njune interakcije. Pri ugotavljanju razlik v preferencah otrok do likovne umetnosti različnih kultur glede na spol smo ugotovili, da v preferencah ni razlike med spoloma, vendar se dekleta in fantje znotraj skupin razlikujejo glede na preference do različnih likovnih umetnosti. Otroci imajo od umetnostnih smeri zahodne kulture raje renesanso kot realizem ter impresionizem kot realizem, predromaniko kot realizem, raje imajo barok, renesanso, impresionizem in predromaniko kot abstraktne umetnosti ter renesanso.
Literatura
Archbell, K., Stange, K. (2012). Relationship of Personality to Preference for Representational Versus Non-representational Art. Ontario, Canada: Nipissing University.
Balić-Šimrak, A., Narančić-Kovač, S. (2011). Likovni aspekti ilustracije u dječjim knjigama i slikovnicama. Dijete, vrtić i obitelj, br. 66.
Buterin, M., Jagić, S. (2013). Školovanje i kulturalni pluralizam – stavovi srednjoškolskih učenika. Školski vjesnik 62, 2–3, str. 175–190.
Chamorro-Premuzic, T., Burke, C. (2010). Personality Predictors of Artistic Preferences as a Function of the Emotional Valence and Perceived Complexity of Paintings. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Vol. 4, No. 4, str. 196–204. Pridobljeno dne 01.07.2019 s svetovnega spleta: http://psycnet.apa.org/journals/aca/4/4/196/.
Chamorro-Premuzic, T., Burke, C. (2010). Personality Predictors of Artistic Preferences as a Function of the Emotional Valence and Perceived Complexity of Paintings. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Vol. 4, No. 4, str. 196–204. Pridobljeno dne 10.07.2019 s svetovnega spleta: http://psycnet.apa.org/journals/aca/4/4/196/.
Furnham, A., Walker, J. (2001a). The influence of personality traits, previous experience of art, and demographic variables on artistic preference. Personality and Individual Differences, 31, str. 997–1017. Pridobljeno dne 02.07.2019 s svetovnega spleta: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886900002026.
Gardner, H. (1981). Children’s perceptions of works of art: A developmental portrait. In D. O’Hare (Ed.), Psychology and the arts, str. 123–147. Brighton, Sussex: Atlantic Highlands.
Huzjak, M. (2009). Učimo gledati 1–4, Priručnik za učitelje. Zagreb: Školska knjiga.
Kerlavage, S.M. (1995). A bunch of naked ladies and a tiger: Children’s responses to adult works of art. In C. M. Thompson (ur)., The visual art and early childhood learning. Champaign, IL: National Art Education Association.
Kuščević, D. (2015). Likovno – umjetnička djela u nastavi likovne kulture. Zbornik radova Dani osnovne škole Splitsko-dalmatinske županije. Split: Filozofski fakultet.
Kuščević, D., Kardum, G., Brajčić, M. (2014). Visual Preferences of Young School Children for Paintings from the 20th Century. Creativity Research Journal, 26 (3), str. 297–304.
McManus, I. (2006). Measuring the culture of C. P. Snow’s two cultures. Empirical Studies of the Arts, 24, str. 219–227. Pridobljeno dne 02.07.2019 s svetovnega spleta: http://art.sagepub.com/content/24/2/219.full.pdf+html.
Marić, M. (2010). Osobine ličnosti, životni događaji i anksioznost adolescenata. Primijenjena psihologija. Novi Sad: Filozofski fakultet. Vol. 3, br. 1, str. 39–57. Pridobljeno dne 27.06.2019 s svetovnega spleta: http://digitalna.ff.uns.ac.rs/sites/default/files/db/books/2010, %20vol. %203, %20br. %201.pdf#page=35.
Ninčević, N. (2009). Interkulturalizam u odgoju i obrazovanju: drugi kao polazište. Nova prisutnost, Vol 7, br. 1, str. 59–84.
Pattnaik, J. (2003). Learning abouth the “Other”: Building a Case for Intercultural Understanding among Minority Children. Childhood Education, 79:4, str. 204–211. Pridobljeno dne 20.06.2019 s svetovnega spleta: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00094056.2003.10521194?journalCode=uced20.
Perotti, A. (1995). Pleodaje za interkulturalni odgoj i obrazovanje. Zagreb: Educa.
Sablić, M. (2014). Interkulturalizam u nastavi. Zagreb: Naklada Ljevak.
Salkind, L., Salkind, N. (1997). Gender and Age Differences in Preference for Works of Art. Studies in Art Education. Vol. 38, No. 4, str. 246–256.
Sekulić-Majurec, A. (1996). Interkulturalizam u odgoju i obrazovanju – osnova multikulturalnog društva. Obnovljeni život, 51, 6, str. 677–687.
Selaković, K. (2015). Umjetničko djelo u funkciji poticanja razvoja likovnih sposobnosti kod učenika mlađeg školskog uzrasta, doktorski rad. Novi Sad: Filozofski fakultet, Sveučilište u Novom Sadu.
Paić, Ž. (2008). Vizualne komunikacije – uvod. CVS – Centar za vizualne studije.
Rump, E.E., Southgate, V. (1971). Variables affecting aesthetic appreciation in relation to age. British Journal of Psychology, 61(1), str. 105–110.
Wiersema, D. (2011). Not just a matter of taste: Individual differences in aesthetic preferences. United Academics, Journal of Social Sciences: Amsterdam: University of Amsterdam.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Dubravka Kuščević, Marija Brajčić, Nikolina Tomašević

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.