Izgorelost učiteljev in njihovo zadovoljstvo z delom med epidemijo
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i1.6Ključne besede:
učitelji, izgorelost, zadovoljstvo z delom, osnovna šola, epidemijaPovzetek
V pričujočem besedilu obravnavamo tematiko izgorelosti in zadovoljstva učiteljev z delom v slovenskih osnovnih šolah. Opravili smo kvantitativno raziskavo v času epidemije covida-19, v kateri sta bila uporabljena v slovenščino prevedena in standardizirana vprašalnika: Vprašalnik o izgorelosti na delovnem mestu in Vprašalnik o zadovoljstvu pri delu. Ugotavljali smo stopnjo izgorelosti učiteljev. Izmed treh dimenzij izgorelosti so učitelji izkazali najvišjo stopnjo izgorelosti na dimenziji čustvene izčrpanosti. Regresijski model je v naši raziskavi pokazal, da dimenziji izgorelosti (čustvena izčrpanost in osebna izpolnitev) vplivata na zadovoljstvo učiteljev z njihovim delom. Izsledki naše raziskave nudijo vpogled v učiteljevo doživljanje izgorelosti in zadovoljstva z delom ter lahko služijo kot smernice šolam in vodstvom pri oblikovanju strategij preprečevanja in spremljanja izgorelosti ter zadovoljstva učiteljev pri delu, načrtovanju in organizaciji dela zaposlenih.
Literatura
Babb, J., Sokal, L. in Trudel, L. (2020). Canadian Teachers’ Attitudes Toward Change, Efficacy, and Burnout During the COVID-19 Pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1(100016), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100016
Belec, S., Čučnik, T., Pastirk, S. idr. (2010). Stres pri delu, zadovoljstvo z delom, izgorelost in strategije spoprijemanja s stresom delavcev na področju zaposlitvene rehabilitacije. Razvojni center za zaposlitveno rehabilitacijo. Dostopno na http://www.ir-rs.si/f/docs/Razvojni_center_za_poklicno_rehabilitacijo/Svetovanje_stres_pri.pdf?irrs_admin=ifj0u6073bf32hk24nkmroine1
Beltman, S., Mansfield, C. in Price, A. (2011). Thriving not Just Surviving: A Review of Research on Teacher Resilience. Educational Research Review, 6(3), 185–207. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2011.09.001
Canjuga, V. (2020). Vloga učiteljeve čustvene inteligentnosti in strategij spoprijemanja s stresom pri doživljanju stresa in zadovoljstvu z delom. [Magistrsko delo]. Maribor: Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta. Dostopno na https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=76774
Cherniss, C. (1980). Staff Burnout: Job Stress in the Human Services. London: Sage Publications.
Croxson, A. (2005). Work Pressure Questionnaire. University of Newcastle’s Engineering and Built Environment Research. Dostopno na http://www.scribd.com/doc/49186092/Croxton-Stress-Survey/
Csipö, J. (2017). Profesionalni razvoj in poklicno zadovoljstvo učiteljev in učiteljic. [Magistrsko delo]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. Dostopno na http://pefprints.pef.uni-lj.si/4864/
Červ, R. (2012). Stopnja zadovoljstva in motivacijski dejavniki učiteljev. Revija za univerzalno odličnost, 1(1), 30–41.
Čobanović, J. (2020). Poklicna izgorelost in pomen supervizije pri učiteljih. [Magistrsko delo]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Demšar, I. in Zabukovec, V. (2009). Sindrom izgorelosti pri učiteljih. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 24(1), 134–150.
Depolli Steiner, K. (2010). Stres in izgorelost učiteljev v odnosu do njihovih pedagoških prepričanj in pričakovanj. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo.
Depolli Steiner, K. (2016). Odnos med delovnimi stresorji in izgorelostjo osnovnošolskih učiteljev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 31(3–4), 84–97.
Dolenc, P. in Virag, Š. (2019). Stres, soočanje s stresom in poklicno zadovoljstvo pedagoških delavcev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(1), 73–85.
Dyrbye, L. N., West, C. P. in Shanafelt, T. D. (2009). Defining Burnout as a Dichotomous Variable. Journal of General Internal Medicine, 24(3), 440. https://doi.org/10.1007/s11606-008-0876-6
Gazvoda, Z. in Zorc-Maver, D. (2007). Učiteljevi učni stili in sindrom izgorevanja. [Magistrsko delo]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Gonzalez-Roma, V., Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. idr. (2006). Burnout and Work Engagement: Independent Factors or Opposite Poles? Journal of Vocational Behavior, 68(1), 165–174. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.01.003
Gradišek, P. in Habe, K. (2020). Poklicno poslanstvo - pomemben napovednik zadovoljstva pri delu visokošolskih učiteljev. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(3–4), 179–194.
Grof, N. (2009). Izgorelost učiteljev v povezavi s strategijami spoprijemanja s stresom. [Diplomsko delo]. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo.
Heidari, S. in Gorjian, B. (2017). The Effect of the Level of English Teachers' Burnout on the EFL Learners' General English Achievement at Senior High School. Journal of Applied Linguistics and Language Learning, 3(2), 41–47.
Juriševič, M. in Strniša, T. (2018). Razvoj strokovne samopodobe specialnih in rehabilitacijskih pedagogov. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(1), 116–130.
Kapun, S., Kešina, K. in Čagran, B. (2009). Zadovoljstvo učiteljev z delovno situacijo. Revija za elementarno izobraževanje, 2(2–3), 137–143. Dostopno na https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=52575
Kustec, S., Logaj, V., Krek, M. idr. (2020). Vzgoja in izobraževanje v Republiki Sloveniji v razmerah, povezanih s COVID-19. Modeli in priporočila. Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo. Dostopno na https://www.zrss.si/pdf/modeli_in_priporocila.pdf
Lamovec, T. (1994). Psihodiagnostika osebnosti. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.
Lorger, I. (2009). Poklicni stres pri učiteljih v osnovni šoli. [Magistrsko delo]. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, Oddelek za poučevanje na razredni stopnji.
Maslach, C. (1998). A Multidimensional Theory of Burnout. V: Cooper, C. L. (ur.). Theories of Organizational Stress. Oxford: Oxford University Press.
Maslach, C. in Jackson, S. E. (1981). The Measurement of Experienced Burnout. Journal of Occupational Behavior, 2(2), 99–113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
Maslach, C., Jackson, S. E. in Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory Manual. V: Zalaquett, C. P. in Wood, R. J. (ur.). Evaluating Stress: A Book of Resources (str. 191–218). 3rd ed. Mountain View, CA: CPP, Inc.
Maslach, C. in Leiter, M. P. (2008). Early Predictors of Job Burnout and Engagement. The Journal of Applied Psychology, 93(3), 498–512.
Maslach, C., Schaeufeli, W. B. in Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
Modic, K. U. (2011). Zadovoljstvo z delom, stres in izčrpanost delavcev na področju zaposlitvene rehabilitacije. [Diplomsko delo]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta.
Modrej, M. in Cugmas, Z. (2015). Occupational Stress and Professional Development of Primary School Teachers. Revija za elementarno izobraževanje, 8(4), 29–47.
Mojsa-Kaja, J., Golonka K. in Marek T. (2015). Job Burnout and Engagement Among Teachers – Worklife Areas and Personality Traits as Predictors of Relationships with Work. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 28(1), 102–119.
Nagode, T. (2016). Analiza zadovoljstva in motivacije učiteljev v osnovni šoli. [Diplomsko delo]. Ljubljana: Fakulteta za upravo.
OECD. (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals, TALIS. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/talis/TALIS2018_CN_SVN_Vol_II_SVN.pdf
Opić, S., Selimović, Z. in Selimović, H. (2018). Kakovost pedagoške klime v šoli. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(3–4), 66–80.
Pallant, J. (2001). SPSS Survival Manual - a Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows (version 10). Buckingham: Open University Press.
Plemelj-Mohorič, A. (2016). Samoučinkovitost in izgorelost delovnih terapevtov v Sloveniji. [Magistrsko delo]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Pšeničny, A. (2006). Recipročni model izgorelosti (RMI): prikaz povezave med interpersonalnimi in intrapersonalnimi dejavniki. Psihološka obzorja, 15(3), 19–36.
Pšeničny, A. (2008). Prepoznavanje in preprečevanje izgorelosti. Didakta, 11. Dostopno na https://www.burnout.si/uploads/clanki/izgorelost%20poljudni/08_11DidaktaIzgorelost.pdf
Regent, P. (2013). Obremenjenost in zadovoljstvo pri delu v odnosu do izgorelosti učiteljev. [Doktorska disertacija]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo.
Rutar, V. (2019). Zaznavanje in posledice stresa pri vzgojiteljih in učiteljih v slovenskih vzgojno-izobraževalnih ustanovah. [Doktorska disertacija]. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.
Santl, A. (2020). Čustvena inteligentnost in zadovoljstvo pri delu vzgojiteljev in učiteljev razrednega pouka. [Magistrsko delo]. Maribor: Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta.
Schaufeli W. B., Bakker, A. B., Hoogduin K. idr. (2001). On the Clinical Validity of the Maslach Burnout Inventory and the Burnout Measure. Psychol Health, 16(5), 565–582.
Schwarzer, R. (2008). Perceived Teacher Self-Efficacy as a Predictor of Job. Applied Psychology: An International Review, 57(s1), 152–171. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00359.x
Slivar, B. (2008). Ugotavljanje vzorca stresorjev pri delu učiteljev v povezavi z zadovoljstvom pri delu. Psihološka obzorja, 17(3), 93–112.
Slivar, B. (2009). Raziskava o poklicnem stresu pri slovenskih vzgojiteljicah, učiteljicah in učiteljih. Ljubljana: SVIZ - Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije.
Starc, I. (2011). Sociološki vidiki izgorelosti učiteljev na delovnem mestu. [Diplomsko delo]. Maribor: Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta.
Steinhardt, M.A. idr. (2011). Chronic Work Stress and Depressive Symptoms: Assessing the Mediating Role of Teacher Burnout. Stress and health, 27(5), 420–429.
Šimonka, Z. (2016). Razlike v doživljanju stresa in izgorelost učiteljev v povezavi s čuječnostjo v običajnih osnovnih šolah in šolah s prilagojenim programom. [Magistrsko delo]. Maribor: Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta.
Šuc, T. (2016). Ravnateljevo vodenje institucije in vpliv na zadovoljstvo osnovnošolskih učiteljev z delovno situacijo. [Magistrsko delo]. Maribor: Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta. Dostopno na https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=63227
Teles, R., Valle, A., Rodríguez, S. idr. (2020). Perceived Stress and Indicators of Burnout in Teachers at Portuguese Higher Education Institutions (HEI). International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 3248. https://doi.org/10.3390/ijerph17093248
Trevers C. J. in Cooper C. L. (1996). Teachers Under Pressure. Stress in the Teaching Profession. London: Routledge.
UNESCO COVID-19 Education Response (2020). Distance Learning Strategies in Response to COVID-19 School Closures. Dostopno na https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373305?posInSet=2&
Veber, S. (2016). Delovno zadovoljstvo in stališča do timskega dela pri mobilnih specialnih pedagogih. [Diplomsko delo]. Ljublana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. Dostopno na: http://pefprints.pef.uni-lj.si/3878/
Yilmaz, K., Altinkurt, Y., Guner, M. idr. (2015). The Relationship between Teachers’ Emotional Labor and Burnout Level. Eurasian Journal of Educational Research, 59, 75–90.
Wolpin, J., Burke, R. J. in Greenglass, E. R. (1991). Is Job Satisfaction an Antecedent or a Consequence of Psychological Burnout? Human Relations, 44(2), 193–209. https://doi.org/10.1177/001872679104400205
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Danijela Jelisavac

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.


