Motivacija za učiteljski poklic, pričakovanja in zavezanost bodočih učiteljev

Avtorji

DOI:

https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i1.164

Ključne besede:

motivacija za učiteljski poklic, altruistični motivi, intrinzični motivi, zavezanost učiteljskemu poklicu

Povzetek

V članku predstavljamo razloge za izbiro učiteljskega poklica, pričakovanja glede poklica in zavezanost poklicu med študenti magistrskih pedagoških programov in udeleženci pedagoško-andragoškega izobraževanja (PAI). V raziskavi je sodelovalo 270 udeležencev. Rezultati kažejo, da so udeležence pri njihovi odločitvi za učiteljski poklic vodili predvsem altruistični in intrinzični razlogi, medtem ko so bili ekstrinzični razlogi manj pomembni. Udeleženci so pokazali visoko zavezanost učiteljskemu poklicu in optimistična pričakovanja glede dela z učenci in zadovoljstva s poklicem. Skupini sta se razlikovali le v zavezanosti poklicu in optimističnosti pričakovanj glede dela z učenci, ki sta bili višji pri udeležencih PAI. Rezultati raziskave kažejo na pomembnost notranje motivacije za izbiro učiteljskega poklica in potrebo po vključevanju praktičnih izkušenj v izobraževalni proces, saj te pozitivno vplivajo na motivacijo in zavezanost poklicu. Rezultati so skladni s predhodnimi raziskavami, ki kažejo, da so bodoči učitelji motivirani predvsem zaradi notranjih in altruističnih razlogov ter izkazujejo visoko raven zavezanosti poklicu.

Literatura

Coladarci, T. (1992). Teachers' sense of efficacy and commitment to teaching. The Journal of Experimental Education, 60(4), 323–337. https://doi.org/10.1080/00220973.1992.9943869

Depolli Steiner, K. (2018). Typology of teacher education student's pedagogical beliefs. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(1), 104–115.

Depolli Steiner, K. (2022). Teacher motivation and commitment to the teaching profession among Slovenian teacher education students. Psihološka obzorja, 31, 516–525. https://doi.org/10.20419/2022.31.559

Depolli Steiner, K. (2023). Začetna pričakovanja študentov pedagoških študijskih programov glede učiteljskega poklica. Sodobna pedagogika, 74(2), 59–77.

Devjak, T., Devjak, S. in Polak, A. (2014). Dejavniki vpliva na izbiro pedagoškega poklica: motivi, pričakovanja in profesionalni razvoj. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 29(1), 3–18.

Fray, L. in Gore, J. (2018). Why people choose teaching: a scoping review of empirical studies, 2007–2016. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 75(1), 153–163. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.06.009

Gradišek, P. in Habe, K. (2020). Calling at work – important predictor of job satisfaction in university teachers. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 35(3–4), 179–194.

Gradišek, P., Pečjak, S., Rijavec, M. in Jurčec, L. (2020). Teaching as a calling and well-being of Slovenian and Croatian teachers. Psihologijske teme, 29(2), 249–267. https://doi.org/10.31820/pt.29.2.3

Heinz, M. (2015). Why choose teaching? An international review of empirical studies exploring student teachers' career motivations and levels of commitment to teaching. Educational Research and Evaluation, 21(3), 258–297. https://doi.org/10.1080/13803611.2015.1018278

Japelj Pavešić, B., Zavašnik M. in Ažman, T. (2020). Učitelji in ravnatelji, cenjeni strokovnjaki: izsledki mednarodne raziskave poučevanja in učenja TALIS 2018. Pedagoški inštitut.

Javornik Krečič, M. in Ivanuš Grmek, M. (2005). The reasons students choose teaching professions. Educational Studies, 31(3), 265–274. https://doi.org/10.1080/03055690500236449

Jelisavac, D. (2023). Izgorelost učiteljev in njihovo zadovoljstvo z delom med epidemijo. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 38(1), 76–95. https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i1.6

Jukić, R. in Škojo, T. (2019). Ocena pripravljenosti študentov na izzive učiteljskega poklica. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 34(1), 86–102.

Kyriacou, C. in Kobori, M. (1998). Motivation to learn and teach English in Slovenia. Educational Studies, 24(3), 345–351. https://doi.org/10.1080/0305569980240307

Kyriacou, C., Kunc, R., Stephens, P. in Hultgren, Å. (2003). Student teachers' expectations of teaching as a career in England and Norway. Educational Review, 55(3), 255–263. https://doi.org/10.1080/0013191032000118910

Lucksnat, C., Richter, E., Schipolowski, S., Hoffmann, L. in Richter, D. (2022). How do traditionally and alternatively certified teachers differ? A comparison of their motives for teaching, their well-being, and their intention to stay in the profession. Teaching and Teacher Education, 117, članek 103784. https://doi.org/10.26529/cepsj.1745

Lysaght, Z., O'Leary, M. in Scully, D. (2017). Pre-service teachers' expectations for teaching as a career. The Irish Journal of Education, 42, 88–107.

Puklek Levpušček, M., in Depolli Steiner, K. (2024). Perceptions of the teaching profession and motivation to teach among Slovenian university students. Center for Educational Policy Studies Journal. http://dx.doi.org/10.26529/cepsj.1745

Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79–104. https://doi.org/10.1080/13598660801971658

Skupnjak, D., Tot, D. in Pahić, T. (2018). Motivation for choosing teaching as a profession and teachers' competencies. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 33(3–4), 149–165.

Slivar, B. (2009). Raziskava o stresu pri slovenskih vzgojiteljicah, učiteljicah in učiteljih. SVIZ.

Tašner, V., Žveglič, M. in Čeplak, M. M. (2017). Gender in the teaching profession: university students' views of teaching as a career. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(2), 47–69. https://doi.org/10.26529/cepsj.169

UIS (2016). The world needs almost 69 million new teachers to reach the 2030 education goals [Fact sheet]. UNESCO institute of statistics. https://uis.unesco.org/en/document/world-needs-almost-69-million-new-teachers-reach-2030-education-goals

Watt, H. M. in Richardson, P. W. (2012). An introduction to teaching motivations in different countries: comparisons using the FIT-Choice scale. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 185–197. https://doi.org/10.1080/1359866X.2012.700049

ZRSZ. (2022). Poklicni barometer. https://www.ess.gov.si/partnerji/trg-dela/poklicni-barometer/

Objavljeno

2025-04-15

Kako citirati

Depolli Steiner, K., & Puklek Levpušček , M. (2025). Motivacija za učiteljski poklic, pričakovanja in zavezanost bodočih učiteljev. Pedagoška Obzorja, 40(1), 94–108. https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i1.164

Številka

Rubrike

Prispevki