Stališča študentov do uporabe pristopa filozofija za otroke in z otroki
DOI:
https://doi.org/10.55707/ds-po.v40i3-4.146Ključne besede:
filozofija za otroke in z otroki, facilitator, učitelj, olajševanje, izkustveno učenje, celostni razvoj otrokaPovzetek
V razredu, ki je oblikovan kot skupnost preiskovanja, učenci ne le pomnijo dejstva, temveč si védenje in proces osmislijo. Pri pedagoškem pristopu filozofije za otroke in z otroki (Fz_aO) spodbujamo zastavljanje vprašanj, sodelovanje z aktivno udeležbo, spoštovanje udeležencev in misli ter kritično mišljenje. Pri tem moramo imeti pogum in motiviranost prenesti z močjo, ki jo imamo kot formalna avtoriteta, na učeče ter razumeti in kakovostno udejanjati pedagoški pristop oz. strukturo Fz_aO. Z raziskavo odkrivamo odziv in mnenje študentov različnih študijskih smeri o pedagoškem pristopu Fz_aO, ki so ga spoznali z večmesečnim izkustvenim učenjem. Raziskava temelji na za ta namen oblikovanem anketnem vprašalniku. Rezultati kažejo, da so bili udeleženci oz. izvajalci presenečeni nad izjemnimi mislimi in idejami ter kompleksnostjo razmišljanja učencev, nad njihovim opaznim napredkom pri razmišljanju in izražanju. Menijo, da so vsi udeleženci pridobili veščine in kompetence kritičnega mišljenja, spoštovanja in timskega dela, sledijo veščine komunikacije in izražanja lastnega mnenja.
Literatura
1. Banjac, M., Šipuš, K., Tadič, D., Razpotnik, Š., Novak, M., Lajh, D. in Pušnik, T. (2022). Izkustveno učenje: od teorije k praksi. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://doi.org/10.59132/beat_izkustveno_ucenje
2. Banjac, M. (2023). Izkustveno učenje in izobraževanje o politiki v okviru državljanske vzgoje. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 38(3–4), 84–101. https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i3-4.112
3. Benjamin, M. in Echeverria, E. (1992). Knowledge and the classroom. V A. M. Sharp, R. F. Reed in M. Lipman (ur.), Studies in philosophy for children: Harry Stottlemeier's discovery (str. 64–79). Temple University Press.
4. Bevan, R. (2009). Expanding rationality: the relation between epistemic virtue and critical thinking. Educational Theory, 59(2), 167–179. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2009.00312.x
5. Camhy, D. G. (2008). Developing intercultural dialogue through philosophical inquiry. ISUD – International Society for Universal Dialogue: Proceedings of the World Congress for Philosophy. http://isud.typepad.com/files/camhy1.doc
6. Cvitanič, E. (2023). Medpredmetno povezovanje filozofije za otroke v nekaterih osnovnošolskih učnih načrtih 3. triade. [Magistrsko delo, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta]. DKUM. https://dk.um.si/Dokument.php?id=171859&lang=slv
7. Gambrell, L. B. (1983). The occurrence of think-time during reading comprehension instruction. The Journal of Educational Research, 77(2), 77–80. https://doi.org/10.1080/00220671.1983.10885502
8. Gartner, S. (2018). Spoštovanje individuuma in preseganje individualizma s feministično etiko in s filozofijo za otroke. Analiza: časopis za kritično misel, 22(3), 19–31.
9. Gregory, M. (2007). A framework for facilitating clasroom dialogue. Teaching philosophy, 30(1), 59–84. https://doi.org/10.5840/teachphil200730141
10. Hladnik, A. in Šimenc, M. (2006). Učni načrt. Izbirni predmet: program osnovnošolskega izobraževanja. Filozofija za otroke. Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. https://www.gov.si/ assets/ ministrstva/ MIZS/ Dokumenti/ Osnovna-sola/ Ucni-nacrti/ izbirni/3-letni-lahko-krajsi/ Filozofija_za_otroke_izbirni.pdf
11. Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. (2022). Zavod Republike Slovenije za šolstvo. www.zrss.si/ pdf/ izhodisca_za_prenovo_UN.pdf
12. Kolman, L. (2021). Trajnost znanja o vodi po izkustvenem učenju v osnovni šoli. [Magistrsko delo, Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta]. http://pefprints.pef.uni-lj.si/6865/1/Magistrsko_delo_Kolman__Lea_avg2021.pdf
13. Kotzee, B. (2018). Applied epistemology of education. V D. Coady in J. Chase (ur.), The Routledge handbook of applied epistemology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315679099-16
14. Krek, J. in Metljak, M. (ur.). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://pismenost.acs.si/wp-content/uploads/2017/09/Bela-knjiga-o-vzgoji-in-izobra%C5%BEevanju-v-RS-2011.pdf
15. Laal, M. in Ghodsi, S. M. (2012). Benefits of collaborative learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 31, 486–490. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.091
16. Lau, M. (2003). Cultivating critical thinking skills through reading with young ESL learners. Journal of Basic Education, 12(2), 191–210.
17. Lipman, M., Sharp, A. M. in Oscanyan, F. S. (1980). Philosophy in the clasroom. Temple University Press.
18. Mohammad, K. in Mehrgan, K. (2012). Achieving critical thinking skills through reading short stories. Advances in Digital Multimedia (ADMM), 1(3), 166–172.
19. Morgan, H. (2021). Howard Gardner’s multiple intelligences: theory and his
ideas on promoting creativity. V F. Reisman (ur.), Celebrating giants and trailblazers: A-Z of who’s who in creativity research and related fields (str. 124–141). KIE Publications.
20. Ograjšek, S. (2023). Učiteljevo postavljanje vprašanj kot način spodbujanja aktivnosti študentov. Didactica Slovenica – Pedagoška obzorja, 38(3–4), 53–66. https://doi.org/10.55707/ds-po.v38i3-4.110
21. Petlák, E. (2021). Self-reflection as basis of a teacher’s work. Didactica Sovenica – Pedagoška obzorja, 36(3–4), 41–54.
22. Programi in učni načrti v osnovni šoli. (2023). Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje. https://www.gov.si/teme/programi-in-ucni-nacrti-v-osnovni-soli/
23. Šimenc, M. (2006). Didaktika filozofije. Filozofska fakulteta, Oddelek za filozofijo.
24. Učni načrt predmeta didaktika in pedagogika. (2023). Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta. https://pef.um.si/ wpcontent/ uploads/ 2020/02/RP_U%C4%8CNI_NA%C4%8CRTI_2020.pdf
25. Učni načrt predmeta didaktika. (2023). Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta. https://pef.um.si/wpcontent/uploads/2020/02/RP_U%C4%8CNI_NA%C4%8CRTI_2020.pdf
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Smiljana Gartner, Maja Vačun

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.


